استاد دانشگاه: تجمل‌گرایی موجب بروز آسیب روانی می‌شود


استاد دانشگاه: تجمل‌گرایی موجب بروز آسیب روانی می‌شود

بیرجند - ایرنا - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند گفت: تجمل‌گرایی موجب تخریب سلامت روان، ایجاد تنش و اضطراب افراد و بروز آسیب روانی در انسان می شود و یکی از معضلات اجتماعی است.

محمدرضا اسدی یونسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منبع شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها بازخوردها و مقایسه‌های اجتماعی و خودمشاهده‌گری است که بازخوردهای اجتماعی یعنی قضاوت دیگران نسبت به ما، مقایسه اجتماعی یعنی مقایسه خود با دیگران که ممکن است با فردی دارای توان اقتصادی بالاتر یا پایین‌تر از ما باشد.

وی اظهار داشت: افرادی که خود را با افرادی که در جایگاه بالاتری به لحاظ اقتصادی یا اجتماعی از خودشان هستند مقایسه می‌کنند احساس رضایت از زندگی خود ندارند چون در هر جایگاهی افرادی با توان اقتصادی بهتر از ما وجود دارند لذا این موضوع موجب ایجاد غم و افسردگی در زندگی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند گفت: تجمل‌گرایی مصداق مقایسه خود با بالاتر است، اگر انسان‌ها از درون احساس کامل بودن داشته باشند گرفتار تجمل‌گرایی نمی‌شوند اما آدم‌هایی که سعی دارند با عوامل بیرونی احساس بزرگی کنند از درون تهی هستند و گرفتار تجمل‌گرایی می‌شوند.

اسدی یونسی افزود: تجمل‌گرایی مشغول شدن به دنیاست و دور شدن از معنویات هم از عوامل تجمل‌گرایی است و موجب افسردگی، اضطراب و ناامیدی و حرص و طمع در انسان می‌شود و آرامش را از زندگی دور می‌کند.

وی اظهار داشت: ما انسان‌ها جنبه‌های مختلف داریم که اگر به مقوله تعادل در زندگی توجه داشته باشیم از آفت تجمل‌گرایی دور می‌شویم و ناامیدی و افسردگی ناشی از تجمل‌گرایی نیز رفع می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری متهمانی که برای تقلب در کنکور، رمز ارز می‌گرفتند