ثبت رکورد تازه/ارزش لیر ترکیه به کم‌ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید


نرخ برابری لیر با ثبت رکوردی تاریخی به پایین‌ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید.

همزمان با ادامه حمایت ترکیه از پیشروی نیرو‌های آذربایجان در خاک ارمنستان و نیز افزایش احتمال اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه به دلیل به کارگیری سامانه دفاع ضدموشکی اس-۴۰۰ روسیه، نرخ برابری لیر در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی ارز به پایین‌ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید

به گزارش سایت طلا به نقل از یورونیوز، هر دلار آمریکا روز چهارشنبه در برابر ۷.۸۸ لیر ترکیه مبادله شد و نرخ برابری لیر در مقابل دلار به ۰.۱۳ رسید که پایین‌ترین نرخ برابری پول ملی ترکیه محسوب می‌شود. لیر ترکیه طی سال ۲۰۲۰ تاکنون با افت ۲۴ درصدی نرخ برابری در مقابل دلار آمریکا مواجه شده است.

کارشناسان اقتصادی مهمترین دلیل افت ارزش لیر ترکیه را درگیر شدن روزافزون دولت رجب طیب اردوغان در تنش‌های ژئوپلتیک می‌دانند.

ثبت رکورد تازه/ارزش لیر ترکیه به کم‌ترین حد در مقابل دلار آمریکا رسید

تحلیل‌گران بازار جهانی ارز معتقدند، افزایش تنش میان آنکارا و اتحادیه اروپا و نیز اقدام بحث‌برانگیز قبرس شمالی در بازگشایی یک منطقه ساحلی متروک موجب خواهد شد تا روند نزولی ارزش لیر طی روز‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

اردوغان به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته که نشست هفته گذشته اتحادیه اروپا برای غلبه بر اختلاف‌های موجود میان ترکیه و این اتحادیه کافی نبوده است.

درگیری سال‌های اخیر ترکیه در تنش‌های ژئوپلتیک به ویژه مداخله در جنگ سوریه، با دامن زدن به کسری بودجه دولت موجب صعود نرخ تورم تا ۱۶ درصد شده است. در پایان ماه سپتامبر نیز نرخ تورم ترکیه ۱۱.۷۵ درصد بوده است. همچنین نرخ رشد اقتصادی ترکیه نیز از ۷.۵ درصد در سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۱ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز در پی شیوع ویروس کرونا این نرخ منفی شود.

سایر خبر های مفید در 3 روز گذشته

بدهی ۱۱ میلیارد دلاری ایران/۴.۷ میلیارد دلار سررسید شد | 58.6 هزار استفاده از طلای دست دوم باعث انتقال بیماری های پوستی می شود / تعطیلی کارگاههای تولیدی با خرید طلای بی اجرت | 73.0 هزار با این روش جلوی شنود گوشی همراهتان را بگیرید | 40.2 هزار ثبت نام جدید فروش فوق العاده ایران خودرو آغاز شد+ جدول | 45.5 هزار چرا الان بهترین زمان خرید طلا است؟ | 100.5 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است