سی ‌و پنجمین آیین شب شعر عاشورایی فارس آغاز شد


سی ‌و پنجمین آیین شب شعر عاشورایی فارس آغاز شد

شیراز-ایرنا- سی‌وپنجمین آیین شب شعر عاشورایی فارس که از آن به عنوان مستمرترین جلوه ادبیات آیینی کشور یاد می‌شود، با حضور چهره‌های شاخص شعر آیینی از سراسر ایران در حرم مطهر شاهچراغ (ع) آغاز شد.

دبیر علمی ستاد شب شعر عاشورا، شامگاه چهارشنبه در آیین گشایش این برنامه معنوی، از این مراسم به عنوان قدیمی‌ترین مراسم شعرخوانی در تاریخ ادبیات آیینی یاد کرد و اظهار داشت: موضوع این شب شعر"ستارگان به مدار برگشته با محوریت حر ریاحی، زهیر و تنی چند از اصحاب حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع)" است.

احد ده‌بزرگی، با بیان اینکه ضروری است ذهن شاعران جوان با آثار فاخر ادبی تغذیه شود، گفت: در این زمینه، پرداختن به دغدغه‌های علمی ادبیات عاشورایی از نقاط شاخص شب شعر عاشورا در شیراز در مقایسه با برنامه‌های مشابه است.

پدر شعر آیینی فارس، همچنین با اشاره به انتشار کتاب پیش‌کنگره این مراسم، بیان کرد: همچون سال‌های گذشته این کتاب با عنوان "قرار بر مدار" به قلم دکتر محمدرضا سنگری از فعالان بنام عرصه ادبیات آیینی منتشر شده است.

ده بزرگی در معرفی این اثر گفت: این کتاب از مدت‌ها قبل به ۲ صورت چاپی و اینترنتی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار شاعران قرار گرفته است تا متناسب با موضوع، منابع صحیح تاریخی و معرفتی در دسترس شاعران باشد.

دبیر علمی ستاد شب شعر عاشورا با اشاره به وضعیت متفاوت برگزاری این مراسم به دلیل شیوع بیماری کرونا بیان داشت: برای برگزاری این مراسم، همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شده است و حفظ سلامت عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شاعران اهل بیت را بر هر چیز مقدم داشته‌ایم و به همین سبب امسال این آیین در فضای باز، با فاصله اجتماعی مناسب و در زمان محدودتری در مقایسه با سال‌های قبل برگزار شده است.

این شاعر پیشکسوت عاشورایی ادامه داد: در حاشیه این برنامه، حلقه‌های معرفتی ویژه‌ای با حضور بزرگان معارف و ادبیات عاشورایی ویژه شاعران برگزار خواهد شد که در پرورش شاعران نسل جوانان تاثیر شایسته‌ای دارد.

ده بزرگی، همچنین با اشاره به حضور شاعران سراسر کشور در این مراسم گفت: امسال علاوه بر منتخبان فراخوان، شاعران برجسته و استادان نامی این حوزه همچون محمدرضا سنگری، محسن مومنی‌شریف، احمد علوی، سیدحسین متولیان، قاسم صرافان، سیده اعظم حسینی، امیر مرزبان، حیدر منصوری و محسن ناصحی میهمان برنامه هستند و از حضورشان بهره می‌بریم.

سی‌وپنجمین آیین شب شعر عاشورایی به مدت ۲ شب، (نهم و دهم مهرماه ۹۹) پس از نماز مغرب و عشا و از ساعت ۱۹ با قرائت حدیث کسا و سپس شعرخوانی شاعران منتخب سراسر کشور در صحن حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

در این آیین، همچون روال همه‌ساله کتاب اشعار دوره سی‌ و چهارم در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

افزون بر این، امسال کتاب "هفت پرده عاشورایی" با هدف آموزش پرده‌خوانی عاشورایی به قلم منصوره مصطفی‌زاده و نقاشی‌های محمدرضا دوست‌محمدی، کتاب‌های صوتی ۲ جلد نخست "منظومه شهدای عاشورا" اشعار سیده اعظم حسینی با صدای سیدحسین شریفی و کتاب صوتی "قرار بر مدار" اشعاری برگزیده از مراسم سال ۹۹ در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌‍گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی