ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات باغی مازندران به 1.5میلیون تن رسید


ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات باغی مازندران به 1.5میلیون تن رسید

ساری - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات باغی استان به یک میلیون و 500 هزار تن رسیده است.

محصولات باغی مازندران مهم ترین تولیدات کشاورزی استان پس از برنج محسوب می شود. گردش مالی این بخش نقش مهمی در معیشت و چرخه اقتصادی خانوارها اعم از کشاورزان و دیگر شهروندان استان مانند کارگران روزمزد ، بخش حمل و نقل و بازار دارد. با این وصف یکی از ویژگی های این محصولات بویژه مرکبات ، تازه خوری و ضرورت ذخیره سازی آن برای ورود تدریجی به بازار است که همواره با مشکل مواجه بود.

طی سال های گذشته بخشی از باغداران برای دور کردن محصولشان از دسترس دلالان و وارد کردن تدریجی آن به بازار اقدام به انبار کردن سنتی آن می کردند که نتیجه اش از بین رفتن بخش زیادی از محصول به خاطر رعایت نکردن اصول علمی ذخیره سازی بود. دورریز پرتقال های پوسیده در جای جای استان و حتی داخل رودخانه ها و سواحل دریا در سال های گذشته یکی از تبعات و نشانه های کمبود ظرفیت ذخیره سازی و انبارداری محصولات باغی بوده است.

عزیزالله شهیدی فر روز چهارشنبه در گفت و خبرنگار ایرنا به اهمیت تولید و عرضه انواع محصولات باغی بویژه مرکبات و کیوی در استان مازندران اشاره کرد و افزود: طبق برنامه برای افزایش صادرات محصولات باغی بویژه این ۲ میوه پائیزی صاحبان همه سردخانه ها، واحدهای سورتینگ و بسته بندی های استان آماده همکاری با کشاورزان و بازرگانان هستند.

وی به افتتاح فاز اول پایانه صادراتی روماک گستر و امکان ذخیره سازی بیش از ۱۰۰ هزار تن مرکبات در شهرستان جویبار اشاره کرد و خطاب به باغداران مازندران گفت که همه شرایط برای صادرات این نوع محصول فراهم شده است و با توجه به ظرفیت بالای این پایانه صادراتی ، در فروش مرکبات خود عجله نکنند.

پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی صادرات

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به پیگیری شخص استاندار برای خرید میوه شب عید و ذخیره سازی و عرضه آن در پایان سال از سوی دولت اشاره کرد و بیان داشت: پیش بینی می شود صادرات مرکبات امسال نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

بر اساس آمار گمرکات مازندران ، پارسال ۱۵۸ هزار تن کیوی به ارزش ۱۱۱ میلیون دلار و ۱۸۲ هزار تن پرتقال به ارزش حدود ۸۹ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده بود. میزان صادرات کیوی استان نسبت به سال ۹۷ از لحاظ وزنی ۱۲ درصد و از لحاظ ارزشی نیز حدود ۱۷ درصد رشد داشت. میزان صادرات مرکبات استان به خارج از کشور نیز در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن از لحاظ وزنی حدود ۱۳۸ و ارزشی حدود ۱۰۴ درصد رشد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد مرکبات و کیوی تولیدی مازندران قابلیت صادرات دارد که با توجه به تولیدات مازاد نیاز کشور و همچنین مقرون به صرفه بودن به لحاظ اقتصادی باید بیش از پیش به کشورهای مختلف صادر شود.

وی با اشاره به صادرات بیشتر محصولات کشاورزی تولیدی مازندران از سایر گمرکات کشور ، افرود : تمامی گمرکات مازندران دریایی هستند و باید کشتی های لازم برای صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود و این موضوع از سوی استاندار و مسئولان مازندران در حال پی گیری است تا بخشی از محصولات صادراتی از دریا انجام شود ضمن اینکه باید از ظرفیت های گمرکی استان نیز بهره لازم برده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پارسال بیش از ۱۴۰ هزار تن محصول مرکبات از استان به ۱۰ کشور مختلف جهان صادر شده بود ، گفت: با توجه افزایش ۱۰ درصدی تولید و مهیا بودن همه شرایط امیدواریم صادرات امسال مرکبات تا ۳۰۰ هزار تن برسد.

وی با تاکید بر این نکته که ضایعات مرکبات استان در چند سال اخیر از ۲۵ درصد به کمتر از پنج درصد کاهش یافته است، بیان داشت: امروزه با مدیریت صحیح باغداری به ویژه مقابله علمی با آفت مگس میوه و از سوی دیگر گسترش و پیشرفت صنایع بسته بندی ، ماندگاری مرکبات بالا رفته و در واقع با سلیقه شهروندان وارد بازار مصرف می شود.

شهیدی فر تصریح کرد: بخشی از محصولات مرکبات توسط خود باغداران با انبار داری فنی که انجام می دهند ؛ضایعات را کم کرده است.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۵ هزار هکتار آن باغ مرکبات با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول است.

نارنگی ، پرتقال و کیوی از مهم ترین میوه های صادراتی باغ های مازندران هستند و در حال حاضر محصول نارنگی های زود رس که برداشت آن از اواسط شهریور آغاز شده است وارد بازارمصرف شده است و زمان برداشت پرتقال مانند " تامسون " که حدود ۷۰ درصد مرکبات استان را تشکیل می دهد از نیمه آبان شروع می شود.

همچنین سالانه حدود ۱۸۰ هزار تن کیوی در مازندران تولید می شود که تا دو سوم آن به خارج از کشور صادر می شود.

مازندران با دارا بودن ۱/۵ درصد از اراضی کشور و ۲/۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان