اشرف غنی در دوحه بر روابط دوستانه با همسایگان تاکید کرد


اشرف غنی در دوحه بر روابط دوستانه با همسایگان تاکید کرد

تهران - ایرنا - محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با نخست وزیر قطر ضمن تاکید بر روابط دوستانه و مبتنی بر منافع دوجانبه با تمام کشورهای منطقه و جهان، گفت مناسبات افغانستان و کشورهای همسایه با توجه به نقاط مشترک فرهنگی و مذهبی است و اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "آواپرس" افغانستان، وی شامگاه سه شنبه در قطر طی دیدار با "شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست‌وزیر آن کشور، بر تسریع در تکمیل روند صلح افغانستان تاکید کرد و اظهار داشت که کشورش به دنبال دشمنی با هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان نیست و همواره خواستار برقراری مناسبات حسنه و مبتنی بر احترام و منافع دوجانبه با همه کشورهای جهان به ویژه در منطقه بوده و تلاش می‌کند مناسبات خود را با کشورهای همسایه نیز بر اساس مشترکات فرهنگی و مذهبی بنا کند.
براساس این گزارش، دو طرف در این دیدار در باره گسترش روابط دو جانبه و همکاری‌های اقتصادی و روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند. نخست‌وزیر قطر گفت، قطر و افغانستان دو کشور دوست و برادرند و قطر خواهان صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

اشرف غنی روز دوشنبه ۱۴ مهر، در راس هیات بلندپایه دولتی برای ابراز همدردی به مناسبت درگذشت امیر کویت به کویت رفت و سپس، به قطر سفر کرد و قرار است با امیر قطر نیز دیدار کند.

وی در دوحه طی نشست خبری با مسئولان رسانه‌های افغانستان، گفت: "از آنجایی که مردم و حتی طالبان از جنگ خسته شده‌اند، در مذاکرات دوحه بیش از هر چیز بر ابعاد مختلف صلح گفت‌وگو می شود و دولت افغانستان مصمم است به جنگ ۴۰ ساله در کشور پایان دهد.

رییس‌جمهوری افغانستان افزود: حدود حکومت در مذاکرات صلح، قانون اساسی و منشور لویه جرگه مشورتی صلح است و بدون قانون اساسی، نظام دموکراتیک افغانستان ناقص خواهد شد.

اشرف غنی که در این سفر با معصوم ستانکزی رییس هیات مذاکره‌کننده دولت نیز دیدار داشت، تصریح کرد که جهان بر صلح و توسعه افغانستان اجماع دارد و حکومت برای جذب سرمایه ملی و بین‌المللی تلاش می‌کند که در نتیجه آن، اخیرا یک میلیاردر استرالیایی در عرصه‌های مختلف با حکومت افغانستان تفاهم‌نامه‌های مختلف سرمایه‌گذاری امضا کرده و مذاکرات ما با شرکت زیمنس در بخش تولید انرژی بادی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در زندگی مردم بهبود قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد می‌کند، تاکید کرد: مردم افغانستان و حتی جنگجویان طالبان نیز از ادامه جنگ خسته شده‌اند و این خستگی باید به گونه اساسی درک شود.

معصوم ستانکزی رییس هیات مذاکره‌کننده دولت نیز با ارایه گزارش کاری هیات گفت: قانون اساسی، منافع ملی و مصوبات لویه جرگه مشورتی صلح، نقشه راه هیات مذاکره‌کننده دولت است.

وی اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده از تمام پیچیدگی‌ها و ابعاد مذاکرات صلح با طالبان آگاهی دارد و در سطوح مختلف با طالبان نشست‌ داشته است.

استانکزی نقطه قوت تیم مذاکره‌کننده دولت را در «تنوع، عقلانیت، ظرفیت و وحدت» خواند و در ادامه افزود این امر به طرف مقابل تصویر روشن افغانستان نوین را ارائه می‌کند و آن‌ها را به بازنگری و تفکر تشویق می‌کند.

رییس‌جمهوری افغانستان همچنین در دیداری جداگانه با زلمی خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان که نماینده شورای امنیت ملی آمریکا، فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان و نماینده پنتاگون نیز حضور داشتند، درباره ضرورت آتش‌بس و همچنین نشست آتی ژنو در باره افغانستان نیز گفت‌وگو کرد.
نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌افغانستانی روز شنبه ۲۲ شهریور با حضور وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین آغاز شده و در حال برگزاری است.

در مراسم افتتاحیه این نشست در دوحه، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که طرفین می خواهند سرانجام به چندین دهه خونریزی پایان دهند و به صلح پایدار برسند. مذاکره کننده اصلی طالبان نیز تأکید کرد که توافق صبر زیادی طلب می کند.

این اولین بار است که دولت افغانستان و طالبان بر سر یک میز می نشینند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در جا مانده