2 محموله چوب قاچاق در مهاباد متوقف شد


2 محموله چوب قاچاق در مهاباد متوقف شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره با همکاری نیروی انتظامی، 2 محموله چوب قاچاق در مسیر روستا اوزن‌دره این شهرستان را متوقف کردند.

مجید پاتو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این ۲ محموله چوب که از نوع "بید" از گونه‌های ممنوع القطع و "گردو" بود، با وزن بیش از چهار تُن با استفاده از ۲ دستگاه خودرو سایپا در حال انتقال به داخل شهر مهاباد بود.

وی افزود: با هوشیاری ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی مهاباد و همکاری کلانتری ۱۳، این ۲ خودرو شب گذشته توقیف و به پارکینگ این اداره انتقال داده شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با اشاره به اینکه متخلفان این درختان را در منطقه "کاولان" قطع و به مقصد مهاباد بارگیری کرده بودند، گفت: رانندگان این ۲ خودرو نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی شهرستان معرفی شدند.

وی اضافه کرد: هرگونه جابجایی و حمل چوب بین شهرها و جاده‌های بین شهری بدون مجوز رسمی از اداره منابع طبیعی جرم محسوب و درصورت مشاهده پیگیری و برخورد قضایی می‌شود.

"پاتو"، از مردم طبیعت‌دوست، همیاران طبیعت، دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست تا برای مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی، گزارش‌های خود را مبنی بر تخریب، تصرف و قطع غیرمجاز درختان، به شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

وی گفت: ماموراین یگان حفاظت منابع طبیعی مهاباد امسال توانستند بیش از ۴۰ تُن چوب قاچاق در مناطق مختلف این شهرستان در قالب چندین عملیات مختلف براساس گزارش‌های مردمی کشف و در این ارتباط نیز چند دستگاه خودرو توقیف شده است.

وی افزود: در شهرستان مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و ‌هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های مهاباد بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای «کاولان» و «کوران» واقع شده است.

جنگل‌های مهاباد که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده است و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل