وزیر جهاد کشاورزی: توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه نظارت می‌شود


وزیر جهاد کشاورزی: توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه نظارت می‌شود

بیرجند - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه به شدت نظارت می‌شود و برای مرغداری‌های مختلف سهمیه نهاده در این سامانه مشخص شده است.

کاظم خاوازی یکشنبه شب در دیدار تشکل‌ها، فعالان و نخبگان کشاورزی استان خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر کشور حدود ۱۷ میلیون تن وابستگی به خرید نهاده کشاورزی دارد در حالی که در تحریم کامل هستیم و فشار بر دولت بسیار زیاد است.

وی گفت: بانک مرکزی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و به وزارت جهاد کشاورزی همان نگاه را داشته که به وزارت بهداشت داشته، شاید در بسیاری از مواقع نگاه بانک مرکزی به وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نهاده‌های کشاورزی نسبت به وزارت بهداشت برای تامین دارو بیشتر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فشار سنگینی بر بانک مرکزی برای تامین ارز وجود دارد اظهار داشت: برای تامین ارز از همه تکنیک‌ها استفاده شده است.

وی از این شرایط به جنگ اقتصادی یاد کرد و گفت: ما اکنون نسبت به تامین جو و کنجاله عقب هستیم در حالی که شرایط اداره کشور نیز شرایط عادی حتی پنج ماه قبل نیست.

خاوازی افزود: شرایط به گونه‌ای نیست که اگر جای من را با استاندار یا برعکس عوض کنند شق القمر شود بلکه فشار بسیار زیاد است اما سعی کرده‌ایم در این مدت از بخش کشاورزی دفاع کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مانند زمان جنگ شروع به نظارت کردن کرده‌ایم و براساس سامانه، نهاده‌ها توزیع می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: لیست عده زیادی از افرادی که در تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی فعالیت داشته‌اند از جمله افرادی که در تامین و توزیع ارز، کالا و توزیع نهاده اقدام کرده یا نکرده‌اند در اختیار رییس قوه قضاییه قرار گرفت و اگر دو یا سه لیست دیگر تحویل بدهیم بخشی از این ماجرا به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه رییس جمهوری برای تهاتر واردات کالا موافقت کرده است افزود: تهاتر اتفاق افتاده و کنجاله در حال وارد شدن به کشور است و اکنون ۲۶۰ هزار تن ذرت، ۳۴ هزار تن جو و ۵۴ هزار تن کنجاله آماده معامله است.

وی گفت: در بخش کشاورزی به اندازه بخش، تسهیلات دیده نشده که باید در قانون بودجه برای بخش کشاورزی تدبیری اندیشیده شود و این اقدام نیاز به کمک نمایندگان دارد.

وزیر جهاد کشاورزی از تهیه طرحی برای صنعت دام خبر داد و گفت: اگر این طرح تصویب شود برای بخش دام، تولید گوشت و قیمت گوشت شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای جابه‌جایی دام بین استان‌ها نیز همکاری می‌شود افزود: درخصوص کمبود نقدینگی، در کشور فقط به پنج قلم کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد و برای مابقی ارز نیمایی در نظر گرفته می‌شود.

خاوازی در ارتباط با قانون اراضی طبیعی و مشکلات کشاورزان اظهار داشت: اینکه فردی بعد از ۸۰ سال در زمین آبا و اجدادی کشاورزی کند اما بعد از مدتی اراضی برای منابع طبیعی تشخیص داده شود دل همه را به درد می‌آورد که در این خصوص نمایندگان مجلس باید ورود کنند.

وی درباره گوشت قرمز عشایر گفت: یک طرف مصرف کننده و یک طرف تولید کننده است لذا هم باید قیمت گوشت افزایش پیدا نکند و هم تولید کننده راضی باشد که در این خصوص طرحی در حال تهیه است تا به نفع هر دو طرف باشد.

وزیر جهاد کشاورزی به گلایه‌های مطرح شده درخصوص وام و اقساط کشاورزان اشاره کرد و گفت: درخواست داریم از سوی بانک کشاورزی برای وام‌ها دوره تنفس در نظر گرفته شود.

وی به حوزه زراعت خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این بخش اقدامات خوبی در استان انجام شده اما هنوز نیاز به کار زیادی داریم و کشاورزان باید به سمت کشت گیاهان کم آب‌بر سوق داده شوند.

خاوازی افزود: کشت محصولاتی مانند دانه‌های روغنی از جمله گلرنگ، ارقام متعدد جو، ارزن، خارشتر، گندم رقم تکاب، ارزن و سورگم با توجه به شرایط کمبود آب و نیاز استان باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی بیان کرد: امروز از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بازدید داشتیم که اقدامات خوبی در دست انجام بود اما باید جذب اعضای هیات علمی با ظرفیت ویژه‌ای برای این مرکز دیده شود تا مرکز تقویت شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگر کشاورزی به شکل سنتی در استان ادامه یابد منابع آبی تحت تاثیر شدید قرار خواهد گرفت بنابراین باید کشت محصولات کم آب‌بر را در استان توسعه داد.

وی با اشاره به صنعت طیور در خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند این صنعت وابسته به دان‌هایی مانند ارزن و سورگم است و حتی بخشی از کنجاله را می‌پوشاند بنابراین باید به این سمت برنامه‌ریزی کنید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: همچنین باید برنامه توسعه کشت گیاه خارشتر با توجه به میزان کم آب مصرفی، دارای پروتئین بالا، ریشه یک متری و سایر مزایا در استان بیابانی و کم آب مانند خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و دنبال شود.

وی افزود: هنوز برخی افراد در جریان وضعیت کشور، شرایط بودجه و ارز نیستند اما ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی از شما حمایت می‌کنیم و با تمام وجود در اختیار استان کم آب خراسان جنوبی هستیم تا شما طرح‌ها را تبدیل به برنامه کرده و پیش ببرید.

خاوازی باغبانی را یکی از مزیت‌های نسبی استان خراسان جنوبی دانست و گفت: همانطور که کشت محصول زعفران در همه جای کشور گسترده و پخش شد برای محصول عناب خراسان جنوبی نیز شاید این اتفاق رخ بدهد لذا باید برای محصولات استراتژیک زرشک و عناب استان باغ مادری یا ذخیره‌گاه ژنتیکی داشته باشید.

وی با تاکید بر اینکه باید از گیاهان بومی استان محافظت شود افزود: بدون چون و چرا این استان نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی است که ما برای راه‌اندازی این صنایع در استان کمک می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: محصول عناب در سطح کشور و برخی استان‌ها هنوز شناخته شده نیست و محصول زرشک و عناب هنوز به درستی معرفی نشده است که جهاد کشاورزی از نظر ما برای همکاری با صدا و سیما هیچگونه محدودیتی ندارد و همه هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: برای حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی محدودیتی در پرداخت تسهیلات نداریم و تسهیلات لازم در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

خاوازی گفت: برای آب باید یک کار بزرگ انجام شود لذا از مجمع نمایندگان چهار استان کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان درخواست داریم اعتباری برای قنوات از صندوق توسعه ملی مصوب کنند.

وی افزود: آماده سرمایه‌گذاری در زمینه منابع آب شور و پرورش ماهی تیلاپیا در استان خراسان جنوبی هستیم چراکه پرورش این نوع ماهی چهره اقتصادی استان را عوض خواهد کرد.

وی گفت: از سازمان جهاد کشاورزی استان درخواست داریم این موضوع و جذب سرمایه‌گذار در این خصوص را به جد دنبال کنند و ما نیز آمادگی کامل برای کمک کردن را داریم، از ظرفیت بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان نیز می‌توان استفاده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد و توسعه گلخانه‌ها هیچ گونه محدودیت اعتباری برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان نداریم اما هر کدام از فعالیت‌های بخش کشاورزی اگر به صورت زنجیره‌ای نباشد، موفق نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه نجات استان خراسان جنوبی در بحث آب با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای امکان پذیر است افزود: با توجه به کمبود آب در استان باید به سمت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بروید.

خاوازی گفت: برای تشکیل کارگروهی از نخبگان و داشتن اختیارات موافق هستیم و تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و دولتی برای انجام تحقیقات روی محصولات راهبردی استان ایده خوبی است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی استان آماده هستیم اما باید سرمایه گذاری در این خصوص جلودار باشد.

وزیر جهاد کشاورزی عصر یکشنبه به همراه جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه برای بازدید و افتتاح چند طرح بخش کشاورزی وارد مرکز استان (بیرجند) شد و از مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و مجتمع پرورش شتر مرغ بنیاد تعاون زندانیان بازدید کرد.

افتتاح پروژه آبرسانی به محلات عشایری بمرود شهرستان زیرکوه به نمایندگی از پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور، با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری مهمترین برنامه این سفر است.

وزیر جهاد کشاورزی نخستین بار با هدف رصد میدانی ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، بازدید از پروژه‌های در دست اقدام و افتتاح برخی پروژه‌ها به استان خراسان جنوبی سفر کرده است و بررسی مسایل و مشکلات کشاورزان و دامداران استان را در برنامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...