قیام امام مهدی(عج) حلقه تکمیل‌کننده نهضت عاشورا است


قیام امام مهدی(عج) حلقه تکمیل‌کننده نهضت عاشورا است

حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه زیارت عاشورا عهدنامه وفاداری به امامت و میثاق‌نامه مشارکت با اهل‌بیت(ع) است، گفت: قیام امام مهدی(عج) حلقه تکمیل‌کننده نهضت عاشورا است، کسی که زیارت عاشورا می‌خواند به نوعی فرهنگ حسینی را با فرهنگ مهدوی گره می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه های محرم و صفر و ایام عزاداری های سید و سالار شهیدان(ع)، در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت آموزه های مهدوی و امام شناسانه زیارت عاشورا را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه دهمین بخش آن تقدیم حضورتان می شود:

با توجه به آنکه امام مهدی(عج) به عنوان منتقم خون سیدالشهداء(ع) معرفی شده اند آیا در زیارت عاشورا به پیوند بین نهضت حسینی(ع) و قیام جهانی حضرت حجت(عج) تصریح شده است؟

زیارت عاشورا عهدنامه وفاداری به امامت و میثاق نامه مشارکت با اهل بیت علیهم السلام و نیز تصریح به یاری ایشان در دو نهضت و قیام بزرگ سرخ حسینی و سبز مهدوی است. این دو نهضت الهی که هر دو نقطه عطفی در تمدن و مکتب تشیع و تاریخ بشریت به شمار می روند، برای محو ظلم و تاریکی و در کنار آن بسط عدالت و نورانیت رقم خورده و می خورد.

یعنی همان طور که امام حسین(ع) برای اصلاح دین جدشان قیام کردند، امام زمان(عج) هم برای اصلاح دین قیام خواهند کرد. همان گونه که مردم در دوران امام حسین(ع) دچار افت معنویت شده و با بدعت ها و خرافات به افت غیرت دینی مبتلا شده بودند و حضرت سیدالشهداء(ع) باید با کمک یاران خود امور را اصلاح و آموزه های دین را احیاء می کردند، حضرت بقیه الله الاعظم(عج) نیز پس از ظهور چنین وظیفه ای دارند.

یعنی ظهور سبز مهدوی در امتداد قیام سرخ حسینی است؟

باید توجه داشت نهضت سرخ حسینی که آغاز حرکت جهادی از سوی اهل بیت(ع) و یاران ایشان برای تحقق آرمان های الهی بود، هر چند به ظاهر به شکست انجامید اما از نظر تفکر همچنان پویا، زنده و فعال است و فرجام این حرکت جهادی به نهضت سبز مهدوی ختم می شود و پیروزی جهانی نهضت سبز مهدوی که قیام الهی در دوره پایانی قطعه تاریخ بشر است، کاروان بشریت را به دوره ای روشن و نورانی از تاریخ وارد می کند.

آیا این دو نهضت یعنی عاشورای حسینی و ظهور مهدوی بر قیام ها و مبارزات عدالت طلبانه تاثیرگذار بوده اند؟

بله؛ اکثر جریانات اصلاحی که در دوران امروزی اتفاق می افتد، متأثر از فرهنگ امام حسین(ع) است یعنی عدالت طلبان با نگاه به عاشورا انقلاب می کنند و به نگاه به افق سبز ظهور انقلاب خود را زنده و پویا نگاه می دارند.

زیارت عاشورا در این باره چه حقیقتی را بیان می کند؟

زیارت عاشورا شرح حال قیام جهادگران جان برکف برای احیای اصلاح دین و احیای امر به دین است. میان دو نهضت سرخ و سبز پیوندی دوسویه برقرار است و کسی که زیارت عاشورا می خواند با الهام گرفتن از درس جهاد و شهادت در مکتب عاشورا خود را مهیای شرکت در قیام مهدوی و زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) می کند و آماده است از همه بدکاران و ستمگران انتقام بگیرد.

در دو فراز از زیارت عاشورا در این خصوص می خوانیم: «أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى‌ اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ ...» و «وَ أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارَکُمْ مَعَ إِمَامٍ هُدًى».

زائر با قرائت این زیارت و تصریح به چنین نگاه و افقی، بر چه آمادگی هایی در درون خود تصریح می کند؟

زائر عملاً خود را با این رویکرد بین جریان امام حسین(ع) و امام زمان(عج) پیوند می دهد. یعنی هویت مکتب شیعه و آغاز و انجام این دو، ریشه در واقعه‌ جریان غدیر و عاشورا و مهدویت دارد که در متن زیارت عاشورا هم به جریان غدیر، هم عاشورا و هم مهدویت اشاره می کند و قیام امام مهدی(عج) حلقه تکمیل کننده نهضت عاشورا است. زیارت عاشورا به نوعی در کنار ذکر القاب امام عصر(عج)، حرکت اصلاحی آن حضرت(عج) و ارتباط تنگاتنگ دو قیام الهی را کاملاً نشان می دهد که منتظران باید به آنها توجه کنند.

به عبات بهتر، کسی که زیارت عاشورا می خواند به نوعی فرهنگ امام حسین(ع) را با فرهنگ مهدوی گره می زند و خود را مطیع امام دوران خود می داند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403