هزار و 490 گروه جهادی در خراسان جنوبی فعال است


هزار و 490 گروه جهادی در خراسان جنوبی فعال است

بیرجند - ایرنا - مسوول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هزار و 490 گروه جهادی در استان فعال است که 570 گروه جغرافیامحور و 920 گروه محله‌محور هستند.

مهدی هنری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال تاکنون ۵۷۰ گروه جهادی جغرافیامحور در سامانه ملی اطلس جهانی ثبت شده که نشان می‌دهد تعداد گروه‌های جهادی نسبت به سال قبل (۳۵۰ گروه) افزایش ۲ برابری داشته است.

وی بیان کرد: عمده فعالیت گروه‌های جهادی محله‌محور در حوزه مساجد و پایگاه‌های بسیج است که به اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و سایر می‌پردازند.

مسوول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: گروه‌های جهادی جغرافیامحور نیز از یک تا پنج سال در یک منطقه محروم یا کم‌برخوردار حضور دارند و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و سایر به طور مدام و مستمر در حین فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: عمده گروه‌های جهادی از اواخر سال گذشته تاکنون در زمینه رزمایش مبارزه با کرونا از جمله تهیه و توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی مدارس، مساجد و اماکن عمومی، شنسایی خیرین و افراد نیازمند و سایر فعالیت داشته‌اند.

هنری با اشاره به فعالیت‌های عمرانی گروه‌های جهادی در استان عنوان کرد: ۹۳۸ پروژه محرومیت‌زدا، زودبازده و عام‌المنفعه از سال قبل در استان آغاز شد که تاکنون ۷۸۰ پروژه به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه برای پروژه‌های تکمیل شده تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است گفت: ۱۵۸ پروژه عام‌المنفعه و زودبازده محرومیت‌زدا در دست اجرا است.

مسوول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی افزود: از مجموع پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدا در استان، تعداد ۵۱۵ پروژه احداثی، ۱۶ پروژه تکمیلی و ۲۶۲ پروژه مرمت و بهسازی بوده است.

وی مجموع اعتبار این پروژه را ۳۴ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: از این میزان ۶ میلیارد تومان توسط سپاه و قرارگاه محرومیت‌زدایی، ۱۱ میلیارد تومان توسط خیران و کمکهای مردمی و ۱۷ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات دستگاه‌های اجرایی تامین شده است.

هنری عنوان کرد: برای اجرای این پروژه‌ها با استفاده از ظرفیت مردمی، کمک خیران، بخشی از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی و کمک‌های قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی مربوط به سپاه تامین اعتبار و در مراحل اجرایی از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: رویکرد بیشتر پروژه‌های عمرانی زودبازده مربوط به منابع آب و زیرساخت‌های حوزه کشاورزی، آب شرب و اشتغال بوده که بیشتر در مناطق روستایی تعریف شده است.

هنری از راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی در روستاها خبر داد و افزود: تاکنون با کمک تسهیل‌گران ۴۲۰ صندوق قرض‌الحسنه مردمی در استان راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: با حمایتی که از این صندوق‌ها انجام می‌شود بعد از نیازسنجی اشتغال، به‌دنبال ایجاد کارگاه‌های اشتغال هستیم.

وی بیان کرد: در قالب صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی تاکنون ۷۰۰ مورد اشتغال از محل کمک‌های تسهیلاتی صندوق‌ها ایجاد شده است که با جذب منابع خیرین به تقویت این صندوق‌ها کمک خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتقاد نماینده کنگره آمریکا از حمایت بی، چون و چرای واشنگتن از رژیم صهیونیستی