نیروهای مهندسی، پشتیبانی محکم برای رزمندگان در دفاع مقدس


نیروهای مهندسی، پشتیبانی محکم برای رزمندگان در دفاع مقدس

تهران- ایرنا- طراحی و ساخت 14 کیلومتر پل شناور خیبر در دوران هشت ساله دفاع مقدس، یکی از توانمندی‌های وزارت جهاد سازندگی برای حمایت و پشتیبانی از نیروهای حاضر در جنگ محسوب می‌شود که نباید با کمتر سخن گفتن از آن، به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در هر زمان و مکانی که سخن از سال های جنگ و دوران دفاع مقدس به میان می آید بیش از هر چیزی آنچه در روزهای رزمندگان، پیروزی ها و شکست های ملت ایران به وقوع پیوسته است بیان می شود و دست آوردهای یک جنگ تحمیلی به کشور بزرگ و پرقدرتی مانند ایران مورد توجه قرار می گیرد.

جوانان و نیروهای رزمنده که جانشان را بر کف دست گذاشته و در مقابل گلوله های ناجوانمردانه ایستادند تا از مرز، ناموس و کشور خود دفاع کنند و به دنبال آن همراهی و همدلی مردم این مرز و بوم مورد ستایش قرار می گیرد اما آن چیزی که تاکنون کمتر از آن صحبت شده، بخش مغفول مانده پشتیبانی است که پای مهندسان را برای رفع محدودیت ها و احداث پل ها و جاده ها به سمت پیروزی به خطوط جبهه های جنگ حق علیه باطل باز کرده بود.

وزارت جهاد سازندگی که پیش از جنگ به دنبال محرومیت زدایی از روستاها و بهبود وضع موجود بود با آغاز جنگ نیروهای خود را برای مهندسی و پشتیبانی از رزمندگان هدایت کرد و با بسیج نیروهای مردمی از جمله دانشجو، کارمند و کارکنان مشاغل مختلف، وظیفه کمک رسانی به نیروهای مبارز را برعهده گرفت و راننده های خودروهای سنگین و نقلیه را برای حمایت از مدافعان ساماندهی کرد.

این نهاد برای پشتیبانی از نیروها و حفاظت از خاک ایران ساماندهی و هدایت فعالیت ها بر زمین مانده دفاع مقدس را بر عهده گرفت و اقدام به احداث جاده و پل برای رسیدن به اهداف کشور کرد تا بخشی از دفاع را تسهیل کند؛ این هدایت و حمایت را می توان در ایجاد ایستگاه های صلواتی نیز شاهد بود که به نمادهایی از حضور مردمی تبدیل شده بودند تا افرادی که بدون هیچ تخصصی خواستار کمک رسانی به خطوط مقدم بودند را در دفاعی مقدس شرکت دهند.

بر همین اساس «علیرضا بارگاهی» رییس اداره پژوهش و حفظ آثار دفاع مقدس اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه موضوع پشتیبانی و مهندسی جنگ برعهده وزارت جهاد سازندگی در آن زمان گذاشته شده بود، اظهار داشت: این نهاد به دلیل عملکرد حمایتی و حضور مداوم در دفاع مقدس، به عنوان رکن سوم جنگ شناخته می شود که حدود ۵۴۰ هزار نیرو را در این دوران به خطوط مقابله با دشمن اعزام کرد و در این میان سه هزار و ۴۰۰ شهید، یک هزار و ۲۰۰ آزاده و ۲۲ هزار جانباز را در تاریخ به ثبت رسانده است.

وی با تاکید بر اینکه در اسناد تاریخی دفاع مقدس بسیار کمتر از نیروهای مهندسی و پشتیبانی در جنگ نسبت به فعالیت های رزمی و نظامی پرداخته شده است، اظهار داشت: جمع آوری کمک های مردمی و ارسال آن به مناطق جنگی یکی از وظایف اصلی جهاد سازندگی بود و نقش بانوان در دفاع مقدس به ویژه در جمع آوری و آماده سازی کمک‌های مردمی، کمک به پشت جبهه های مقابله حق علیه باطل، کارهای شاخص مهندسی از جمله احداث پل های شناور از دیگر اقدامات این نهاد محسوب می شود.

بارگاهی درباره طراحی و احداث پل ها در زمان هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: معروف ترین شناور ساخته شده در آن زمان خیبر نام دارد که ۱۴ کیلومتر طول داشت و همچنین طراحی و اجرای پل شناور برروی هورالعظیم و اولین پل اروندرود بعد از عملیات والفجر ۸ به عنوان پل بعثت از مهمترین فعالیت های مهندسی وزارت جهاد سازندگی در آن دوران محسوب می شود.

به گفته وی، ابتکاراتی مانند باتلاق رو، خودروی شن رو و قایق مرداب برای رفع محدودیت ها با امکانات آن دوران نیز از فعالیت نیروهای حاضر جهاد سازندگی در دفاع مقدس محسوب می شود.

وی افزود: هر جایی که نیروهای نظامی در مناطق جنگی با مشکلی روبرو می شدند از نیروهای پشتیبانی مهندسی برای رفع موانع و عبور از محدودیت ها درخواست کمک می کردند تا از بن بست ها گذر کنند.

بارگاهی در خصوص گردآوری اسناد پشتیبانی و مهندسی این نهاد در دوران دفاع مقدس نیز گفت: پروژه اطلس مهندسی از فعالیت های شاخص وزارت جهاد کشاورزی است که اولین اطلس مهندسی در منطقه عملیاتی اروند کنار می شود و اطلاعاتی درباره پشتیبانی جهادگران قبل، بعد و حین عملیات در جبهه های جنگ را دارد.

گردآوری چنین اطلاعاتی می تواند منابع مستندی از پشت خطوط مقدم باشد تا اثر مردمی و مهندسی در حمایت از نیروهای حاضر در جبهه های حق علیه باطل برای آیندگان بر جای بماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان