حقوق بشر ابزار رسانه‌های غربی است


حقوق بشر ابزار رسانه‌های غربی است

تهران - ایرنا - معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: حقوق بشر ابزار رسانه‌های غربی است، وقتی حقوق ملت ایران ضایع می‌شود، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر و سازمان ملل هیچ حرفی نمی‌زنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی اظهار داشت: اروپایی‌ها در تحریم ملت ایران شریک جدی آمریکایی‌ها هستند و با این تحریم ها یک ملت را مجازات دسته جمعی می‌کنند که این می‌تواند جنایت علیه یک ملت محسوب شود.

وی درباره معنا و مفهوم حقوق بشر در ایران و تفاوت آن با حقوق بشر ادعایی غرب افزود: از منظر اجتماعی، حقوق بشر قواعد و چارچوب‌های سبک زندگی است؛ سبک زندگی غیردینی و لیبرالیستی با سبک زندگی دینی تفاوت‌هایی در همه هنجارها و رفتارهای فردی و اجتماعی دارد. بنابراین برای رفتارها و هنجارهای اجتماعی حقوق و مسؤولیت‌هایی برای هر فرد و یا به طور جمعی در جامعه تعریف می‌شود.سبک زندگی ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بنا بر اصول و مبانی دینی و هنجارهای بومی و رفتارهایی که مبتنی بر سنت‌های تاریخی ما است بنا شده است.

وی با اشاره به حقوق بشر از منظر سیاسی گفت: غربی‌ها بر اساس اهداف و منافعشان به حقوق بشر نگاه می‌کنند. مثلا اینکه ملتی حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشد یک حق طبیعی است؛ اما رژیمی به نام رژیم صهیونیستی سرزمین ملتی بنام فلسطین را اشغال کرده و اینجا منافع آمریکا اقتضا می‌کند از این رژیم اشغالگر دفاع کند و حق ملت فلسطین را نادیده بگیرد، عل این است که منافع آمریکا در آن است. یا مثلا کشورهای اروپایی به رژیم سعودی سلاح می‌فروشند که زیرساخت‌ها و انسان‌ها را در یمن هدف قرار می‌دهد و وقتی دلیل را می‌پرسی می‌گویند چون شرکت‌های خصوصی منافعشان در فروختن سلاح است.

معاون رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تفاوت اساسی جمهوری اسلامی با غرب، در منظر سیاسی حقوق بشر است، گفت: مبنا و منشاء حقوق بشر اعتقاد و باور دینی ما است و بر این مبنا حقوق بشر، اساس و معیار تعیین سیاست‌ها و راهبردهای نظام است. بنابراین حقوق بشر ما سیاسی نیست، بلکه سیاست ما حقوق بشری است. از این جهت به محض پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه ما با رژیم آپارتاید(آفریقای جنوبی) و رژیم صهیونیستی قطع شد که هر دو مبنای حقوق بشری دارد. نوع نگاه ما در منطقه و حمایت از ملت یمن به خاطر مسأله حقوق بشر است.

باقری یک منظر دیگر در بحث حقوق بشر را نگاه حقوقی دانست و گفت: دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه غربی‌ها است که بر اساس قواعد خودشان تعریف شده و نگاه ما که مبتنی بر دین است. ما در ساحت حقوقی قابلیت تعامل با همه دنیا از جمله غربی‌ها را داریم، اما در ساحت سیاسی این تعامل ممکن نیست، چون غرب هدف سیاسی خاصی دارد که می‌خواهد آن را از طریق حقوق بشر محقق کند. نگاهی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به حقوق بشر ما دارند از این منظر است. آنها بر اساس مبانی حقوقی با ما بحث نمی کنند، هدف آنها صیانت از منافع نامشروعشان است که همین نکته مانع اصلی مذاکره حقوق بشری با غربی‌ها است.

وی درپاسخ به اینکه رهبر انقلاب بارها فرمودند در زمینه حقوق بشر ما از غربی ها طلبکاریم و ما باید به آنها تهاجم کنیم، ستاد حقوق بشر در این زمینه چه سیاستی را اتخاذ کرده؟ گفت: در این عرصه تهاجم را از دو منظر باید مورد توجه قرار داد. یکی اینکه ما اشکالات حقوق بشری آنها را بر اساس معیارهای خودشان بیان کنیم. مثلا می‌گویند زندان باید اینگونه اداره شود در حالی‌که زندان‌های آمریکا از هر نظر یکی از فاجعه بارترین زندان‌های دنیاست.

دبیر ستاد حقوق بشر اضافه کرد: یک منظر دیگر در مورد تهاجم که بسیار مهم است این است که ما دستاوردها، هنجارها و محصولات حقوق بشری خودمان را که مبتنی بر نگاه دینی و سنتی و شیوه‌هایی از سبک زندگی خودمان است به دنیا عرضه کنیم. باید بر اساس ذائقه طرف مقابل این دستاوردها و هنجارها را دسته‌بندی و بسته‌بندی کنیم و ارائه دهیم.

باقری با یادآوری اعطای مرخصی به زندانیان از سوی دستگاه قضایی در دوران آغازین شیوع کرونا، گفت: اعطای مرخصی به زندانیان ابتکاری بی‌نظیر در دنیا بود و در نوروز امسال در برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و ایتالیا فضای رسانه ای سنگینی علیه دولت های این دو کشور ایجاد شد که چرا ابتکار ایران را اجرا نمی کنید. ایران بیش از ۹۰ هزار زندانی را آن زمان آزاد کرد که بعدا غربی‌ها به تبعیت از ایران این کار را انجام دادند. این یک ابتکار بدیع حقوق بشری بود که غرب را در نشان دادن چهره دروغین جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی مواجه با چالش کرد.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه تهاجم کار اصلی ارائه هنجارها، دستاوردها و محصولات حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران است. ما برنامه خاصی را در این زمینه تدارک دیدیم که به مخاطب خارجی آن را ارائه می‌کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به تهاجم اخیر حقوق بشر غربی‌ها و بیانیه‌ها، گفت: آنها درعرصه‌های مختلف برای اینکه بتوانند منافع خودشان را تامین کنند از ابزارهای گوناگون علیه ما استفاده می‌کنند. حقوق بشر یک جبهه تقابلی است و غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران جبهه تقابلی شکل دادند و هر از چند گاهی روی آن تمرکز می کنند، در حالیکه علیه کشورهای ناقض حقوق بشر و همپیمانان خود بیانیه هم نمی‌دهند.

باقری درباره گزارشگر ویژه و رویکرد شورای حقوق بشر درباره ایران، افزود: ما با نهادهای حقوق بشری بین‌المللی مشکلی نداریم و عضو این نهادها هستیم و حضور فعال در سازوکارها و نشست‌ها داریم. متاسفانه نگاه سیاسی این تعامل را دچار مشکل می‌کند. گزارشگر حقوق بشر رویکرد و رویه‌ای سیاسی دارد و نگاه حقوقی و کارشناسی به موضوع حقوق بشر ندارد.

معاون رئیس قوه قضاییه در خصوص جنجال رسانه‌ای غربی‌ها درباره فردی که قتل عمد مرتکب شده و اقدامات اقناعی ستاد در این زمینه، گفت: در این زمینه فعالیت زیادی صورت گرفت. آنها با استفاده از همه ظرفیت‌ها، یک تقابل سیاسی سازمان دهی شده را علیه ما شکل دادند. برخی از وزرای خارجه آنها در این زمینه اظهار نظر کردند و رسانه‌های آنها جنجال به راه انداختند که هدف و کارکرد سیاسی آنها محقق شود؛ در مقابل تلاش زیادی از سوی دستگاه‌ها و رسانه‌های کشورمان برای روشن شدن این قضیه انجام شد.

باقری در خصوص مانور غربی‌ها درباره زندانیان و بازدید از زندان فشافویه، گفت: روز جمعه یک بازدید ۱۲ ساعته از فشافویه داشتیم. به طور تفصیلی با زندانیان صحبت کردیم و مسائل و مشکلات و دیدگاه‌های آنها را شنیدیم و مورد بررسی قرار دادیم. در زمینه آزادی زندانیان، قانون کاهش مجازات حبس به بسیاری از زندانیان کمک می کند، ولی قضاتی که می توانند به این پرونده‌ها رسیدگی کنند کافی نیستند، از این رو یکی از مطالبات زندانیان رسیدگی به این امر بود که از حق آزادی زودتر برخوردار شوند. به همین دلیل تاکید کردم به سمتی حرکت کنیم که "واحد سنجش حبس" به جای "سال"، نه "ماه و هفته و روز"، بلکه "ساعت" باشد.

وی یکی از مطالبات به حق زندانیان را فعال شدن دفاتر الکترونیکی قضایی در داخل زندان برشمرود و گفت: گزارشی که امشب در این زمینه گرفتم نشان می‌دهد اقدامات خوبی صورت گرفته تا مشکلات زندانیان در اسرع وقت حل شود. زندانبانی یک کار جهادگونه است و به همین دلیل تاکید ریاست محترم قوه قضاییه بر این است که ما باید اهتمام ویژهای در امور زندانیان داشته باشیم تا به "زندانبانی تراز" برسیم. یکی از شاخص‌های "زندانبانی تراز" این است که خانواده زندانی نباید هیچ دغدغه‌ای نسبت به دوری زندانی خود داشته باشد و باید از امنیت ، آسایش، رفاه و نشاط زندانی خود در اطمینان کامل باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به اینکه رهبری خرداد سال ۹۶ فرمودند در حوادث دهه ۶۰ جای جلاد و شهید عوض نشود؛ اقدامات ستاد در این زمینه چه بوده؟ گفت: راهبرد نظام سلطه تغییر مفاهیم است . مثلا رژیم صهیونیستی را یک رژیم دموکراتیک معرفی می‌کنند و فلسطینیان که کشورشان اشغال شده و مقابل این رژیم سفاک ایستاده اند را تروریست می‌نامند.

باقری با بیان اینکه پرونده هسته‌ای لفظی اشتباه است، گفت: پرونده مربوط به متهم و مجرم است. ما در فعالیت های هسته ای مرتکب چه جرمی شدیم که باید واژه پرونده هسته‌ای را بپذیریم.

دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به اینکه گزارشگر ویژه سازمان ملل ترور سردار سلیمانی را نقض حقوق بشر اعلام کرده، اقدامات ستاد به عنوان متولی پیگیری این پرونده چیست؟گفت: گزارش خانم «کالامارد» درباره شهادت شهید سلیمانی خیلی از ادعاهای آمریکایی ها را رد کرد و آمریکا را ناقض حقوق بینالملل معرفی کرد.

وی در خصوص نقض مکرر حقوق بشردر فرانسه و آمریکا و عدم انتخاب گزارشگر ویژه برای این کشورها، گفت: سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری جرات ندارند چون آمریکا از زور و تهدید خود علیه این نهادها استفاده می کند. چندی پیش شکایتی به دیوان در مورد جرایم آمریکا در افغانستان تسلیم شد که منجر به تحریم این دیوان تسوط آمریکا شد. در مورد ترور سردار، خانم کالامارد خیلی صریح جواب آمریکایی ها را داد و گفت من مجری حقوق بین الملل هستم نه مجری حقوق آمریکا.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه نژادپرستی در کشورهای غربی نهادینه و سیستماتیک است، گفت: اوباما هم به این موضوع اذعان کرده اما هیچ برخورد جدی صورت نمی گیرد.

وی گفت: ترامپ از هزینه بی‌نتیجه کشورش در غرب آسیا پشیمان است اما به این موضوع اشاره نمی کند که دخالت آمریکا در منطقه باعث به شهادت رسیدن، مجروح شدن و بی‌خانمان شدن میلیون‌ها نفر در یمن، عراق، فلسطین، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان و ایران شده زیرا «وجود انسان» برای آنها هیچ ارزشی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس