10 راهکار تحمل شرایط سخت زندگی و ادامه دادن به مسیر


هر زمان که در زندگی به یک مانع خشن برخورد می‌کنید، به نظر می‌رسد مشکلاتی که با آن روبرو هستید فقط برای شما رخ داده‌است و تمام دنیا... نوشته 10 راهکار تحمل شرایط سخت زندگی و ادامه دادن به مسیر اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

هر زمان که در زندگی به یک مانع خشن برخورد می‌کنید، به نظر می‌رسد مشکلاتی که با آن روبرو هستید فقط برای شما رخ داده‌است و تمام دنیا بر علیه شماست. احتمالا وقتی اوضاع مدام سخت و سخت‌تر می‌شود، دائم در حال تلاش هستید که راهی برای تحمل شرایط سخت زندگی و خروج از این شرایط پیدا کنید و هیچ نور امیدی در هیچ جایی به چشم‌تان نمی‌خورد. خوشبختانه، همیشه امید وجود دارد حتی اگر آن را نبینید. هیچ چیز برای همیشه دوام نمی‌آورد – حتی بدترین روزها و ساعت‌ها – و انجام کارهایی مانند به یاد آوردن اینکه اصلا چرا از ابتدا فلان کار را شروع کردید و تشویق کردن خودتان و انگیزه دادن به خودتان تنها دو مورد از کارهایی است که می‌تواند دوران سختی را برای‌تان کوتاه کند.

10 راهکار تحمل شرایط سخت زندگی و ادامه دادن به مسیر

10 راهکار تحمل شرایط سخت زندگی و ادامه دادن به مسیر

اگر می‌توانستید راهی پیدا کنید که نه تنها دوام بیاورید بلکه در صورت سخت شدن شرایط باز هم به پیشرفت ادامه بدهید، زندگی‌تان قطعا بهتر می‌شد. در این نوشتار ۱۰ راهکار تحمل شرایط سخت زندگی و ادامه دادن به مسیر زندگیتان وجود دارد که می‌توانید همین امروز انجام دهید و در شرایط سخت در مسیرتان به سوی هدف قدم بردارید.

راهکارهای تحمل شرایط سخت زندگی

۱. درک کنید که چه مسیر زیادی را از ابتدای راه تا این‌جا طی کرده‌اید

هر وقت در مسیر رفتن به هر جایی که می‌خواهید دلسرد شوید، معمولاً به این دلیل است که فقط به جلو نگاه می‌کنید، نه به اطراف یا پشت سرتان. سفر شما در زندگی تا آخرین روز شما به طول خواهد انجامید، بنابراین جای تعجبی نیست که هنوز یک مسیر طولانی و گاه دلهره‌آور را پیش رو دارید.

برای ادامه کار، مهم است که چند لحظه‌ای هم به اطراف‌تان نگاه کنید. به مکانی که اکنون ایستاده‌اید نسبت به زمانی که برای اولین بار شروع کرده‌اید نگاه کنید. ببینید از ابتدای شروع کار تاکنون چقدر پیشرفت کرده‌اید. ببینید چه موانع و چالش‌هایی پشت سرتان وجود دارد که توانستید با موفقیت از پس آن‌ها برآیید.

فواید فکر کردن و تعمق کردن هم گسترده است و تعجبی هم ندارد!

نگاهی به گذشته و تشخیص اینکه چه مسافتی را طی کرده‌اید معمولاً چراغی است که باید برای ادامه راه در آینده روشن نگه دارید.

مطلب مرتبط: ۸ نکته درباره علل، علائم و روشهای تحمل سرخوردگی

۲. به خاطر داشته باشید که چرا شروع کردید

وقتی کار سخت می‌شود، به چیزی نیاز دارید که به آن بچسبید تا قدرت خود را حفظ کنید و به خود یادآوری کنید که چرا از اول کار را شروع کرده‌اید؟ بدون این “چرای” مهم، شما خیلی سریع از مسیر خود منحرف خواهید شد.

هر زمان که اوضاع در بدترین حالت خود بود، دلیل اصلی شما برای شروع این کار همان چیزی است که به شما انگیزه مجدد می‌دهد و سبب می‌شود که مسیر را ادامه بدهید.

چنان‌چه دیوید گوگین ، استاد نیروی دریایی و انگیزه سابق می‌گوید:

” «چرا من اینجا هستم؟» اگر می‌دانید که آن لحظه در راه است و پاسخ خود را دارید، برای تصمیم‌گیری در ثانیه به ثانیه مسیر مجهز خواهید بود و می‌توانید ذهن ضعیف‌شده‌تان را نادیده بگیرید و به حرکت خود ادامه دهید. بدانید که چرا برای ماندن در این مبارزه می‌جنگید! ”

گاهی اوقات، زندگی می‌تواند کمی جنگ‌آمیز باشد، مخصوصاً در درون خودتان. بنابراین، داشتن دلایلی برای ادامه کار، همیشه به شما کمک می‌کند تا زمان سختی را با موفقیت سپری کنید و سربلند بیرون بیایید. سعی کنید دلایل خود را بنویسید و در مکان‌هایی که هر روز به آنها نگاه می‌کنید بچسبانید تا تأثیر بیشتری روی شما داشته باشند.

مطلب مرتبط: ۳ روش عالی تمرین صبر و تحمل و شکیبایی برای سلامتی

۳. حرکت رو به جلو را برای خودتان به عادت تبدیل کنید

عادت‌ها از قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های رفتاری هستند که داریم. بیشتر عادت‌های ما در ناخودآگاه ما اتفاق می‌افتد و با نشانه‌ّای بیرونی یا داخلی تحریک می‌شوند.

نکته قابل توجه در مورد عادت‌ها این است که آنها می‌توانند از طریق رفتارهای آگاهانه و مکرر شکل بگیرند و در صورت تمرین کافی، در نهایت می‌توانند جای خود را در ضمیر ناخودآگاه‌تان بگیرند و زندگی شما را به خوبی پیش ببرند.

مطمئناً، شما می‌خواهید عادت‌های خوب زندگی‌تان را در پس زمینه هدایت کند، نه عادت‌های بد. به همین دلیل ایده خوبی است که همیشه رو به جلو حرکت کنیم.

برخلاف آنچه بیشتر مردم می‌گویند، حرکت به جلو لزوماً به معنای این نیست که شما باید تا آخر عمر هر روز بهتر باشید. قرار است لغزش‌ها، روزهای بد و شرایطی پیش بیاید که شما را از مسیر خارج کند.

حرکت رو به جلو به این معناست که هرچه سریع‌تر به مسیر اصلی برگردید. اگر بتوانید این کار را به یک عادت تبدیل کنید، همیشه می‌توانید به مکانی که قصد رسیدن به آن را دارید، نزدیک شوید.

۴. از برنامه‌ریزی “اگر – آنگاه” استفاده کنید

هنگامی که روند کار سخت می‌شود، یکی از موثرترین چارچوب‌هایی که می‌توانید در آن قرار بگیرید برنامه‌ریزی “اگر-آنگاه” نامیده می‌شود.

این نسخه ساده شده چیزی به نام قصد پیاده‌سازی است، مفهومی که توسط روانشناس پیتر گولویتزر در اواسط دهه 90 مطرح شد. این مفهوم به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌های گیج‌کننده را حس کنید و بتوانید وقتی واقعا درگیر مشکل هستید، اقدامی انجام دهید.

روند ساده شده این رویکرد به شرح زیر است:

“اگر x اتفاق بیفتد، من y را انجام می‌دهم.”

مثلا:

“اگر افکار منفی به سرم بزنند، ده ثانیه زمان می‌گذارم و نفس می‌کشم.”

“اگر سه روز متوالی احساس استرس شدید داشته باشم، روز چهارم را مرخصی می‌گیرم و بهبود می‌یابم.”

برنامه‌ریزی اگر-آنگاه، یک استراتژی برای شرایطی است که همه چیز سخت پیش می‌رود. این روند، عنصر تفکر، برنامه‌ریزی و نگرانی را از شما می‌گیرد، زیرا شما دقیقاً می‌دانید که در هر شرایطی چه کاری باید انجام دهید.

زیبایی استفاده از اگر-آنگاه این است که می‌توانید بر اساس هر آنچه در هر لحظه برای شما بهتر است، وضعیت اگر و آنگاه را تغییر دهید.

۵. برای خودتان مربی و الگو را پیدا کنید

با گستردگی و دسترسی بیش از پیش به اینترنت، راه‌های زیادی وجود دارد که بتوانید به کمک‌شان به ذهن‌های برتر دنیا دست پیدا کنید و ببینید که آنها وقتی زندگی‌شان سخت‌تر می‌شود، چه می‌کنند.

بیشتر افراد موفق برای رسیدن به جایی که هستند مجبور به غلبه بر برخی از چالش‌های جدی شده‌اند. با یک جستجوی آنلاین، بدون شک از همه چالش‌هایی که افراد مورد علاقه شما مجبور به غلبه بر آنها بوده‌اند، مطلع خواهید شد.

به همین دلیل، شما باید سعی کنید از این افراد الهام بگیرید و مربیان خود را پیدا کنید. شایان ذکر است که هیچ کس در تلاش برای گذراندن بهترین زندگی خود، نمی‌تواند سهمی از چالش‌ها را نداشته باشد. این فقط بخشی از سفر یک قهرمان است.

۶. از ذهن‌تان خارج شوید

گاهی اوقات، تمام استدلال‌ها، تفکرات، برنامه‌ریزی‌ها و تعمق کردن در مورد جهان شما را به جایی نمی‌رساند. در حقیقت، برای متفکران و حلال‌های مشکلات، غالباً وقت زیادی صرف فکر کردن می‌شود به جای اینکه زمانی برای به جرا درآوردن راه‌حل‌ها اختصاص داده شده و نتیجه‌ای عملی گرفته شود.

بله، با تفکر می‌توان برخی موارد را حل کرد. اما وقتی کار واقعاً سخت می‌شود، معمولاً قلب پاک، احساسات و دل و جرات شماست که می‌تواند نجات‌تان بدهد. ذهن شما می‌تواند مستبد و خودکامه شود، و بهتر است شما از این موضوع آگاه باشید.

وقتی احساس می‌کنید افکار خودتان، فشار زیادی روی‌تان وارد کرده و نمی‌توانید فکر و نگرانی بی وقفه درباره گذشته، حال یا آینده را متوقف کنید، وقت آن است که برای مدتی از ذهن خود خارج شده و وارد بدن‌تان شوید. وزنه بزنید، برای دویدن بروید، یا یک پیاده‌روی دلپذیر انجام دهید.

ذهن و بدن بسیار بیشتر از آنچه اکثر مردم فکر می‌کنند به هم پیوسته‌اند – خصوصاً وقتی صحبت از احساسات و ترس می‌شود و انجام کاری مفید برای بدن غالباً به بهبودی یک ذهن ناآرام نیز کمک می‌کند.

۷. خود را ببخشید

وقتی کارتان سخت می‌شود، یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به خودتان سخت نگیرید. همه این مبارزات بیرونی و درونی را دارند و هرچه به خاطرِ داشتن آنها فشار بیشتری روی خودتان وارد کنید، اوضاع‌تان هم بدتر می‌شود.

بسیاری از مردم به شدت به خودشان سخت می‌گیرند و برای ادامه زندگی در شرایط سخت باید به همان اندازه که با دوست‌تان همدل هستید، با خودتان هم همدل و مهربان باشید.

مرتکب یک اشتباه شده‌اید؟ خودتان را ببخشید! آیا هنوز هم به خود سختی می‌دهید؟ خودتان را ببخشید! آیا هنوز هم در مورد چیزهای کوچک عصبانی و ناراحت می‌شوید؟ خودتان را ببخشید!

گذر از دوران سختی بسیار راحت تر خواهد بود زمانی که با خود در صلح هستید. وقتی این اتفاق می‌افتد، از کاهش فشاری که روی‌تان است متحیر خواهید شد.

۸. قدم‌های کوچکتر بردارید

معمولاً مردم دچار لغزش در زندگی می‌شوند زیرا می‌خواهند از همان ابتدا قدم بزرگی بردارند. خواه به دلیل جاه‌طلبی بیش از حد باشد و خواه در اثر داشتن انتظارات غیرواقعی از خودشان یا دیگران، به هر روی برداشتن گام‌های بزرگ گاهی می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

یک حقیقت آشکار در مورد گام‌های بزرگ این است که آنها نادر، مختل‌کننده و ​​سخت هستند و دنبال کردن‌شان دشوار است. قدم‌های بزرگ – اهداف واقعی و رویاهایی که تغییردهنده زندگی‌تان هستند – اغلب می‌توانند به گام‌های بسیار کوچکی تقسیم شوند که مدیریت‌شان راحت‌تر است. و این گام‌های کوچک در نهایت شما را به همان‌ جایی که می‌خواهید می‌رساند.

اگر روند کار برای‌تان سخت شده‌است، ممکن است به این دلیل باشد که شما می‌خواهید چندین کار را با هم انجام دهید. سعی کنید گا‌ های کوچک و قابل‌کنترل بردارید و ببینید که عبور از موانع و مشکلات چقدر آسان‌تر می‌شود.

۹. از بیست ثانیه شجاعت دیوانه‌وار استفاده کنید

همه اتفاق نظر دارند که شجاعتی که در درون خود نگه داشته‌ایم غالباً محدود و حفظ آن برای مدت طولانی دشوار است. ما معمولا فکر می‌کنیم که ایجاد یک تغییر بزرگ در زندگی و خارج شدن از مشکل پیش آمده، شجاعتی خارق‌العاده برای دوره‌های طولانی نیاز دارد که خیلی ساده از عهده ما برنمی‌آید.

خبر خوب این است که چنین چیزی حقیقت ندارد. بیشتر لحظات مهم تغییر در زندگی شما – از جمله بیرون کشیدن خود از یک سوراخ در هنگام سخت شدن شرایط – ناشی از تصمیمات کوچک و شجاعانه در لحظات کوتاه است.

اغلب اوقات، استفاده از بیست ثانیه شجاعت دیوانه‌وار برای تغییر کامل مسیر زندگی ما کافی است. خواه این شجاعت درخواست برای ارتقا شغلی باشد و خواه تصمیم برای رفتن به باشگاه یا داشتن جرات برای شکستن ناامنی‌ها!‌ به هر روی، بیشتر اینها فقط به چند ثانیه شجاعت دیوانه‌وار نیاز دارند.

محکم و قاطع قدم برداشتن و وارد دفتر رئیس‌تان شدن، ثبت نام در باشگاه مورد نظرتان، برداشتن گوشی تلفن و ارسال متن… برای هر یک از این‌ها فقط باید در همان چند لحظه شجاعت به خرج بدهید، و سپس می‌توانید آرام باشید و صبر کنید تا زندگی برای‌تان آنچه نیک است رقم بزند.

بیست ثانیه؟ شما به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

۱۰. بپذیرید که انگیزه شما کمرنگ می‌شود

یکی از دلایل اصلی دلسرد شدن مردم و احساس دشواری برای ادامه کار در روزهای سخت این است که هرگز انتظار نداشتند انگیزه آنها محو شده یا کمرنگ بشود.

وقتی پروژه‌ای را شروع می‌کنیم یا وارد رابطه‌ای می‌شویم یا چیز جدید و هیجان‌انگیزی را در زندگی خود آغاز می‌کنیم، انگیزه ما بالاست و ذهنی پر از هیجان داریم. در ابتدا فقط در مورد نکات مثبت کار یا پروژه‌ای که شروع کرده‌ایم فکر می‌کنیم.

اما با گذشت زمان، سطح انگیزه‌مان به طور حتم کاهش می‌یابد، و تمرکز بر نکات منفی آنچه که در جریان است یا مسئولیت‌تان که بیشتر شده و شما اصلا به آن فکر نکرده بودید، شروع می‌شود.

وقتی این اتفاق می‌افتد، شما دو گزینه دارید:

– می‌توانید عینک‌های دروغین خود را به چشم بزنید و به این فکر کنید که در ابتدا چقدر همه چیز عالی بود.

– یا می‌توانید عینک واقع‌بینانه خود را به چشم بزنید، با مشکلات روبرو شوید و به سمت چیز بهتری حرکت کنید.

آزمون واقعی شخصیت زمانی اتفاق می‌افتد که دچار مشکل شوید، انگیزه‌تان کم می‌شود و شما دیگر احساس آرامش نداشته باشید. راز موفقیت این است که بفهمید همه اینها موقتی هستند و برای ادامه راه نیازی به انگیزه ندارید.

داشتن انگیزه خیلی خوب است، اما آزمون واقعی شخصیت زمانی است که انگیزه کاهش یافته باشد. در آن لحظه‌ها، آیا ادامه خواهید داد؟

کلام پایانی

به این ترتیب ما همه نکات لازم را با هم مرور کردیم. هر یک از این ده ایده برای چگونگی ادامه کار در مواقعی که شرایط سخت می‌شود آنقدری کاربردی و قابل درک است که تقریباً در هر موقعیت دشواری که در آن قرار دارید می‌توانید آن را به کار ببندید!

زندگی قرار است مشکلات زیادی را در مسیر ما به سوی هدف به وجود آورد. نباید از مشکلات و دشواری‌ها بترسید بلکه باید آنها را بپذیرید. با استفاده از این ایده‌ها، می‌توانید کمی راحت‌تر در این آب‌های طوفانی حرکت کنید و پیش بروید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع: .lifehack

۱۰ راهکار تحمل شرایط سخت زندگی و ادامه دادن به مسیر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس