عوارض آمپول گونال اف چیست؟


عوارض آمپول گونال اف چیست؟

آمپول گونال اف یک هورمون تزریقی است که در ویال شیشه ای متوقف وجود دارد.

آمپول گونال اف یک هورمون تزریقی است که در ویال شیشه ای متوقف وجود دارد. هورمون موجود در ویال به صورت پودر سفید است. کارتن حاوی ویال مواد مخدر همچنین حاوی سرنگ با نام "آب باکتریواستاتیک برای تزریق ، USP" است. این آب باید با پودر سفید موجود در ویال مخلوط شود تا یک محلول مایع شفاف برای تزریق تشکیل شود. سرنگ تزریقی برای استفاده با گونال اف نیز در کارتن موجود است. این سرنگ های تزریقی فقط برای تجویز Gonal-f Multi Dose قابل استفاده هستند.

گونال اف فقط با یک نسخه در دسترس است
گونال اف حاوی فولیتروپین آلفا است ، که مشابه هورمون انسانی "هورمون تحریک کننده فولیکول" است. مخفف "FSH" است. FSH متعلق به گروه هورمونهای مرتبط با تولید مثل انسان است.
هورمون موجود در گونال اف برای مطابقت با استانداردهای کیفیت و خلوص تولید می شود. نمی توان از طریق دهان آن را استفاده کرد زیرا اسیدهای موجود در معده شما هورمون را قبل از جذب بدن از بین می برد. مولتی دوز Gonal-f به عنوان یک تزریق معمولاً هر روز در زنان و سه بار در هفته در مردان انجام می شود. این دارو برای بیمارانی که نیاز به تعویض هورمون یا مکمل دارند برای تولید تخمک یا اسپرم تجویز می شود.
پزشک یا پرستار شما تعداد واحدهای گونال اف را برای استفاده در هر روز و تعداد روزهای استفاده از همان ویال به شما می گوید. معمول است که در هر ویال مقدار کمی دارو باقی بماند که با استفاده از سرنگ قابل بازیابی نباشد.
پزشک ، پرستار یا داروساز شما به شما روش تزریق دوز تجویز شده را نشان می دهد. محل های تزریق معمولی شامل پوست روی معده ، قسمت بالای پا یا بازو است.
آمپول گونال اف برای تزریق) یک هورمون تحریک کننده فولیکول انسانی (FSH) با منشاء DNA نوترکیب است ، که از دو گلیکوپروتئین غیر-کووالانسی مرتبط ، غیر همسان تشکیل شده .از آمپول گونال اف برای تحریک فولیکول ها و رشد فولیکول استفاده می شود.
Gonal-f یک پودر استریل لیوفیلیزه است که پس از بازسازی برای تزریق زیر جلدی در نظر گرفته شده است.
گونال اف برای القاء تخمک گذاری و حاملگی در بیمار نابارور که در آنها علت ناباروری کاربردی است و به دلیل نارسایی اولیه تخمدان نیست ، استفاده می شود. همچنین برای رشد فولیکول های متعدد در بیمار استفاده می شود.

چه کسانی می توانند گونال اف بزنند؟
قبل از شروع درمان با Gonal-f ، باید یک ارزیابی کامل در زنان انجام شود. این شامل ارزیابی آناتومی لگن است. بیماران مبتلا به انسداد لوله باید فقط در صورتی که در یک برنامه آزمایشگاهی لقاح آزمایشگاهی شرکت می کنند ،آمپول گونال اف را دریافت کنند.
نارسایی تخمدان اولیه باید با تعیین سطح گنادوتروپین حذف شود.
برای بارداری باید ارزیابی مناسب انجام شود.
بیماران در آینده ، تمایل بیشتری به سرطان آندومتر و همچنین شیوع بالاتر اختلالات آنوولاسیون دارند. ارزیابی دقیق تشخیصی همیشه باید در بیمارانی انجام شود که خونریزی غیر طبیعی رحم یا سایر علائم ناهنجاری آندومتر را قبل از شروع درمان گونال اف نشان دهند.
ارزیابی پتانسیل باروری شریک زندگی باید در ارزیابی اولیه باشد

هشدارها برای استفاده از آمپول گونال اف
آمپول گونال اف برای تزریق فقط باید توسط پزشکانی انجام شود که کاملاً با مشکلات ناباروری و مدیریت آنها آشنا هستند.
Gonal-fیک ماده گنادوتروپیک قوی است که قادر به ایجاد سندرم فشار خون تخمدان (OHSS) در زنان با یا بدون عوارض ریوی یا عروقی است. درمان گنادوتروپین نیاز به یک تعهد زمانی معین توسط پزشکان و متخصصان بهداشتی حامی دارد و نیاز به امکانات مناسب برای نظارت دارد . استفاده ایمن و مؤثر از آمپول گونال اف در زنان نیاز به نظارت بر پاسخ تخمدان با استرادیول سرم و سونوگرافی واژینال به طور منظم دارد. از کمترین دوز موثر باید استفاده شود.
بزرگ شدن تخمدان
بزرگنمایی بدون عارضه تخمدان خفیف تا متوسط که ممکن است با ایجاد شکم و / یا درد شکم همراه باشد ، تقریباً در 20٪ از کسانی که تحت درمان با urofollitropin و hCG قرار گرفته اند ، و بطور کلی در طی دو یا سه هفته بدون درمان روبرو می شوند. نظارت دقیق بر پاسخ تخمدان می تواند بیشتر خطر تحریک بیش از حد را به حداقل برساند.
اگر تخمدان ها در آخرین روز درمان Gonal-f به طور غیرطبیعی بزرگ شوند ، hCG در این دوره از درمان نباید تجویز شود. این امر شانس ابتلا به سندرم افت فشار خون تخمدان را کاهش می دهد.
سندرم افت فشار تخمدان (OHSS)
OHSS یک رویداد پزشکی متمایز از بزرگ شدن تخمدان های بدون عارضه است. OHSS شدید ممکن است به سرعت (در طی 24 ساعت تا چند روز) پیشرفت کند تا یک واقعه پزشکی جدی شود. این با افزایش چشمگیر در نفوذپذیری عروق مشخص می شود که می تواند منجر به تجمع سریع مایعات در حفره صفاقی ، قفسه سینه و به طور بالقوه پریکارد شود. علائم هشدار دهنده اولیه ایجاد OHSS درد شدید لگن ، تهوع ، استفراغ و افزایش وزن است. علائم زیر با موارد OHSS دیده شده است:
درد شکمی
علائم دستگاه گوارش از جمله تهوع ، استفراغ و اسهال
بزرگ شدن شدید تخمدان
افزایش وزن
تنگی نفس و الیگوری.
ارزیابی کلینیکی ممکن است هیپوولمی ، همو کنسانتره ، عدم تعادل الکترولیت ، آسیت ، خونریزی خون ، پلورال ، هیدروتوراکس ، پریشانی حاد ریوی و حوادث ترومبوآمبولیک را نشان دهد .
ناهنجاری های عملکرد کبد حاکی از اختلال عملکرد کبدی ، که ممکن است همراه با تغییرات مورفولوژیکی در بیوپسی کبد باشد ، در ارتباط با سندرم تخمدان (OHSS) گزارش شده است. در 9 مورد از 228 مورد (9/3٪) از زنان تحت درمان با گونال اف در طول کارآزمایی بالینی ناشی از تخمک گذاری این مشکل رخ داد و از این تعداد ، 1 از 228 (0.4٪) در درجه شدید طبقه بندی شدند.
در مطالعات بالینی ART ، OHSS در 0 نفر از 116 نفر (0.0٪) از زنان تحت درمان با گونال اف رخ داده است. در صورت بروز حاملگی ، OHSS ممکن است شدیدتر و طولانی تر باشد.
OHSS به سرعت توسعه می یابد. بنابراین ، بیماران باید حداقل برای دو هفته پس از تجویز hCG پیگیری کنند. بیشتر اوقات ، OHSS پس از قطع درمان رخ می دهد و در حدود هفت تا ده روز پس از درمان به حداکثر خود می رسد. معمولاً ، OHSS با شروع قاعدگی ها به طور خودبه خود برطرف می شود. اگر شواهدی وجود داشته باشد که نشان می دهد OHSS قبل از تجویز hCG در حال پیشرفت است hCG باید مهار شود.
اگر OHSS شدید رخ دهد ، باید درمان متوقف شود و بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

عوارض ریوی و عروقی
شرایط جدی ریوی (به عنوان مثال ، آتلیه ، سندرم پریشانی حاد و تشدید آسم) گزارش شده است. علاوه بر این ، وقایع ترومبوآمبولیک در ارتباط با یکدیگر و جدا از سندرم افت فشار تخمدان گزارش شده است. ترومبوز داخل رحمی و آمبولی می تواند منجر به کاهش جریان خون به اندام های بحرانی شود. توالی چنین رویدادی شامل ترومبوفلبیت وریدی ، آمبولی ریوی ، انفارکتوس ریوی ، انسداد عروق مغزی (سکته مغزی) و انسداد شریانی است که منجر به از بین رفتن اندام می شود. در موارد نادر ، عوارض ریوی و / یا حوادث ترومبوآمبولی منجر به مرگ شده است.
تولد چند قلوها
گزارشات مربوط به تولد چندقلوها با درمان گونا اف همراه بوده است. در کارآزمایی های بالینی القاء تخمک گذاری ، 12.3٪ از تولدهای زنده در زنانی که گونال اف دریافت کرده بودند ، متولد شدند.
تزریق آمپول گونال اف یک هورمون طبیعی است که برای تحریک یک فولیکول برای رشد و بالغ شدن استفاده می شود.
گونال اف در مواقعی که زن تمایل به بارداری داشته باشد استفاده می شود و تخمدان ها می توانند فولیکول تولید کنند اما تحریک هورمونی برای بالغ شدن فولیکول کافی نیست.
هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) همچنین برای تحریک رشد تخمک های متعدد برای لقاح آزمایشگاهی استفاده می شود.FSH را می توان برای مردان برای افزایش تولید اسپرم استفاده کرد. عوارض جانبی رایج Gonal-F شامل موارد زیر است:
سردرد
حالت تهوع
استفراغ
درد خفیف معده / شکم
درد لگن یا حساسیت به لگن
نفخ
واکنش محل تزریق (قرمزی ، درد ، کبودی ، سوزش)
تورم پستان / حساسیت و درد
بی حسی یا احساس سوزش
آبریزش یا بینی چرکی
گلو درد
آکنه ، یا
بثورات پوستی
اگر عوارض جانبی غیر جدی Gonal-F از جمله موارد زیر دارید ، به پزشک خود بگویید:
خونریزی غیرمعمول از مهبل / رحم
درد / قرمزی / تورم ماهیچه های گوساله
سرما / بی حسی / پوست کمر بازوها / پاها / دستها / پا ، یا
تورم مچ پا / دست و پا.
دوز Gonal-F برای تحریک رشد فولیکول مشخص شده است. بسته به پاسخ بیمار ، دوز ممکن است حداکثر 300 IU در روز باشد. مشخص نیست که آیا سایر داروها با Gonal-F تداخل خواهند داشت یا خیر. تمام داروهای بدون نسخه و مکمل های مورد استفاده را به پزشک بگویید. Gonal-F نباید در دوران بارداری استفاده شود. هنگام بارداری استفاده از Gonal-F را متوقف کنید. هنوز مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. به دلیل صدمه احتمالی به نوزاد شیرخوار ، قبل از شیر دادن با پزشک خود مشورت کنید.
دستورالعمل های بیمار برای استفاده برای ویال چند منظوره Gonal-f
مرحله 1: مخلوط کردن (تنظیم مجدد) ویال چند دوزگونال اف
دستانت رو با آب و صابون بشور.
با استفاده از انگشت شست خود ، درپوش پلاستیکی ویال Multial-Dose Gonal-fرا بکشید.
بالای درپوش ویال را با سواب الکل پاک کنید.
درپوش سوزن را به دقت پیچانده و از سرنگ با عنوان "آب باکتریواستاتیک برای تزریق ، USP" بپیچید. سوزن را لمس نکنید و اجازه ندهید که سوزن با هر سطحی برخورد کند.
سوزن سرنگ آب را در حالت مستقیم و به صورت صاف بر روی دایره مرکزی مشخص شده درپوش لاستیکی روی ویال پودر چند منظوره گونال اف قرار دهید. سوزن را در حالت صاف و راست قرار دهید ، یا اینکه ممکن است سوزن زدن به آن دشوار باشد. با فشار دادن پیوند سرنگ ، آب را به آرامی داخل ویال تزریق کنید. هنگامی که تمام آب به ویال تزریق شده است ، سوزن را خارج کرده. از این سوزن برای تزریق دوز خود استفاده نکنید.
ویال را تکان ندهید. اگر حباب ظاهر شد ، چند لحظه صبر کنید تا حباب ها برطرف شوند. داروی مایع باید روشن باشد.
مرحله 2: تهیه دوز
درپوش لاستیکی ویال ویال مایعات چند دوز Gonal-f® را با یک الکل پاک کنید.
درپوش را با دقت از سوزن بکشید. سوزن را لمس نکنید و اجازه ندهید که سوزن هیچ سطحی را لمس کند. گلدان محکم گونال اف را روی یک سطح صاف نگه دارید ، سوزن را از طریق دایره مرکزی مشخص شده درپوش لاستیکی قرار دهید.
سوزن را در ویال نگه دارید ، ویال را بلند کرده و با سوزن که به سمت سقف می چرخد ، آن را به سمت وارونه چرخانید. با نوک سوزن در مایع ، پیوند را به آرامی پس بگیرید تا سرنگ پر شود تا مقدار کمی بیشتر از علامت برای دوز تجویز شده شما باشد. در مرحله بعد ، نگه داشتن سوزن در ویال ، به آرامی پیستون را به دوز تجویز شده خود تنظیم کنید - این کار باعث حذف حباب های هوا می شود.
بررسی کنید که پیستون را به دوز تجویز شده تنظیم کرده باشید.
سوزن سرنگ را از ویال جدا کنید.
دوز تجویز شده را طبق دستور پزشک تزریق کنید.
محصولات دارویی زایشی باید قبل از تجویز ، هر زمان که محلول و ظرف مجاز باشد ، از نظر بصری برای ذرات و تغییر رنگ آن مورد بازرسی قرار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا