کسبه صنایع دستی بندرعباس در بازار قدیم ماهی فروشان مستقر می شوند


کسبه صنایع دستی بندرعباس در بازار قدیم ماهی فروشان مستقر می شوند

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان گفت: تا زمان مشخص شدن یک بازارچه دائمی برای استقرار کسبه صنایع دستی بندرعباس، ساختمان بازار قدیم ماهی فروشان این شهر برای فعالیت این قشربه صورت موقت تحویل داده می‌شود.

فریدون همتی روز یکشنبه در نشست بررسی و تصمیم گیری برای تعیین محل فعالیت کسبه صنایع دستی آسیب داده ناشی از آتش‌سوزی معبد هندوهای بندرعباس، اظهار داشت: شهرداری بندرعباس موظف است در مدت سه ماه این بازار را برای کسبه فعال آماده سازی کند و مشکلات و نواقص موجود را رفع نماید.

وی ادامه داد: باید طی این هفته یک فضای مناسب و در خور توجهی برای احداث بازارچه دائمی این کسبه در بندر شهید حقانی، معبد هندوها یا نقطه‌ای دیگر پیش بینی و طراحی شود، تا بازارچه ماندگاری برای صنایع دستی با توجه به اهمیت آن راه اندازی شود.

همتی خاطرنشان کرد: از طریق صندوق کارآفرینی امید نیز پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به این کسبه خسارت دیده پیگیری شود و علاوه بر آن برای جبران خسارت، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به پیگیری جذب یک میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت کمک بلاعوض به کسبه آسیب‌دیده، مکاتبه و پیگیری کند.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: همه فعالیت‌های اصناف مختلف باید بیمه باشند تا در زمان بروز حوادث با مشکلی مواجه نشوند.

۲۷ اردیبهشت ماه امسال ۲۰ غرفه صنایع دستی واقع در بنای تاریخی معبد هندوهای بندرعباس در آتش سوخت.

در این آتش سوزی بیش از ۳۰ نفر از کسبه فعال در زمینه صنایع دستی، کار و کسب خود را از دست دادند که با پیگیری استاندار هرمزگان و نشست‌های پی درپی در استانداری و اکنون در تهران، شرایط برای فعالیت مجدد آن‌ها مهیا می‌شود.

در این آتش‌سوزی به ساختمان تاریخی معبد آسیبی نرسیده و فقط غرفه‌های واقع در محوطه سوختند.

معبد هندوهای بندرعباس در سال ۱۲۶۷ هجری شمسی توسط محمد حسن خان سعدالملک به عنوان بنای زیارتی تجار و کارگران هندی مقیم بندرعباس ساخته شده و سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

استاندار هرمزگان آخر شهریورماه پس از دیدار با وزیر میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری اعلام کرده بود: در مجموع ۱۷ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی برای ساخت مکان جدید و فعالیت مجدد معبد هندوهای بندرعباس و همچنین کمک به آسیب دیدگان مالی آن اختصاص می‌یابد.

همتی خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی ۱۰میلیارد ریال شامل( ۲ میلیارد ریال برای کمک به آسیب دیدگان مالی معبد هندوها و هشت میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای احداث مکان جدید) به این کار اختصاص می‌دهد.

وی بیان داشت: همچنین هفت میلیارد ریال نیز از محل بودجه استانی برای ساخت مکان جدید مجهز برای کسبه آسیب‌دیده معبد هندوها درنظر گرفته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی