عشایر چهارمحال و بختیاری در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشگام هستند


عشایر چهارمحال و بختیاری در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشگام هستند

شهرکرد- ایرنا - عشایر چهارمحال و بختیاری به دلیل اتکا به محصولات تولیدی خود نقش ارزند و مهمی در ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی دارند و در این بخش پیشگام هستند.

اکنون عشایر ۲۵ درصد از پروتئین، بخشی از لبنیات و ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند.
دامداری عشایری بر مبنای تعلیف دام از مراتع سازمان یافته است، این وابستگی بر تمامی شئون زندگی و الگوی زیست عشایری تاثیر نهاده، به طوری که به پرورش دام های نشخوارکننده با استفاده از مراتع طبیعی اشتغال دارند.
کوچ‌نشینی به طور کلی از تبعات چنین فعالیتی است، برهمین اساس عشایر ناگزیر به جابه جایی های دسته جمعی و دشوار در مسیرهای طولانی از جلگه های پست قشلاقی تا دامنه ها و ارتفاعات ییلاقی هستند تا از مراتع قابل تعلیف، غذای دام خود را تامین کنند.
پذیرش این شیوه معاش دشوار با زندگی سرگردان و مشقت بار، بدان خاطر است که عشایر می‌توانند به پشتوانه حقوق عرفی از مراتع سنتی خود، بدون پرداخت هزینه ای بابت علوفه مرتعی استفاده کنند.
معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری به مناسبت روز ملی روستا با اشاره به نقش ارزنده عشایر در خودکفایی و تولید محصولات لبنی و پروتئینی گفت: عشایر کوچرو این استان حدود ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز این استان را در نیمه نخست سال تامین می‌کنند که ۳۰درصد آن به صورت ارگانیک است.

یدالله چراغپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: چرای دام عشایر در مراتع بکر و عاری از هرگونه آلودگی از کود شیمیایی و سم گیاهی، همچنین نگهداری از دام‌های بومی محلی سالم با نظارت کامل شبکه دامپزشکی، از عمده دلایل مرغوبیت محصولات پروتئینی و لبنی عشایر استان است.

وی میزان تولید شیر و لبنیات عشایر در زمان استقرار در مناطق ییلاقی استان را حدود ۲۰ هزار تن عنوان و تصریح کرد:دام‌های سبک عشایر کوچروی این استان در زمان استقرار در مناطق ییلاقی ۲۵۰ تن پشم گوسفند و ۵۰ تن نیز کرک و مو بز تولید می‌کنند.
معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری سیاه‌چادرهای هر یک از عشایر استان را یک کارگاه تولیدی اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد از ۱۵ هزار خانوار جمعیت عشایر کوچروی شناسایی شده استان، در تولید صنایع دستی گلیم ، جاجیم ، چوقا و چادر و سبد بافی سهیم هستند.
چراغپور، از ابلاغ و اولویت‌گذاری خرید و ذخیره‌سازی بیش از پنج هزار تن محصول جو خارجی و داخلی خوراک دام، با قیمت مصوب دولتی برای زمان میان‌بند و فصل گرم و کم علوفه، خبر داد و گفت: در سال جاری نیز درخواست ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ارزان قیمت به منظور حمایت و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز مکاتبه با امور عشایر کشور انجام شده است.

معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: این تسهیلات در راستای خرید و تامین علوفه دام و کوتاه کردن دست دلالان به عشایر در نظر گرفته شده که سال گذشته نیز ۳۵۰ میلیارد ریال به متقاضیان دارای شرایط پرداخت شد.
وی، حمایت غیرمستقیم برای افزایش کیفی و کمی تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی در بین عشایر را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از عمده وظایف مسئولان این اداره عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با بیش از ۱۲۶ هزار نفرجمعیت عشایری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جام ملت‌های فوتسال آسیا|ازبکستان حریف ایران در نیمه‌نهایی شد