افزایش گورهای باستانی کشف‌شده در کاوش مرسین


افزایش گورهای باستانی کشف‌شده در کاوش  مرسین

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین از افزایش شمار گورهای باستانی کشف‌شده در محل احداث سد فینسک و گورستان مرسین به 25 عدد خبر داد.

مهرداد ملک زاده 14 مهر ماه 1399 با اعلام این خبر اظهار کرد: 10 گور باستانی جدید به 15 گور پیشین افزوده شده است.

او با اشاره به اینکه این فصل از کاوش تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت، گفت: مسئولان احداث سد فینسک نیز در مراحل اولیه کار خود هستند و باید در سال آینده نیز کاوش را ادامه دهیم.

ملک زاده افزود: این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳(دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است و پیش از راه‌اندازی سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان ضروری است.

او با اشاره به اینکه گورستان باستانی مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر قراردارد، گفت: کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 آغاز شده است.

ملک‌زاده افزود: بررسی باستان‌شناختی، شناسایی و مستندنگاری آثار تاریخی – فرهنگی محدوده سد فینسک و به دست آوردن اطلاعات از محوطه‌ها پیش از به زیر آب رفتن آن‌ها در فصل قبلی کاوش مورد توجه قرار گرفت و با توجه به اینکه پس از آب‌گیری مخزن سد، گورستان غرق می‌شود، کار نهایی کاوش و تخلیه آثار از گورها در حال انجام است.

او با بیان اینکه گورهای کاوش شده در فصل‌های قبلی کاوش، بیانگر فرهنگ عصر آهن پایانی و اوایل دوره هخامنشی است، بیان کرد: فصل جدید کاوش با هدف بررسی تعداد و پراکندگی آثار و نجات بخشی آثار و خروج اشیاء از گورستان انجام می‌شود.

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین گفت: مجموعه‌های سفالی و زیورآلات یافت شده از این منطقه متعلق به کوچندگان است.

ملک‌زاده با بیان این که نتایجی که از آزمایشگاه تاریخ‌گذاری مطلق به دست آمده نیز قدمت گورها و آثار را مربوط به اوایل دوره هخامنشی تخمین زده است،گفت: از گورهای باستانی کشف‌شده، نوع و آئین‌های تدفین مردمان دوره هخامنشی شناسایی شد و به این واسطه می‌توانیم آئین‌های خاکسپاری آن‌ دوره را بازسازی کنیم.

او با اشاره به اینکه آزمایش‌های خاص استخوان‌شناسی بر روی استخوان‌های کشف‌شده در حال انجام است، افزود: این آزمایش‌ها برخی از مسائل مربوط به تغذیه انسان‌های آن عصر را آشکار می‌کند.

بر اساس بررسی‌های پیمایشی صورت‌گرفته به جز گورستان کشف‌شده در دره مذکور آثار دیگری وجود ندارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته