صاحبان فکر و اندیشه حقایق قرآن را درک می‌کنند


صاحبان فکر و اندیشه حقایق قرآن را درک می‌کنند

استاد الهیات دانشگاه‌های کردستان بیان کرد: قرآن کتاب سعادت انسان است و تمام اقشار در سطوح مختلف فکری می‌توانند در حد توان خود از آن برداشت کنند، اما صاحبان فکر و اندیشه، عقلا، ادبا و اهل تفکر و تفحص می‌توانند لایه‌های زیرین قرآن را درک کنند.

صاحبان فکر و اندیشه حقایق قرآن را درک می‌کنندسیدبهاء‌الدین حسینی، استاد الهیات دانشگاه‌های استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن یکی از پر پردازشگر‌ترین کتاب‌های جهان بوده و به گفته اندیشمندان و پژوهشگران جهان کتابی است که فرا بشری و آسمانی بودن آن محرض است.

وی ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق نویسندگان در مقدمه کتاب به این امر تأکید دارند که اسراری بر بی‌نقص بودن کتاب خود ندارند اما قرآن تنها کتابی است که در آیات اول آن صراحتا اعلام شده که هیچ شکی در آن وجود ندارد. مولانا در کتاب مثنوی معنوی خود قرآن را علم علیمیت خدا دانسته که چون انسان آن را متوجه نمی‌‌شود، خداوند زبان آن را سهل نازل کرده تا به حد فهم انسان برسد و هر فرد در حد توان و درک خود بتواند از آن برداشت داشته باشند.

وی بیان کرد: قرآن کتاب سعادت انسان بوده که تمام اقشار در سطوح مختلف فکری می‌توانند در حد توان خود از آن برداشت کنند یعنی از یک فرد ساده کم سواد تا سطوح بالای علمی می‌توانند از قرآن بهره‌مند شوند، اما صاحبان فکر و اندیشه، عقلا، ادبا و اهل تفکر و تفحص می‌توانند لایه‌های زیرین قرآن را درک کنند.

حسینی با اشاره به اینکه مسائلی در قرآن وجود دارد که عقل دیگر به آن دسترسی ندارد، بیان کرد: مشاهدات انسان ورودی به عقل هستند، عقل این ورودی‌ها را پردازش می‌کند که به آن تفکر می‌گویند و تفکر موجب تولید علم شده و علم خود نور است و موجب می‌شود که انسان خوب را از بد تشخیص دهد پس در نتیجه تدبر، تفقه، تدبر، تفکر و تعقل زیاد، علم بیشتر تولید می‌شود و این علم خود در سایه تعقل تبدیل به باور می‌شود.

بهترین معنی برای کلمه باور

این استاد تفسیر قرآن بهترین معنی برای کلمه باور را ایمان دانست و افزود: باور به اینکه خدایی وجود دارد که ناظر بر اعمال و رفتار ما در تمام شرایط زندگی است و باور به اینکه هر آنچه در حق کسی می‌کنیم بازخورد آن به ما باز می‌گردد، موجب می‌شود رفتار و اعمال انسان پاک و مطهر شود.

وی با اشاره به اینکه قرآن کتابی مبین و سراسر نور است، تصریح کرد: واژه مبین برای قرآن به این معناست که این کتاب هم مطالب آن روشن بوده و هم کتابی روشنگر برای انسان است البته این مبین بودن به معنای سطحی بودن قرآن نیست بلکه لایه‌های زیرین قرآن را هر کسی نمی‌تواند درک کند.

حسینی بیان کرد: «لئو تولستوی» در جمله‌ای زیبا در مورد قرآن می‌گوید: «قرآن حق است چراکه همواره انسان را به علم و یادگیری دعوت می‌کند» با توجه به این سخن تولستوی باید گفت اگر قرآن ناحق بود انسان را به جهل و نادانی سوق می‌داد، اما قرآن همواره بر تدبر، درک و اندیشه بیشتر هدایت می‌کند.

وی اعلام کرد: 29 سوره قرآن با حروف مقطعه شروع شده که در 24 سوره، آیه بعد از حروف مقطعه در مورد قرآن بحث شده است که این امر اعجاز بودن قرآن را بیشتر برای ما نمایان می‌کند.

حسینی با اشاره به اینکه تعدادی از دانشمندان بر روی حروف مقطعه تحقیقاتی انجام داده‌اند، افزود: در این راستا گروهی بر این عقیده‌اند که خدا با استفاده از این حروف انسان را مورد خطاب قرار داده است اما گروهی با دیدگاه عمیق‌تر معتقدند که این کتاب آسمانی با زبان ساده انسان بیان شده، اما در بیان مجید و در حکمت اعجاز است.

وی با اشاره به آیه سه سوره لقمان که می‌فرماید: «هُدًى وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنِینَ؛ که سراسر هدایت و رحمتی است برای نیکوکاران»، ادامه داد: براساس این آیه قرآن کتابی برای هدایت کسانی است که می‌خواهند رفتار و کرداری نیک داشته باشند.

باور و ایمان درونی به قرآن

حسینی افزود: خداوند متعال در آیه 20 سوره جاثیه می‌فرماید: «هَٰذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ؛ این [قرآن و آیین] وسایل بینایی و بصیرت برای مردم و سراسر هدایت و رحمت برای گروهی است که [حقایق را] باور دارند» در این آیه تأکید شده که همگان باید قرآن را بخوانند چراکه قرآن هم هدی و هم رحمت برای کسانی است که باور و ایمان درونی به قرآن دارند.

وی اعلام کرد: در اقتصاد کشورمان قرآن را کم داریم اگر قرآن بر امور اقتصادی حاکم شود تمام مشکلات اقتصادی رفع خواهد شد، اما امروز مسئله زکات از تأکیدات قرآن کریم کاملاً فراموش شده است در حالیکه باید هرکس در حد توان خود به این امر واقف باشد.

این استاد قرآن با اشاره به اینکه زیبای‌های قرآن به حدی بالاست که تمام علوم را در خود نهفته دارد، افزود: با عینک هر کدام از علوم به قرآن نگاه کنیم، می‌بینیم قرآن آن دیدگاه را به زیبایی در خود دارد. قرآن یک کتاب مدیریتی و سوره قریش بهترین سوره برای مدیریت است.

وی با تأکید براینکه فارغ‌التحصیل بودن هر انسانی باید زمان مرگش باشد، تصریح کرد: جامعه ما امروز به لیسانس و فوق لیسانس نیاز ندارد بلکه به کسی نیاز دارد که دکترین تخصصی در یکی از رشته‌های علوم انسانی داشته باشد و جامعه ما به افرادی مانند پروفسور سمیعی نیاز دارد. آلبرت انیشتن در این زمینه می‌گوید: «تمام علوم دنیا را مطالعه کنید اما در یکی از آن‌ها به صورت تخصصی کار کنید و نفر اول دنیا شوید».

حسینی با اشاره به ادای نمازهای پنجگانه اظهار کرد: نماز چه در اهل سنت و چه در اهل تشیع با سلام دادن تمام می‌شود، فلسفه سلام دادن فقط پایان نماز نیست بلکه ما با نماز خواندن به خدا وصل می‌شویم و در پایان با سلام دادن تعهد می‌دهیم که تمام انسان‌ها از دست زبان و عمل ما در امان خواهند بود.

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: در این راستا وقتی ما در طول روز به اطرافیان خود سلام می‌دهیم به معنای آن است که آن فرد از دست و زبان ما از هر لحاظ در امان است و با توجه به آیات انسان ساز قرآن کریم نباید اجازه هیچگونه غیبت، عیبجویی، تهمت، توهین، افترا و ...را در حق آن فرد به خود بدهیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید