راهکارهای مرمت و ساماندهی سرای تاریخی وزیر قزوین بررسی شد


راهکارهای مرمت و ساماندهی سرای تاریخی وزیر قزوین بررسی شد

قزوین - ایرنا - راهکارهای مرمت و ساماندهی سرای تاریخی وزیر قزوین روز پنجشنبه با حضور مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اوقاف و امورخیریه استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین به همراه حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین روز پنجشنبه از سراهای تاریخی حاج رضا، چروک و وزیر بازدید کردند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در این بازدیدها گفت: سرای تاریخی وزیر شامل چند مجموعه از جمله تیمچه و راسته است که بخشی از آن در سالیان قبل مرمت شده اما علی‌رغم تهیه و ارائه طرح مرمت و شیوه ساماندهی این بنا به همراه آسیب‌شناسی آن توسط این اداره کل به دلیل کمبود اعتبارات، مرمت و ساماندهی سایر قسمت‌های آسیب‌دیده که دارای شرایط مناسبی هم نیست، به سرانجام نرسیده است.

او افزود: در این بازدید که به منظور تصمیم‌گیری برای ساماندهی و مرمت این سرای تاریخی و سراهای حاج‌رضا و حاج‌چروک انجام شد مقرر گردید در خصوص سراهای چروک و وزیر طرحی برای ارائه به اداره کل راه و شهرسازی آماده شود به طوری که حوزهٔ بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی امکان ورود به این موضوع را داشته باشد تا بتوان در این سراها اقدامات رفع خطر و مرمتی مناسبی انجام داد.

خزائلی اظهار کرد: «امیدوارم با توافق برای مرمت این آثار علاوه بر حفظ و احیای آنها امکان بهره‌برداری برای کسبه و بازاریان فراهم شود.

چندی پیش خبرگزاری ایرنا قزوین با تولید گزارش خبری و تصویری http://www.irna.ir/news/84046653/ و http://www.irna.ir/photo/84046725/ از سرای تاریخی وزیر قزوین و وضعیت رو به تخریب آن منتشر کرده بود.

سرا یا کاروانسرای وزیر نام دارد که بنایی قاجاری به شمار می رود و در دل بازار سنتی و بافت تاریخی این شهر قرار گرفته است.

ابن بنای ۲ طبقه که چهار جانب آن را حجره هایی دربرگرفته اند و در طبقه پایین آن نیز یک حیاط وجود دارد، در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید