فاضل لنکرانی: بی‌توجهی به اربعین نشانه ضعف در شیعه بودن است


فاضل لنکرانی: بی‌توجهی به اربعین نشانه ضعف در شیعه بودن است

قم - ایرنا - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به اهمیت اربعین حسینی گفت: شیعیان باید به اربعین توجه ویژه داشته باشند چرا که اگر توجه خاصی نکنند نشان از ضعف در شیعه بودن آنها است.

به گزارش عصر چهارشنبه روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی طی سخنانی پیرامون علائم مومن و زیارت اربعین امام حسین (ع) اظهار داشت: اربعین لبیک گفتن به امام حسین (ع) است و در روایت معروفی از امام حسن عسکری (ع) هست که می‌فرماید یکی از علائم مؤمن زیارت اربعین است، البته این را به دو شکل می‌توان معنا کرد.

عضو جامعه مدرسین افزود: اول همین معنای ظاهری آن رفتن به زیارت امام حسین در روز اربعین است، بعضی از بزرگان احتمال داده‌اند که مُراد خواندن و قرائت زیارت اربعین است، حالا هر کدام که باشد قدر جامعش این است که شیعه مومن مسلمان باید به اربعین یک توجه ویژه داشته باشد.

وی افزود: یک مصداق از توجه ویژه این است که در هر شهری که هستیم اقامه عزا و سوگواری کنیم. یک مصداق دیگر آن؛ رفتن به زیارت امام حسین است و مصداق بالاتر نیز پیاده‌روی آن هم از فاصله‌های دور برای زیارت است که بویژه در مورد زیارت امام حسین با پای پیاده در روایت ها خیلی سفارش شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در پایان بیان کرد: آنچه مهم است و انسان از این روایت می‌فهمد این است که شیعه باید به اربعین امام حسین یک توجه ویژه داشته باشد، اگر اربعین بیاید و برود، این فرد نه توجهی داشته باشد و نه عزاداری خاصی کند، نشان از ضعف در شیعه بودن او است، پس اصل این مطلب باید مورد توجّه همه شیعیان حضرت قرار گیرد.

بیستم صفر سال 61 هجری قمری، همزمان با چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در صحرای کربلا، جابربن عبدالله انصاری، صحابی برجسته پیامبر(ص) به عنوان نخستین زائر شهدای نینوا، وارد کربلا و این سنت از همان سال بنا نهاده شد. حفظ و گسترش سنت در سال های بعد توسط ائمه اطهار(ع) مورد تاکید و سفارش قرار گرفته به گونه ای که در روایتی، امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه‌های مومن را زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین ذکر کرده‌اند./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد