نگاهی به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان گچساران


نگاهی به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان گچساران

گچساران- ایرنا - داستان زیرساخت های گردشگری گچساران به شکل امروزی دهه 50 از یک واحد پذیرایی به نام آریا در دوگنبدان مرکز این شهرستان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، تا پیش از این اگرچه کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران با داشتن جاذبه های طبیعی و صدها اثرتاریخی ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری داشت و مردم این خطه به مهمان پذیری معروف بودند اما خبری از اشتغال و سرمایه گذاری در این حوزه نبود.

واحد پذیرایی آریا در سال ۱۳۵۳ در شهرستان گچساران که به دلیل نفتخیز بودن در ۱۰۰ ساله گذشته همواره محل اقامت مسافرانی از ایران و کشورهای خارجی بود تاسیس شد.

شاهدان می گویند تا پیش از این یک واحد اقامتی با نام مسافرخانه اسلامی که بیشتر شبیه به یک کاروانسرا بود در شهر یاسوج و یک قهوه خانه به نام زارعی در گچساران فعالیت داشتند.

اما واحد پذیرایی آریا که در خیابان ششم بهمن آن روزگار و چند متر پایین تر از میدان ساعت و نزدیکی حسینیه بیت العباس امروزی شروع بکار کرده بود بعدها به آسیا تغییر نام داد و چند سال بعد تعطیل شد و واحد پذیرایی ارم رو به روی آن راه اندازی شد.

عزیزالله دارا از قشقایی تبارهای گچساران به عنوان پایه گذار این خدمت سال ها به مسافران این خطه در واحد پذیرایی آریا و ارم شهر دوگنبدان خدمت کرد و پس از ضعف جسمانی دوران سالمندی حالا جای خود را به فرزندش داده است.

عزیزالله دارا که سال ۱۳۱۸ در گچساران قدیم یا به قول خودش بابا محمد (نزدیکی منطقه سقلاتون) متولد شده می گوید: حدود پنج دهه پیش که سپاه دانش و سپاه ترویج فعال بود و مردم روستاها و عشایر برای تامین آذوقه خود به شهر می آمدند نیاز به استراحتگاهی احساس می شد.

وی بیان کرد: در آن روزگاران که تعدادی از پرسنل صنعت نفت نیز در مهمان پذیر ارم اقامت می کردند.

دارا عنوان کرد: در زمان های نه چندان دور که نه مهمانسراهای اداری فعال بود و نه هتلی در گچساران وجود داشت حتی در راهروهای این مهمان پذیر مسافر اسکان داشت.

مسعود دارا فرزند پایه گذار نخستین واحد پذیرایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فعالیت در کارهای خدماتی چون هتل و مهمان پذیرها به دلیل هزینه های نگهداری و حقوق کارگران درآمد چندانی ندارد.

وی با قدردانی از مسئولان میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد گفت: با دریافت چهار میلیارد ریال تسهیلات بانکی مهمان پذیر ارم به وسایلی چون کولرهای گازی،یخچال و تلویزیون تجهیز شده است.

او بیان کرد: میراث فرهنگی همچنین با برگزاری دوره های آموزشی آنلاین برای کمک به سرمایه گذاران حوزه گردشگری فعالیت های چشمگیری دارد.

هم اکنون ۸۰ زیرساخت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده که هشت مورد آن هتل و مسافرخانه است.

در سال های اخیر با توجه به روستایی بودن بخش های زیادی از استان ،۶ اقامتگاه بوگردی در کهگیلویه وبویراحمد ایجاد شده و ۶ اقامتگاه دیگر نیز در دست ساخت است.

حمایت از سرمایه گذاران صنعت گردشگری

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۲ میلیارد و۶۰۰ میلیون ریال یارانه برای تکمیل واحداث زیرساخت های گردشگری در گچساران اختصاص یافته است.

محمد حسین زاده تاکید کرد: تسهیلات اختصاص بافته با سود ۹ درصد بوده است و برای حمایت از سرمایه گذاران سود تسهیلات ازسوی دولت در قالب یارانه پرداخت می شود.

در طول حدود پنج دهه فعالیت صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد۸۰ زیرساخت گردشگری در این استان ایجاد شده است که ۳۰ مورد آن در گچساران فعالیت می کند.

یک هتل چهار ستاره، یک مهمان پذیر، ۶ باغ تفریحی، سه رستوران بین راهی ،چهار اردوگاه گردشگری ، یک کمپینگ اقامتی و چهار اردوگاه تفریحی در شهرستان گچساران ایجاد شده است.
باغ فردوس، دشت های دیل و گناوه،سواحل سد کوثر و حرم بی بی حکیمه (س) از جاذبه های مهم گردشگری در گچساران است که سالیانه میزبان بیش از یک میلیون گردشگر است.
احداث موزه و توجه به بخش های مغفول گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می گوید:احداث موزه نفت شهرستان گچساران به عنوان یکی از تامین کننده های مهم مناطق نفتخیز جنوب مورد توجه دولت است.
قدیمی‌ترین چاه نفت گچساران در منطقه‌ای مرتفع به نام سقلاتون قرار گرفته و به دلیل مرتفع بودن این منطقه، گچساران به بام نفتی ایران معروف شده است.

مجید صفایی افزود: نخستین چاهی که در گچساران نفت از آن استخراج شده است و برخی دیگر از تاسیسات تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی و جذب گردشگران و پژوهشگران را دارد.

صفایی عنوان کرد: با احداث موزه‌ صنعت نفت ،اشیاء و اسناد مربوط به این صنعت گردآوری و نگهداری شده تا ضمن معرفی و بازنمایی در پژوهش و آموزش مورد بهره برداری قرار گیرند.

وی تاکید کرد: ارتقای آگاهی عمومی از گذشته، اکنون و آینده صنعت نفت همچون استخراج، پالایش فرآورده، معرفی پالایشگاه و تاثیر فرهنگی، اجتماعی، علمی، هنری، سیاسی مقاومت و خودکفایی از مزایای راه اندازی موزه صنعت نفت در گچساران است.

تاکنون حدود ۲۵ موزه صنعت نفت در اقصی‌نقاط کشور تعریف و طراحی شده است.

نخستین موزه صنعتی کشور در آبادان و با تلاش وزارت نفت به بهره‌برداری رسید.

براساس آخرین آمار بالغ بر ۲۵ میلیون سند تاریخی مربوط به شکل‌گیری صنعت نفت ایران گردآوری شده که این مهم نشان دهنده ارزش موزه های صنعت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: طرح احداث موزه نفت گچساران تا پایان سال جاری کلنگ زنی می شود.

مجید صفایی افزود:این طرح در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در نزدیکی جاده سلامت شهر دوگنبدان اجرا می شود.

وی اشتغال پیش بینی شده این طرح را ۲۰ مورد اعلام کرد و افزود: این طرح با ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری اولیه ایجاد می شود.

وی بیان کرد:موزه نفت این شهرستان با توجه به سنگینی ابرازهای قابل نمایش در ۲ بخش فضای بسته و باز در یک طبقه احداث خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرستان گچساران حدود ۲۰ درصد نفت کشور را تامین می‌کند و این موزه با هدف به نمایش گذاشتن قدیمی‌ترین وسایل اکتشافی نفت ایجاد می‌شود.

صفایی عنوان کرد: موزه نفت گچساران می‌تواند در توسعه گردشگری شهرستان گچساران و جذب گردشگران نقش بسزایی ایفا کند.

استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره ۱۳ این شهرستان آغاز شد.
برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به ۱۶ حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.
پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.
این برنامه تا سال ۱۳۴۵ ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به ۴۶ حلقه افزایش یافت.

ایجاد زیرساخت های ورزش های آبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث طرح بزرگ دهکده گردشگری در منطقه سد چم شیر گچساران پیش بینی شده است.

مجید صفایی اظهار داشت: در این طرح زیرساخت هایی مانند بازی های آبی، امکانات اقامتی و ورزش هایی مانند پیاده روی پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام مطالعات و امکان سنجی طرح دهکده گردشگری در منطقه سد چمشیر این شهرستان اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های گردشگری برای رفاه حال شهروندان و ایجاد اشتغال تاکید کرد: تصویب این طرح گامی برای رونق گردشگری در گچساران است.

سد چمشیر با حجم ۳/۲ میلیارد متر مکعب و مساحت ۵۱ کیلومتر مربع در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته در دست ساخت است.

این سد به طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال ۵۹۸ متر از سطح دریا قرار است امسال بهره برداری شود.

سد چم شیر دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه،۶۰۴ متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع، ۷۵ متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۱ طرح گردشگری در این استان در دست اجراست که برخی از آن ها تا دهه فجر و مابقی تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید.

مجید صفایی افزود:تله کابین یاسوج، پارک آبی ، موزه یاسوج، مجتمع رفاهی ورزشی باقری و موارد دیگر از جمله طرح های گردشگری مهم استان محسوب می شوند که امسال افتتاح می شوند.

صفایی ابراز داشت: با پیگیری های انجام شده سدچمشیر گچساران، بلادشاپور در دهدشت و موزه نفت گچساران از نظر اعتبارات ردیف دار ملی شده اند.

وی عنوان کرد: تحول و توسعه روستایی از دیگر رویکرد های این سازمان بوده و در این راستا برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر تلاش شده که با ورود به بخش گردشگری روستایی و ایجاد بوم گردی ها به توسعه روستایی کمک شود.

صفایی تاکید کرد: روستای الگن در کهگیلویه و روستای موگرمون در شهرستان لنده، به عنوان روستاهای شاخص مشخص شده اند و در آن ها تحول گردشگری روی خواهد داد.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده و در این استان بیش از ۲ هزار اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد افزون بر ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...