اربعین در قزوین دسته‌های عزاداری نداریم


اربعین در قزوین دسته‌های عزاداری نداریم

مدیر سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: در برنامه‌های اربعین امسال تجمعات انسانی نخواهیم داشت، دسته‌های عزاداری پیاده نداریم و برای این برنامه‌ها جایگزین‌هایی تعریف کردیم که اهمیت ویژه‌ای دارند.

اربعین در قزوین دسته‌های عزاداری نداریمحجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد زهرایی، مدیر سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، در نشست خبری با اصحاب رسانه که یکشنبه، 13 مهر ماه برگزار شد اظهار کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و به تبع آن ستاد پیشگیری از کرونای استان قزوین از 12 مهر استان به حالت نیمه تعطیل درآمده است و همه فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و برخی دیگر از فعالیت‌ها تعطیل است.

وی بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی استان هم به تبعیت از ستاد مقابله با کرونا مراسم اربعین را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و حتی متفاوت از دهه اول محرم امسال برگزار خواهد کرد.

زهرایی ادامه داد: ستاد محرم استان قزوین در سازمان تبلیغات اسلامی، استانداری، جبهه فرهنگی، عتبات عالیات، و مجموعه‌های مختلف در این مدت جلسات متعددی داشتند، سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین که مسئولیت کارگروه فرهنگی و آموزشی ستاد محرم را داشت، جلسات آموزشی متعددی را برگزار کرد؛ آخرین جلسه این کارگروه که امروز صبح ۱۳ مهر برگزار شد نتایجی داشت که بر اساس آن برای برگزاری مراسم اربعین امسال عمل خواهیم کرد.

وی افزود: در برنامه‌های اربعین امسال تجمعات انسانی نخواهیم داشت، دسته‌های عزاداری پیاده نداریم و برای این برنامه‌ها جایگزین‌هایی تعریف کردیم که اهمیت ویژه‌ای دارند.

حجت‌الاسلام زهرایی تصریح کرد: در سال‌های گذشته موکب‌های زیادی به‌صورت فعال و پویا وجود داشتند و به‌واسطه این موکب‌ها نذورات جمع‌آوری می‌شد و برنامه‌ریزی مدون در قزوین، مسیر، نجف و کربلا صورت می‌گرفت. موکب‌هایی که بعضاً در سطح ملی هم فعالیت می‌کردند همین موکب‌ها امسال داخل استان فعال هستند و خدمات متفاوتی به شهروندان ارائه می‌کنند.

وی تشریح کرد: موکب‌هایی که امسال در استان قزوین فعال هستند بخشی از فعالیت‌هایشان را در حوزه کمک‌های مؤمنانه ساماندهی کردند و بسته‌های معیشتی و لوازم‌التحریر شامل گوشی و تبلت برای نیازمندان آماده کرده‌اند که در حال توزیع است، موکب‌های ستاد عتبات، اوقاف، ستاد اجرایی فرمان امام در حال جمع‌آوری نذورات هستند و می‌بینیم که امسال نذورات قطع نشده و ادامه دارد اما نحوه به‌کارگیری نذورات متفاوت شده است.

این مسئول بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که موکب‌ها انجام می‌دهند فعالیت در حوزه سلامت است، اکیپ‌هایی از پرستاران و پزشکان جهادی به مناطق محروم استان می‌روند و خدمات سلامت به آن‌ها ارائه می‌کنند این موکب‌های در قالب 4 اکیپ دندانپزشکی، پزشکی و پیراپزشکی در مناطق محروم فعالیت خواهند کرد. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در بخش نذورات در حال انجام است و توسط ستاد عتبات پیگیری می‌شود، موضوع ساخت صحن حضرت زینب است، بخشی از نذورات برای ساخت این صحن در کنار تل زینبیه اختصاص پیدا خواهد کرد این صحن مربوط به اسکان اربعینی‌هاست و ساخت آن تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیر سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: یکی دیگر از برنامه‌های جایگزین دسته‌های عزاداری، حرکت اتوبوس‌های اربعین است که ۱۵ اتوبوس در مناطق مختلف شهر قزوین حرکت می‌کنند و صوت‌های اربعینی را پخش خواهند کرد. برگزاری هیئت به‌صورت خودرویی را خواهیم داشت، تمهیداتی انجام‌شده و آماده‌سازی‌هایی برای فضا صورت گرفته و هرچند هیئت در یک نقطه مستقر هستند و هئیت خودرویی را برگزار خواهند کرد، مهدیه قزوین، حیاط سپاه پاسداران، تپه نور شهدا و پارکینگ دانشگاه آزاد چهار نقطه‌ای هستند که در آن هیئت خودرویی برپا خواهد شد.

حجت‌الاسلام زهرایی تصریح کرد: کاروان و دسته عزاداری خودرویی در شهر قزوین خواهیم داشت، دو دسته عزاداری از میدان آزادی قزوین (سبزه‌میدان) در دو جهت در ساعت‌های و مسیرهای مشخص با هماهنگی نیروی انتظامی راه‌اندازی خواهیم کرد که صرفاً خودرویی خواهد بود.

وی تشریح کرد: برای افرادی که خودرو ندارند برنامه‌های دیگری داریم و پویشی راه‌اندازی کردیم به نام پویش «زیارت اربعین» که مردم در ساعت مشخصی در پشت‌بام‌ها به قرائت زیارت اربعین خواهند پرداخت؛ تبلیغات این برنامه به‌صورت گسترده انجام خواهد شد و روز اربعین ساعت ۱۰ صبح به شکل سراسری در مساجد، مجموعه‌های فرهنگی و صداوسیما زیارت اربعین پخش خواهد شد؛ مردم هم به‌صورت گسترده می‌توانند در پشت‌بام خانه‌ها در این پویش شرکت کنند.

این مسئول بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها طبخ غذای گرم برای نیازمندان مناطق محروم است؛ با موکب‌داران هماهنگ کردیم که آشپزخانه‌هایی از طریق علوم پزشکی به ما معرفی شوند و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی غذای گرم تهیه شده و بین نیازمندان حاشیه‌نشین توزیع شود.

مدیر سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه این مصوبات به شهرستان‌های استان هم اعلام شده است، افزود: بقاع متبرکه طبق مصوبه ستاد اربعین باز است اما برنامه تجمعی نخواهند داشت. تلاش می‌کنیم فضای معنوی را در شهر ایجاد کنیم، این برنامه‌ها قبل از اربعین و روز اربعین برگزار خواهد شد، برنامه‌ریزی ما بر اساس مصوبه ستاد کرونا است؛ در واقع ما تعطیلی اربعین را نخواهیم داشت و برنامه‌های جایگزین را برای مردم تعریف کرده‌ایم که عزاداری‌ صورت بگیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق