«گپ حق مه و دیریا»مجموعه ای از اشعار بومی هرمزگان


«گپ حق مه و دیریا»مجموعه ای از اشعار بومی هرمزگان

بندرعباس-ایرنا- مجموعه ای از اشعار «گپ حق مه و دیریا» با گویش بندرعباسی توسط ناصر زرجام شاعر اهل هرمزگان سروده و منتشر شده است.

این کتاب در ۱۵۶ صفحه، با شمارگان یک هزار نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار ریال، سال ۹۶ توسط انتشارات ایلاف به چاپ رسی
مجموعه اشعار «گپ حق مه و دیریا» شامل، چهار بخش مثنوی، ترانه ها، دوبیتی ها و واژه نامه بوده که حاصل چهل و شش سال زیستن شاعر با فرهنگ اقلیمی هرمزگان و هفت سال عاشقانه سرودن است
در این کتاب ۶۶ ترانه به چاپ رسیده که عنوان برخی از آن ها همراز، باور بکه، خدا، فکر مکرده، کتاب سرنوشت، سجده شکر، فصل خوشحالی، چوک ساده، غروبن بندر و شروع تازه است.
شاعر هدف از سرودن این مجموعه را توجه به گویش زیبای بندرعباسی و برداشتن قدمی برای نگهداری، مکتوب کردن این گویش و جلوگیری از اختلاط، تجزیه و کمرنگ شدن آن بیان کرده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: گویش بندرعباسی با ساختار خاص خود دارای حروفی می باشد که در دستور زبان و حروف الفبای فارسی موجود نیست.
برای مثال «ابو» یعنی می شود که الف طوری تلفظ می شود که نه فتحه است و نه کسره بلکه در وسط و سمت راست الف قرار می گیرد و لب ها به صورتی خاص و نیمه غنچه حرف را تلفظ می کند که «امخا» یا «امخ» به معنای خوردن که نگارش هر دو اشتباه می باشد و حرف «خ» لب ها باید به صورت غنچه ای تلفظ شود که علامتی است متصل از فتحه و ضمه و مابقی حروف که باید شناسایی و مکتوب شود.
قسمت هایی از کتاب
تموم هر چه هسته واژه ناب

تموم سوژون ناب و کمیاب

جمع امکه هر چه هسته بو یتاشعر

که معنای یتا عکسن توی قاب
در بخش دیگری از دوبیتی های این کتاب نیز آمده است:
جنوبن زادگاهم چوک دیریام
سکوت ساحلم فریاد رویام
رفیک حادثه همراز موجم
غریب و خسته و تنهای تنهام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه