کرونا بازار خرید اینترنتی و پست ویژه را در استان مرکزی داغ کرد


کرونا بازار خرید اینترنتی و پست ویژه را در استان مرکزی داغ کرد

مدیرکل پست استان مرکزی گفت: خرید اینترنتی به دلیل شیوع ویروس کرونا در این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 72 درصد و استفاده از سرویس پست ویژه 185 درصد افزایش داشته است.

محمدرضا عباسی روز سه‌شنبه ۱۵ مهر در نشستی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: ۱۸۵ پرسنل رسمی، شرکتی و قراردادی و ۴۹۰ نفر پیمانکار در بخش‌های قبول و ارسال و توزیع در سطح سه هزار و ۲۲۰ واحد شهری و روستایی پست استان مرکزی فعالیت می کنند.

وی افزود: گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها سبب کمرنگ شدن خدمات پستی نشده بلکه خدمات پست با سرویس‌های جدید در بستر آی‌تی و خدماتی که برای رفع نیاز روز مردم و ادارات و سازمان‌ها طراحی شده، بیش از پیش مورد استقبال و توجه عموم قرار گرفته است.

وی افزود: خدمات پست منحصر به بسته و پاکت نیست و در حال حاضر ۳۰ درصد خدمات پستی سرویس‌هایی است که به صورت غیرحضوری و بر بستری اینترنت و آی‌تی ارائه می‌شود.

مدیرکل پست استان مرکزی تصریح کرد: در راستای ارائه خدمات پست، افراد با دو کد پستی و ملی شناخته می‌شوند که برای ارائه خدمات، این دو کد مورد نیاز است. در استان یک میلیون و ۱۸۰ هزار مکان شناسایی و در بانک اطلاعاتی کدپستی ثبت شده که ۸۲۰ هزار کد از این تعداد، شهری و حدود۳۶۰ هزار کد، روستایی هستند.

عباسی در خصوص طرح جی‌نف بیان کرد: این طرح یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است که امکان بررسی و صحت سنجی یک نشانی فیزیکی را به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی مقدور می‌سازد.

وی اضافه کرد: روزانه حدود هشت هزار مرسوله در سطح استان جابجا می‌شود که نیمی از این مرسولات وارده و نیمی نیز صادره هستند، در ۶ ماه سال جاری نیز ۲۳ هزار مرسوله در سطح استان جابجا شده که افزایش ۵۰ درصدی در این حوزه رقم خورده است. استان همچنین در زمینه کیفیت ارائه خدمات در شهریور و مرداد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل پست استان مرکزی بیان کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا، پست یکی از شلوغ‌ترین ادارات و سازمان‌ها بوده که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به صورت شبانه روزی و در سه شیفت کاری نقش مهم و تاثیرگذاری در تحقق پویش در خانه ماندن و کنترل شیوع کرونا داشته است.

عباسی در خصوص استقبال از خرید و فروش اینترنتی افزود: فروش اینترنتی یکی از سرویس هایی بود که در این مدت مورد استقبال قرار گرفت به طوری که خرید اینترنتی به دلیل شیوع ویروس کرونا در این استان در سال جاری نسبت به پارسال ۷۲ درصد افزایش یافت، همچنین استفاده از سرویس پست ویژه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۸۵ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: حجم مبادلات پولی در ۶ ماهه سال جاری در سرویس خرید و فروش بالغ بر ۹ میلیارد بوده و ۶۳ درصد رشد حجم مبادلات پولی صورت گرفته است.

مدیرکل پست استان مرکزی تصریح کرد: سرانه پست برای هر ایرانی هشت مرسوله است ولی این رقم در استان مرکزی ۶ مورد است که تلاش برای ارتقای آن جریان دارد. هر میزان خسارتی که به بسته های پستی وارد شود با اعلام به سامانه مورد نظر ظرف ۴۸ ساعت غرامت به متقاضی پرداخت می‌شود.

عباسی در خصوص ارسال مرسولات به خارج از کشور گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، ۴۵ درصد افت ترافیک مرسولات خارجی ایجاد شده است.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای خانوارها در ابتدای شیوع کرونا بیان کرد: برای جلوگیری از شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، قرار بر این شد که سیم کارت مورد نیاز سرپرست خانوار جهت دریافت این وام به صورت رایگان و از طریق اداره پست تحویل متقاضیان داده شود به همین منظور تاکنون حدود ۲۹ هزار سیم کارت تحویل اداره پست شده که تمامی سیم کارت‌ها در سطح استان توزیع شده‌اند.

مدیرکل پست استان مرکزی در خصوص صاپست ادامه داد: این سرویس جهت کاهش معطلی ارباب رجوع در اداره پست راه اندازی شده که در این راستا در مراجعه نخست تمامی اطلاعات افراد در سامانه ثبت خواهد شد و اینکار در مراجعه‌های بعدی سبب سهولت در انجام امور می‌شود. برای متقاضی پس از تکمیل اطلاعات فردی، یک شناسه به عنوان شناسه صاپستی فرد ایجاد خواهد شد و از آن پس متقاضی می تواند آدرس‌های محل حضور خود را به نحوی در سامانه صاپست ثبت و ویرایش کند که در زمان و مکان مشخصی با درصد اطمینان بالاتری مرسوله خود را دریافت کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان