تفاهم ستاد فهما و جمعیت هلال احمر برای آموزش امدادی بچه‌های مسجد


تفاهم ستاد فهما و جمعیت هلال احمر برای آموزش امدادی بچه‌های مسجد

طی برگزاری نشست مشترک و امضای تفاهم‌نامه میان ستاد هماهنگی کانون‌های فهما و جمعیت هلال احمر، اعضای کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور آموزش‌های امدادی می‌بینند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست امضای تفاهم‌نامه مشترک میان ستاد هماهنگی کانون‌های (فهما) و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی سه‌شنبه، 15 مهرماه برگزار شد.

در این نشست که در محل سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار شد «پروین داداندیش» ،مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی، «کریم همتی» رئیس جمعیت هلال احمر، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور و تنی چند از دیگر مسئولان دو مجموعه حضور داشتند.

«محمد گلفشان» در این نشست مشترک طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های متنوع سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: این سازمان در عرصه های مختلف ملی و بین المللی حضور داشته و دارد، بالغ بر 1100 کانون دانشجویی، 3500 کانون طلاب، 2500 کانون روستایی، 8هزار کانون جوانان، 8 کانون دانش آموزی، 3300 کانون نخبه از جمله دستاوردهای ما در این عرصه است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: گاهی برخی هلال احمر را صرفا به عنوان یک دستگاه امدادی می شناسند اما واقعیت آن است فعالیت های متعدد و متنوعی از سوی جمعیت انجام می شود که با توجه به این مساله و از سوی دیگر ظرفیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و خیل عظیم جوانانی که در این کانون ها عضویت دارند می توانیم همکاری های مشترکی داشته باشیم، از جمله اجرای طرح «هر مسجد، یک خانه هلال» که تا پایان امسال 5 هزار مسجد ذیل این طرح، آموزش های امدادی دیده و به خانه هلال تبدیل می شوند.

وی افزود: مساجد همواره در دین ما پایگاه بودند بنابراین نیاز است که در مورد مسایل و حوادث اجتماعی نیز از مساجد استفاده کنیم، امیدواریم که با انعقاد این تفاهم نامه شرایطی فراهم شود که در قالب برنامه ها و موضوعات امداد و نجات برای مردم قدم برداریم.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام و المسلمین ارزانی، طی سخنانی با بیان اینکه سازمان هلال احمر مجموعه ای گسترده‌ای است که فعالیت های متکثری داشته و نام و نشان بین‌المللی دارد، اظهار کرد: برخی سازمان ها و مجموعه ها مانند ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در داخل کشور فعالیت داشته و از رویش های انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند که با فعالیت‌های خود با محور مسجد در سنگر تربیت جوانان گام بر می دارند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: یکی از اهداف شکل گیری کانون‌های مساجد مقابله با هجمه های غرب بود، زمانی که جوان با مسجد پیوند داشته باشد از بسیاری از حواشی مبرا خواهد بود، به این منظور بسیاری از برنامه های ستاد فهما حول محور مباحث فرهنگی هنری با تکیه بر پایگاه مسجد شکل گرفته است البته در چند ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها در بستر فضای مجازی ارایه شد.

وی افزود: ما در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها فعالیت می کنیم، 25 هزار و 500 کانون در سراسر کشور فعالیت دارند که از این میان 12 هزار کانون شهری و 13 هزار کانون روستایی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی ادامه داد: نگاه ما این است که مسجد علاوه بر رسالت عبادی سیاسی خود باید نگاه اجتماعی نیز داشته باشد، بنابراین نگاه اجتماعی به محلات در سند تحول راهبردی ستاد هماهنگی کانون های مساجد مورد توجه قرار گرفت که بر این اساس در عرصه مهارت افزایی و دانش افزایی اعضا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فعالیت ویژه ای داریم، همچنین خانواده محوری مولفه دیگری است که در برنامه های ما در دل مساجد مورد توجه قرار گرفته است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قبل از شیوع کرونا و در سال 1397 سامانه بچه های مسجد شکل گرفت که در آن اعضا و کانون ها ثبت شده اند، موقعیت مکانی کانون ها، برنامه های اعضا و بسیاری موارد دیگر در این سامانه مشخص است و دوره های مجازی متعددی در آن برگزار می شود.

وی با اشاره به معرفی پایتخت فهما گفت: در قالب این تفاهم نامه می توانیم فعالیت کانون های فرهنگی هنری که در عرصه آموزش های هلال احمر حضور دارند را به عنوان امتیاز برای کانون ها در نظر بگیریم که این مهم در انتخاب پایتخت فهما نیز تاثیر دارد.

در بخش دیگری از این نشست پروین داداندیش، طی سخنانی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر از مجموعه های بسیار قدیمی محسوب می شود که نهادینه کار کرده است، مجموعه ای که کمک می کند جوان طراز انقلاب اسلامی بر اسا بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری، تربیت شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی گفت: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر سال‌های سال است که در عرصه آسیب های اجتماعی و بلایای طبیعی پیش قدم است، نمی توانیم این اتفاقات و بلایا را نادیده بگیریم و باید آماده باشیم، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز به ویژه در طول چند سال اخیر نسبت به موضوع آسیب های اجتماعی ورود جدی داشتند، به ویژه آنکه بیشترین ضربه را قشر جوان از این آسیب ها می خورد.

وی افزود: بهترین پایگاه برای فرهنگ سازی مساجد هستند، همچنین کانون های فرهنگی هنری مساجد که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز در بیانات خود نسبت به کانون ها تاکید داشتند. بنابراین باید جوانان جامعه را در برابر هجمه های متعدد فرهنگی که بعد از انقلاب وارد جامعه شد یاری کنیم تا آسیب نبینند، یکی از اقدامات موثر در این عرصه آموزش های امدادی به جوانان عضو در کانون‌های مساجد است که با تعامل سازمان جوانان جمعیت هلال احمر محقق می شود.

داداندیش تصریح کرد: معتقدم سفیران اجتماعی که ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور طرح آن را آغاز کرد، باید امدادگر اجتماعی خوبی هم باشند.

همچنین در ادامه کریم همتی، با بیان اینکه سازمان جوانان جمعیت هلال احمر همواره در خدمت مردم بوده است، گفت: هلال احمر مجموعه ای وسیعی است که در سطح بین المللی فعالیت دارد، همراهی و تعامل در مسیر تحقق برنامه های این سازمان طبیعتا به ارتقای سطح فعالیت ها بیش از پیش کمک می کند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ایده خانه های هلال گفت: این طرح سال 1394 آغاز و بعد از مدتی متوقف شد اما بعدها به صورت جدی دنبال شد به گونه ای که در روز افتتاح طرح 1400 خانه هلال افتتاح شد که قول دادیم این رقم تا پایان دولت به پنج هزار برسد، خانه های هلال با محوریت داوطلبان در دورافتاده ترین نقاط نیز فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: تعامل و تفاهم نامه میان کانون های مساجد با توجه به طیف مخاطب جوان و گستردگی 25 هزار و 500 کانون مساله قابل توجه و قابل اتکایی است که می تواند در مسیر تحقق اهداف موثر باشد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| کل‌کل حامد آهنگی با خانم بازیگر با چاشنی نوشابه