هنر عکاسی در جهانی‌ کردن اورامانات تاثیرگذار بود


هنر عکاسی در جهانی‌ کردن اورامانات تاثیرگذار بود

کرمانشاه - ایرنا - معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، هنر عکاسی را زبان مشترک همه انسان‌ها دانست و گفت: این هنر در روند ثبت جهانی اورامانات هم بسیار مفید و تاثیرگذار بود.

«مهدی ربانی‌نژاد» روز چهارشنبه در نشست با اعضای انجمن عکاسان کرمانشاه در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی افزود: فقط عکاسان می‌توانند از مناطق بکر و زیبای ما همچون اورامانات که کوهستانی و سخت‌گذر است تصاویری زیبا ثبت و به جهان مخابره کنند.

وی ادامه داد: این تکنولوژی نیاز به زبان، گویش و فرهنگ خاصی ندارد و هر آنچه که وجود دارد را بدون واسطه به همه انسان‌ها منتقل می‌کند کما اینکه در ثبت جهانی اورامانات دیدیم عکاسان چطور توانستند مناظر طبیعی، آداب و رسوم، فرهنگ و غذاهای خود را ثبت و به دنیا نشان دهند.

اورامانات در استان کرمانشاه با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شامل شهرستان‌های روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه است که روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شهر کرمانشاه دروازه ورودی و پاوه در ۱۲۰ کیلومتر مرکز استان نیز نقطه پایانی این منطقه زیبا و بکر گردشگری است.

براساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه بخش زیادی از منطقه اورامانات به مساحت ۳۰۳ هزار هکتار در انتظار ثبت جهانی قرار دارد که از مجموع حریم درنظر گرفته شده برای ثبت جهانی اورامانات، ۱۵۰ هزار هکتار آن را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد.

«امید قادری» اظهار داشت که ثبت جهانی منطقه اورامانات بیش از ۷۰۰ روستا را در بر می گیرد و یک هزار و ۱۰۰ محوطه و آثار تاریخی که بیش از ۵۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده نیز در این محدوده وجود دارد که از مجموع مناطقی که در اورامانات برای ثبت جهانی آماده شده ۶۰ درصد آن در کرمانشاه و ۴۰ درصد نیز در کردستان قرار دارد.

در هر انجمن هنری به دنبال برندسازی برای کرمانشاه هستیم

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه گفت: هر انجمن هنری باید توان و ظرفیت خود را روی چند موضوع متمرکز کند تا در این موارد بتوانیم برای کرمانشاه برندسازی کنیم.

ربانی‌نژاد بر برگزاری جشنواره‌های مختلف عکاسی در کرمانشاه تاکید کرد و افزود: با برگزاری این جشنواره‌ها می‌توانیم ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی کرمانشاه را معرفی و این داشته‌ها را از گذشته به زمان حال منتقل کنیم.

وی تاسیس کتابخانه تخصصی برای انجمن عکاسان کرمانشاه را ضروری دانست و گفت: در نامه‌ای به استاندار و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حتما برای راه‌اندازی کتابخانه تخصصی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

در این دیدار اعضای انجمن عکاسی استان کرمانشاه هم هر کدام بخشی از مشکلات و دغدغه‌های انجمن را با مطرح کردند.

حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های استانی و ملی عکس، حمایت از برگزاری وبینارهای تخصصی عکاسی با توجه به شیوع کرونا، افزیش اعتبار و امنیت برای عکاسان کرمانشاهی، راه‌اندازی عکاسخانه آنالوگ برای صرفه‌جویی در قیمت‌ها، راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عکس کرمانشاه، راه‌اندازی اولین موزه عکس غرب کشور در کرمانشاه، ساخت‌ برنامه‌های کاربردی مرتبط با حوزه عکاسی و ایجاد کتابخانه عمومی و تخصصی در انجمن بخشی از مشکلات و درخواست‌های اعضای انجمن عکاسی کرمانشاه بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و معاون هنری آنها را شنیدند و برای رفع آنها قول مساعد دادند.

انجمن عکاسی استان کرمانشاه اکنون ۱۵۰ عضو دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی