9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت


9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

مایکل جردن کیست؟ مایکل جفری جردن یک بسکتبالیست سابق آمریکایی و دارای عنوان پردرآمد ترین ورزشکار جهان است. مایکل جردن از بسیاری از جهات بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال محسوب می‌شود. او از اواسط دهه 1980 تا اواخر دهه 1990 افتخارات زیادی در این ورزش کسب کرد. جردن تیم خود، شیکاگو بولز را به شش قهرمانی در لیگ NBA رساند و پنج بار جایزه بهترین بازیکن NBA را...

مایکل جردن کیست؟

مایکل جفری جردن یک بسکتبالیست سابق آمریکایی و دارای عنوان پردرآمد ترین ورزشکار جهان است. مایکل جردن از بسیاری از جهات بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال محسوب می‌شود. او از اواسط دهه ۱۹۸۰ تا اواخر دهه ۱۹۹۰ افتخارات زیادی در این ورزش کسب کرد. جردن تیم خود، شیکاگو بولز را به شش قهرمانی در لیگ NBA رساند و پنج بار جایزه بهترین بازیکن NBA را کسب کرد.

زندگی خانوادگی

جردن در ۱۷ فوریه ۱۹۶۳ در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. مایکل از سنین پایین عاشق رقابت بود و می‌خواست در هر بازی برنده باشد. او در خانواده‌ای پرجمعیت رشد کرد. مادر او، کارمند بانکی بود که نویسندگی هم می‌کرد و پدرش مدیر تعمیر و نگهداری در شرکت جنرال الکتریک بود. جردن چهار خواهر و برادر نیز داشت.

بسکتبال دانشگاهی

جالب است بدانید جردن در سال‌ اول دبیرستان حتی نتوانسته بود عضو تیم بسکتبال مدرسه‌ی خود شود. اما جردن در عرصه‌ی بسکتبال دانشگاهی بسیار موفق عمل کرد. جردن در سال ۱۹۸۱ در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل ثبت نام کرد و خیلی زود عضو مهم تیم بسکتبال این دانشگاه شد. او در سال‌های ۱۹۸۲، ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ نیز به عنوان بهترین بازیکن لیگ NCAA شناخته شد. جردن در سال ۱۹۸۴ برای پیوستن به NBA و تیم شیکاگو بولز کالج را ترک کرد.

بسکتبال حرفه‌ای

جردن در سال ۱۹۸۵ در NBA هم درخشید و به عنوان “بهترین بازیکن تازه وارد سال ” انتخاب شد. اون با پرش‌های فوق‌العاده و اسلم دانک‌های جذاب‌اش از همان ابتدا همه را مسحور خود کرده بود. بخش زیادی از فصل دوم او به دلیل مصدومیت از دست رفت ولی بعد از رهایی از بند مصدومیت رکورد خوبی از خود به جا گذاشت. او از زمان ویلت چمبرلین اولین بازیکنی شد که در یک فصل بیش از ۳۰۰۰ امتیاز کسب کرد.

بولز در سال ۱۹۹۱ راهی فینال شد و اولین قهرمانی خود در NBA را با شکست تیم قوی لس آنجلس لیکرز به دست آورد. در آن زمان جردن بخاطر برتری بی چون و چرای خود در زمین و توانایی‌های رهبری‌اش برای همه شناخته شده بود.

در سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ نیز، جردن با شیکاگو بولز موفق به کسب دومین و سومین قهرمانی NBA شدند.

پدر جردن همواره دوست داشت که مایکل بیسبال بازی کند و سرانجام در تابستان سال ۱۹۹۳ توسط دو سارق در جریان سرقت ماشینش به قتل رسید. جسد او بعد از ۱۱ روز در باتلاقی پیدا شد و سارقین به اعدام محکوم شدند. این موضوع تاثیر زیادی روی مایکل جردن گذاشت و باعث شد دو سال از بسکتبال کناره‌گیری کند و در تیم‌های نه چندان مطرحی به بازی بیس‌بال بپردازد.

در مارس ۱۹۹۵ جردن دوباره پا به زمین بسکتبال گذاشت. در فصل اول او همچنان خوب بود، اما در پلی آف مغلوب تیم اورلاندو مجیک شدند. فصل بعد جردن به بولز کمک کرد تا با ۷۲ برد و شکست سوپر سونیک سیاتل چهارمین قهرمانی خود را کسب کند.

بعد از آن باز هم جردن و شیکاگو دو سال پشت سر هم یعنی سال ۱۹۹۷، ۱۹۹۸ قهرمان NBA شدند. جردن بعد از کسب ششمین قهرمانی در NBA خود را بازنشسته کرد. اخیرا مستندی از این دوره با نام “آخرین رقص” از شبکه‌ی ESPN پخش می‌شود که به تلاش‌های مایکل جردن و یارانش در این فصل می‌پردازد. این مستند به سرعت به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌‌های شبکه نتفلیکس تبدیل شده است.

جردن در سال ۲۰۰۳ دوباره دلش طاقت نیاورد و یکبار دیگر با تیم واشنگتن ویزاردز به بسکتبال برگشت و در کمال تعجب باز هم در میان فصل در تیم منتخب ستارگان NBA قرار گرفت. او دو فصل برای این تیم بازی کرد و سرانجام به علت آسیب دیدگی شدید زانو از بسکتبال خداحافظی کرد.

افتخارات المپیکی مایکل جردن

در تابستان سال ۱۹۸۴ در لس آنجلس، جردن به عنوان عضو تیم بسکتبال المپیک ایالات متحده اولین حضور خود در بازی های المپیک را به دست آورد. این تیم در بازی های آن سال موفق به کسب طلا شد. جردن یکبار دیگر نیز به تیم ملی آمریکا کمک کرد تا مدال طلا را در بازیهای المپیک ۱۹۹۲ که در بارسلونا اسپانیا برگزار شد، به خانه بیاورند.

بازنشستگی از بسکتبال

جردن در ۱۹ سال فعالیت حرفه ای بسکتبال، سه بار از این ورزش کنار رفت و دوباره با عشق و علاقه‌ای بیشتر بازگشت. او ابتدا در سال ۱۹۹۳ بازنشسته شد و مجدداً در سال ۱۹۹۸، سپس سرانجام در سال ۲۰۰۳ از دنیای بازی بسکتبال خداخافظی کرد.

تجارت و بازیگری

جردن در خارج از حرفه‌ی اصلی خود در بسکتبال، درگیر بسیاری از مشاغل سودآور و سرمایه گذاری‌های تجاری بوده است. بین مشارکت سودآور نایک و مالکیت وی در تیم بسکتبال شارلوت هورنتس، مجله فوربس ارزش خالص جردن را بیش از دو میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برآورد کرد.

همکاری با نایک

جردن اولین قرارداد خود با نایک در سال ۱۹۸۴ امضا کرد و هم اکنون در هیئت مدیره شرکت نایک فعالیت می کند. نایک کفش ورزشی بسکتبال Air Jordan را در سال ۱۹۸۵ عرضه کرد. در قرارداد اولیه، نایک ۲۵ درصد حق امتیاز از فروش را به جردن داد.

Air Jordan به سرعت بسیار محبوب شد و پس از ۳۰ سال همچنان پرفروش است. این همکاری برای نایک و جردن سودآوری بسیاری دارد، به طوری که نایک تقریباً ۲٫۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ از این خط تولید درآمد کسب کرده است.

سینما

جردن به عنوان ستاره فیلم SPACE JAM در سال ۱۹۹۶، درخشش بزرگی در این فیلم ایجاد کرد. این فیلم ترکیبی از فضای واقعی و کارتون بود و جردن را با افسانه های کارتونی مثل Bugs Bunny و Daffy Duck روی پرده گذاشت.

مدیریت

در سال ۲۰۰۶، جردن بخشی از سهام شارلوت هورنتس را خریداری کرد و به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره در این تیم فعالیت ‌می‌کرد. در نهایت در سال ۲۰۱۰، او با پرداخت ۱۷۵ میلیون دلار صاحب اکثریت سهام شارلوت هورنتس شد. در حال حاضر تحت ریاست جردن ارزش تیم شارلوت به ۱٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

جردن در ۲۰۱۲ گفته: “من پیش بینی نمی کنم از این کار خارج شوم. ماهیت رقابتی من این است که همیشه می خواهم موفق شوم. تیم شارلوت لیاقت قهرمانی NBA را دارد، همانطور که من داشتم.”

در سال ۲۰۱۶ ، جردن با رئیس جمهور باراک اوباما دیدار کرد و به خاطر فعالیت‌های ارزشمندش در عرصه‌ی ورزش، مدال آزادی به او اهدا کردند.

در پایان ۹ جلمه ارزشمند و انگیزه‌بخش مایکل جردن را با هم می‌خوانیم:

۱- شما نمی‌توانید کسی را که می‌داند به کجا می‌رود، متوقف کنید.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

۲- هرگز نگو نمی‌توانم، زیرا محدودیت‌ها مانند ترس‌ها گاهی فقط یک توهم هستند.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

۳- من می‌توانم شکست را قبول کنم، هر کسی در چیزی شکست می‌خورد. من تلاش نکردن را نمی‌توانم قبول کنم.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

۴- یاد گرفتن یک هدیه است، وقتی که معلم شما «زحمت کشیدن» باشد.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

۵- برای برنده شدن اول باید با شکست خوردن آشنا شوید.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

۶- با کمک استعداد بازی را می‌برید، ولی با استفاده از کار گروهی و هوش قهرمانی را از آن خود می‌کنید.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

۷- اگر هیچ کس به تو کمک نمی‌کند، تنهایی آن را انجام بده. “من” در تیم وجود ندارد، ولی “نفر اول” در برنده‌ شدن معنی دارد.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

۸- هر کسی در چیزی استعداد دارد، اما توانایی تنها با کار سخت به دست می‌آید.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

۹- قبل از انجام کارهای بزرگ، اهداف بزرگ انتخاب کن.

9 درسی که باید از مایکل جردن آموخت

به این مقاله امتیاز دهید

Submit Rating

میانگین امتیازات: / 5. تعداد امتیاز:

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو