انتشار فیلم ماهیگیران غیرمجاز در فضای مجازی گلستان بازتاب داشت


انتشار فیلم ماهیگیران غیرمجاز در فضای مجازی گلستان بازتاب داشت

گرگان - ایرنا - فیلم ماهیگیران غیرمجاز که زودتر از زمان قانونی صید در پهنه آبی دریای خزر مبادرت به صیادی و انتشار آن در فضای مجازی کرده‌ بودند، در این استان شمالی بازتاب داشت.

به گزارش ایرنا انتشار این فیلم بازخوردهایی همچون گلایه ساحل‌نشینان و جوامع محلی شرق دریای خزر را به همراه داشت و در نتیجه موجب پیگیری اداره کل شیلات گلستان برای برخورد با متخلفان شد.

همه ساله از ۱۵ مهرماه و با آغاز صید قانونی در دریای خزر ساحل نشینان گلستان در شرکت های پره، برداشت ماهیان استخوانی را آغاز می کنند.

هر چند در سال‌های اخیر فعالیت صیادان غیرمجاز در شهرستان های بندرگز، بندرترکمن و گمیشان علنی شده و به سبب برخی مشکلات معیشتی و افزایش بیکاری، برخورد قاطع و بازدارنده ای با آنها نمی شود اما هیچگاه این افراد فیلمی از اعمال خود منتشر نکرده بودند.

اراز چوگان از صیادان مجاز گمیشان به ایرنا گفت: در حالیکه ما مشغول تعمیر تورهای آسیب دیده پارسال، رفع نقص تجهیزات مانند تراکتور و بازسازی کومه های شرکت پره هستیم، عمل صیادان غیر مجاز و انتشار فیلم آنها در فضای مجازی رغبت و انگیزه کار و تلاش ما را کاهش داد.

وی ادامه داد: هر ساله در اثر توفان های ناگهانی، وجود لنگرهای غیرمجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و زباله های رهاشده، تورهای ماهیگیری پاره شده و متحمل خسارت زیاد می شویم.

وی گفت: سالهاست علاوه بر حق بیمه، همه عوارض قانونی را پرداخت کرده و مشغول صیادی هستیم اما در مقابل تعدادی از اهالی منطقه بدون هیچ هزینه و زحمت ماهیگیری می کنند و عاقبت دود فعالیت های غیرمجاز به دلیل از بین رفتن گونه های متنوع دریایی به چشم ما خواهد رفت.

وی گفت: هر چند اداره شیلات گلستان سالانه میلیون ها قطعه بچه ماهی در دریا رها می کند با این وجود صید گونه های بالغ و نابالغ توسط صیادان غیرمجاز ذخایر دریا را کاهش داده است.

فرمانده یگان حفاظت شیلات گلستان به ایرنا گفت: در حال حاضر به سبب پسروی آب دریا ۲ پاسگاه حراست منابع آبزی اداره کل شیلات در محدوده سواحل گمیشان و خواجه نفس غیرفعال شدند و امکان تردد ماموران شیلات از این پاسگاه ها وجود ندارد.

غلامرضا شفائی‌زاده اظهار داشت: لازمه حضور شناورهای این ۲ پاسگاه، تامین اعتبار برای لایروبی دالان‌های آبی منطقه است که در حال حاضرعمق کم و رسوبات پرشده، امکان رفت و آمد قایق از پاسگاه های شیلات را از بین برده و تمام تمرکز و عملیات های یگان حراست شیلات، فعالیت از پایگاه یگان ویژه جزیره آشوراده است.

وی با بیان اینکه شیلات بر اساس توانایی لجستیکی و نیروی انسانی موجود در برابر هجمه صیادان غیرمجاز ایستاده و لحظه ای در این خصوص کوتاه نخواهد آمد به انتشار فیلم صیادان اشاره کرد و گفت: موضوع در دست بررسی است و پیگیری قضایی برای شناسایی عوامل تخلف صورت گرفته در دست انجام است.

فرمانده یگان حفاظت شیلات گلستان افزود: اگر ثابت شود که هدف از انتشار این فیلم، فراخوانی برای صید غیرمجاز در دریای خزر است با عوامل آن مطابق قانون برخورد شدیدتری خواهد شد.

به گزارش ایرنا فصل صید ماهیان استخوانی در سواحل خزری گلستان از ۱۵ مهر هر سال آغاز می شود و پارسال ۳۵۷ تن انواع ماهی کپور، کفال و سفید در سواحل استان برداشت شد.

ورود انواع آلاینده های شهری ، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها ، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها ، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان خزر با خطر مواجه شود.

استان گلستان بیش از یکصد کیلومتر ساحل دارد و شغل بسیاری از اهالی سه شهرستان ترکمن گمیشان و بندرگز وابسته به دریای خزر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو