عوارض آی یو دی چیست؟


عوارض آی یو دی چیست؟

آی یو دی یکی از راه های بسیار مؤثر جلوگیری از بارداری است و از همه روش ها محبوب تر است.

آی یو دی یکی از راه های بسیار مؤثر جلوگیری از بارداری است و از همه روش ها محبوب تر است ، زیرا بین 3 تا 12 سال ماندگاری دارد و نیازی به نگهداری ندارد. اگر زنی هستید که نیاز به جلوگیری از بارداری هستید ، احتمالاً به جای آی یو دی قرص روزمره جلوگیری از بارداری را هر روز مصرف می کنید و یا مجبور به استفاده از کاندوم با همسر خود هستید .اما می دانید که این روش ها هر زمانی ممکن است فراموش شود و یا خطایی داشته باشند مانند پارگی کاندوم و یا فراموشی مصرف قرص جلوگیری.
انواع IUD هورمونی برای جلوگیری از تخمک گذاری و ضخیم شدن مخاط دهانه رحم و نازک شدن پوشش دهانه رحم ، یک فرم مصنوعی از هورمون پروژستین را ترشح می کنند ، همه این موارد از 99 درصد با اثربخشی جلوگیری می کند. IUD های مس به روش مشابه اما بدون هورمون کار می کنند و به همین ترتیب مؤثر هستند.
هنگامی که شما و شریک زندگی خود تصمیم گرفتید که IUD را حذف کنید تا بچه دار شوید احتمالا ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوید.اما این مشکلات چیست؟ آیا IUD موجب ناباروری می شود؟ آیا می تواند بارداری را به تاخیر بی اندازد؟

IUD چیست؟
IUD یک وسیله کوچک است که برای جلوگیری از بارداری در رحم شما قرار می گیرد. این طولانی مدت ، برگشت پذیر و یکی از موثرترین روش های کنترل تولد در آنجا است.
IUD مخفف دستگاه داخل رحمی است.این یک قطعه کوچک از پلاستیک انعطاف پذیر به شکل T است. گاهی اوقات به آن IUC گفته می شود - پیشگیری از بارداری داخل رحمی.

انواع IUD چیست؟
این IUD ها به دو نوع تقسیم می شوند:
IUD های مس (Paragard) و IUD های هورمونی Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla).
Paragard IUD هورمون ندارد و شما را از بارداری تا 12 سال محافظت می کند.
IUD های Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla از هورمون پروژستین برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. پروژستین بسیار شبیه هورمون پروژسترون است که بدن ما به طور طبیعی ایجاد می کند. میرنا تا 7 سال کار می کند. کایلنا حداکثر 5 سال کار می کند. Liletta تا 7 سال کار می کند. Skyla حداکثر 3 سال کار می کند.

چگونه می توانم بعد از برداشتن آی یو دی بارور شوم؟
بعد از برداشتن آی یو دی هیچ مشکلی ایجاد نمی شود و تقریبا بلافاصله بعد از برداشتن IUD می توانید باردار شوید و هیچ گونه اختلالی در باروری نباید ایجاد کند.همانطور که مطالعات متعدد ثابت کرده است.
با این حال ، این درست است که یک زن از هر روش پیشگیری از بارداری که استفاده می کند ، تأثیرات متفاوتی بر روی هورمون ها ، دوره ها و باروری او خواهد گذاشت ، البته ، معمولاً فقط برای مدت کوتاهی.
IUD به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری یکی از راه های بسیار کم مخل در باروری است.برخی از خانمها حتی در اولین دوره چرخه خود بدون آی یو دی باردار می شوند ، زیرا هورمون های مورد استفاده برای جلوگیری از بارداری همراه با IUD جدا می شوند.

چه زمانی دوره پریود من به حالت عادی باز خواهد گشت؟
بسیاری از زنانی که آی یو دی دارند یا دوره های بسیار سبک دارند ، یا دوره هایشان کم اتفاق می افتد و یا کلا قطع می شوند.بعد از اینکه آی یو دی را در آوردید ممکن است به این علت که تا مدت ها زمان تخمک گذاری رلا نمی دانستید ، نتوانید روز دقیق آن را مشخص کنید و مدتی زمان نیاز داشته باشد.زیرا برای بارداری نیاز به زمان تخمک گذاری دارید.
اگر در چند ماه اول پس از برداشتن IUD باردار نشوید ، می تواند مشکل از آی یو دی باشد.
اما نگران نباشید بسیاری از خانم ها حتی بدون استفاده از آی یو دی در زمانی که می خواهند باردار شوند ممکن است چند ماه طول بکشد تا بارداری رخ دهد.

آیا IUD باعث PID و ناباروری می شود؟
یکی از دلایلی که خانم ها در استفاده از IUD تردید دارند ، مربوط به نگرانی در مورد خطر بیماری التهابی لگن (PID) و ناباروری است. این امر براساس پیش فرض این است که زنان یا نوجوانانی که فرزند ندارند و متاهل نیستند ، ممکن است چندین شریک جنسی داشته باشند ، و آنها را در معرض خطر بیشتری از نظر عفونت مقاربتی قرار دهند.
علاوه بر این ، تحقیقات IUD در دهه 1970 و 1980 گیج کننده و گمراه کننده بود. این مطالعات زنان را از استفاده از IUD باز می دارد زیرا آنها ادعا می کردند که خطر PID حداقل در 60٪ در زنانی که از IUD استفاده می کردند ، افزایش یافته است. با این حال ، این مطالعات دارای گروه های مقایسه مناسبی نبودند (برای مثال ، آنها سابقه PID ، سایر روشهای کنترل تولد یا زنانی را که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به PID قرار بگیرند) نداشتند. آنها همچنین از روشهای تحلیل خام استفاده کردند.

IUD و PID
بیماری التهابی لگن (PID) به عفونتی اطلاق می شود که باعث التهاب آستر رحم ، لوله های فالوپی یا تخمدان ها می شود. شایع ترین علل PID باکتری های مقاربتی کلامیدیا و سوزاک است. استفاده از کاندوم (زن و مرد) در حین مقاربت جنسی می تواند در مقابل ابتلا به عفونت محافظت کند.
تحقیقات نشان می دهد که شیوع PID در زنانی که از IUD استفاده می کنند بسیار کم و مطابق با برآورد شیوع PID در جامعه عمومی است.
گفته می شود ، بین استفاده از IUD و بیماری التهابی لگن در مقایسه با زنانی که از هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند ، ارتباطی بین استفاده از IUD و بیماری التهابی لگن وجود دارد.البته این افزایش خطر PID به استفاده واقعی IUD مربوط نمی شود.
بلکه این مربوط به باکتری هایی است که در زمان ورود IUD وجود دارند. پس از ماه اول استفاده (حدود 20 روز) ، خطر PID در زنانی که از IUD استفاده نمی کنند بیشتر است. بنابراین تحقیقات نتیجه گرفته اند که آلودگی باکتریایی مرتبط با فرآیند درج IUD علت عفونت است نه خود IUD .

آی یو دی و ناباروری
بیماری توبول ، شرایطی که لوله های فالوپ آسیب دیده یا مسدود می شوند ، یکی از شایع ترین دلایل ناباروری زنان در جهان است. PID بدون درمان می تواند منجر به التهاب و انسداد لوله های فالوپ شود. با این حال ، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از IUD با ناباروری در آینده مرتبط است.
آنچه تحقیقات نشان می دهد این است که ناباروری (به دلیل انسداد لوله) احتمالاً نتیجه یک STI ، به ویژه کلامیدیا است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که نازایی که بعد از استفاده از IUD رخ می دهد هیچ ارتباطی با IUD ندارد - احتمالاً ناباروری ناشی از یک STI درمان نشده است.

دستورالعمل ACOG در مورد IUD ها و STI ها
پیشنهاد می شود که زنان غربالگری STI را در همان روز با قرار دادن IUD انجام دهند. اگر مشکلی نباشد ، IUD می تواند گذاشته شود.
برای زنانی که تشخیص بیماری کلامیدیا یا سوزاک را دریافت کرده اند ، ACOG و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کنند آزمایش را در سه تا شش ماه قبل از قرار دادن IUD تکرار کنند.
اولین حاملگی ممکن است پس از استفاده طولانی مدت از IUD بارداری را مشکل کند
زنانی که هرگز زایمان نکرده اند و از IUD برای مدت طولانی استفاده کرده اند ، IUD می تواند باروری را کاهش دهد.
آی یو دی می تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد.
برخی از افراد بعد از دریافت IUD عوارض جانبی دارند. IUD های هورمونی و IUD های مسی (غیر هورمونی) عوارض جانبی متفاوتی دارند.
هنگامی که بدن شما به IUD عادت کرد ، احتمالاً عوارض جانبی شما پس از حدود 3-6 ماه کاهش می یابد. بنابراین اگر بتوانید آن را برای چند ماه تحمل کنید ، احتمالاً اگر عوارض جانبی داشته باشید در نهایت از بین خواهد رفت یا کمتر می شود. اگر هنوز درد یا عوارض جانبی دیگری دارید که بعد از مدتی شما را آزار می دهد یا عوارض جانبی شما واقعا بد است ، با پزشک خود صحبت کنید.
IUD ها از STD محافظت نمی کنند
در حالی که IUD یکی از بهترین راه های جلوگیری از بارداری است ، آنها شما را از عفونت های مقاربتی محافظت نمی کنند. خوشبختانه ، استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ، احتمال ابتلا یا شیوع بیماریهای STD را کاهش می دهد. بنابراین ، نکته اصلی این است که از کاندوم با IUD استفاده کنید.
برخی از خطرات با IUD وجود دارد ، اما آنها نادر هستند.این مشکلات برای برخی افراد ایجاد می شود و خطرات مشترکی ندارند.
قرار دادن IUD می تواند صدمه ایجاد کند اما درد طولانی نمی ماند
روند قرار دادن IUD می تواند برای برخی از افراد دردناک باشد. معمولاً احساس گرفتگی مانند دردهای شدید قاعدگی ایجاد می شود. اما خبر خوب اینکه ،این دردها و گرفتگی ها ناگهانی هستند . در بدترین حالتش معمولاً در کمتر از یک دقیقه به پایان می رسد ، و سپس شما واقعاً کنترل موثری را انجام می دهید که لازم نیست چند سال در مورد آن فکر کنید. اگر نگران درد هستید ، با پزشک خود در مورد تسکین دردها صحبت کنید.
IUD های هورمونی معمولاً دوره های شما را سبک تر نشان می دهند. و برای افرادی که نمی توانند از روشهای هورمونی استفاده کنند و یا نمی خواهند از آنها استفاده کنند (اما هنوز هم می توانند کنترل زایمان بسیار مؤثر و غیر دائمی را انجام دهند) ، IUD های مسی گزینه بسیار خوبی هستند. بنابراین بسیاری از مردم حاضرند در ازای سالها کنترل واقعاً مؤثر در کنار سایر مزایای IUD ، با چند دقیقه درد روبرو شوند.
افزایش عوامل خطر
بیشتر زنان با استفاده از IUD مشکلی نخواهند داشت. اما اگر شرایط خاصی دارید ، ممکن است در هنگام استفاده از IUD در معرض عوارض جدی بیشتری قرار بگیرید. این موارد شامل خطر ابتلا به عفونتهای مقاربتی در هنگام درج یا داشتن موارد زیر است:
لخته های خون جدی در رگ های عمیق یا ریه ها.
در 12 ماه گذشته PID داشته اید
دیابت یا کم خونی شدید داشته باشید.
از دارویی استفاده کنید که به لخته شدن خون کمک می کند.
طی 2 سال گذشته دو یا چند مورد عفونت جنسی داشته باشید.
سرطان تخمدان درید یا داشته اید.
از داروهای روزانه (داروهای حاوی کورتیکواستروئید) استفاده کنید (مانند پردنیزون)
سابقه عفونت لوله ای را داشته باشید (این امر در مورد خانم هایی که از زمان عفونت در رحم خود باردار بوده اند صدق نمی کند).
عفونت های کنترل نشده ای از گردن رحم یا واژن مانند واژینوز باکتریایی داشته باشید.
رحم را در لگن بسیار دور یا عقب قرار دهید.
سابقه اختلال در باروری و میل به بارداری در آینده را داشته باشید.

IUD چگونه کار می کند؟
هر دو IUD مسی و IUD هورمونی با تغییر در نحوه حرکت سلول های اسپرم به منظور جلوگیری از رسیدن تخمک ، از بارداری جلوگیری می کنند. اگر اسپرم نتواند آن را به یک تخمک تبدیل کند ، بارداری نمی تواند رخ دهد.
Paragard IUD از مس برای جلوگیری از بارداری استفاده می کند. اسپرم مانند مس را دوست ندارد ، بنابراین پاراگارد IUD رسیدن اسپرم به آن تخم را تقریبا غیرممکن می کند.
هورمون های موجود در Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla IUD مانع از بارداری از دو طریق می شوند:
آنها مخاطی را که روی دهانه رحم زندگی می کند ضخیم می کنند ، اسپرم را مسدود و به دام می اندازند 2) هورمون ها نیز گاهی اوقات تخمک ها را ترک نمی کنند. تخمدان ها به این معنی که هیچ تخمکی برای بارور شدن اسپرم وجود ندارد. نه تخمک، نه حاملگی.
یکی از چیزهای جالب در مورد IUD این است که آنها سالها دوام می آورند. اما آنها دائمی نیستند. اگر تصمیم به بارداری گرفتید و یا دیگر نمی خواهید IUD را انجام دهید ، پرستار یا پزشک شما می تواند به سرعت و به راحتی آن را خارج کند. بعد از برداشتن IUD ، می توانید باردار شوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند