محمد علی ودود از هنرهای چوبی می گوید


محمد علی ودود، استاد هنرهای چوبی معتقد است که تعامل انسان با چوب همواره باعث رشد ذهنی، فیزیکی و روانی او شده است.

صدای ایران- استاد محمد علی ودود هنرمند سرشناس کشورمان در حوزه هنرهای چوبی طی گفتگویی با خبرنگار صدای ایران، به شرح فعالیت های خود در این زمینه پرداخت.

محمدعلی ودود، ایشان در سال 1369 با شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزی موفق به کسب مقام نخست شد و این اتفاق انگیزه ی شد تا علاقمند به فعالیت در زمینه هنرهای چوبی شود.

بعدها با حضور در پایتخت و فعالیت در کنار اساتید هنرهای چوبی و استخدام شدن در پژوهشگاه هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود را به عنوان یک هنرمند علاقمند و توانمند به جامعه هنرهای سنتی معرفی نمود و امروز به عنوان استادی درجه یک در سطح کشور شناخته شده است.
محمد علی ودود از هنرهای چوبی می گوید
استاد محمدعلی ودود، در حال اجرای یک اثر پیکره
آقای ودود از دیدگاه شما آیا در دنیای امروز هنرهای چوبی می تواند دستخوش تکنیک­های جدیدی شود؟
چوب یار دیرینه بشر، نقش تعیین کننده در پیشبرد تمدن داشته و همواره دارد. در واقع تعامل انسان با این ماده همواره موجب رشد ذهنی، فیزیکی و روانی او شده و در پاسخ سوال شما باید بگویم که این روند اگر با نگاهی هماهنگ و هنرمندانه ادامه یابد محدودیتی برای ابداع روشها و تکنیک­ها وجود ندارد.

پس به نظر شما هنرهای چوبی برای مثال هنر معرق می­تواند دستخوش طراحی­های مدرن امروزی در اجرا شود؟
تا زمانی که هنر معرق چوب از هنرهای دیگر تبعیت می کند مسلما تنها یک تکنیک بازآفرینی است که صرفا یک تصویر از پیش تهیه شده را در قالب یک کپی چوبی بوجود می آورد. زمانی این شیوه هنری می­تواند بستر بروز یک اتفاق هنری پیشرو باشد که هنرمند معرقکار به احساس، اندیشه و بیان بصری شخصی خود با تکیه بر قابلیت­های طبیعی چوب دست یابد، در چنین شرایطی هر اتفاقی ممکن است شکل گیرد.

آقای ودود شما چه راهکار و ایده ای برای این موضوع دارید؟
از آنجای که سالهاست در این زمینه عمر خود را گذاشته ام هنر معرق در ایران اگر با دانش لازم در سه حوزه چوب شناسی کاربردی، مهارت های تکنیکی، استفاده از ابزار و هندسه نقوش و درک بیان بصری آمیخته شود می تواند بستری بکر برای پدید آوردن ناب ترین آثار هنری باشد در واقع یک اثر مشترک با طبیعت که بیننده از درگاه نقوش حاصل از یک فرآیند زیستی به اندیشه هنرمند وارد شده و همراه او جهانی نادیده را به نظاره می نشیند.

استاد ودود کسب جایزه بین المللی طراحی ایتالیا (رویداد بین المللی آیرون) را به شما تبریک عرض میکنم.
بسیار سپاسگزارم

شما برای شرکت در این رویداد ارزشمند کدام اثر چوبی خود را فرستادید؟
من برای این رویداد اثر قلب جنگل (جان جنگل) که خوشبختانه سفیر هنرهای چوبی ایران در عرصه بین المللی بود شرکت کردم. اثر قلب جنگل پس از دریافت جایزه آیرون، گسترده ترین جایزه جهانی طراحی Adesignaward . در نمایشگاه بین المللی خلاقیت hebei در کشور چین و موزه mood شهر کومو ایتالیا به نمایش درآمده است.

اثر قلب جنگل با تکنیک معرق نقش بندی بنام ایران ثبت و به 108 زبان دنیا ترجمه و در بیش از 67 نشریه حرفه ای بین المللی به چاپ رسید.
محمد علی ودود از هنرهای چوبی می گوید
محمد علی ودود از هنرهای چوبی می گوید
اثر قلب جنگل، هنر معرق، تکنیک نقش بندی.

از نگاه شما آقای ودود سطح مسابقات بین المللی آیرون در کشور ایتالیا چگونه بود؟
در مورد سطح Adesignaward باید عرض کنم این رویداد گسترده ترین فستیوال هنری جهان است که با بیش از 3 میلیارد بازخورد سالانه و حضور 106 کشور به نوعی المپیک هنر و طراحی به حساب می آید.

این رویداد در 100 زمینه طراحی به شعار « طراحی برای ساختن جهانی بهتر برای همه » و با حضور بیش از 200 داور معتبرترین دانشگاه های سراسر جهان، معتبرترین واقعه هنری بین المللی محسوب می­شود.

در ادامه تصاویر لوح سپاس و کسب مقام از رویداد بین المللی آیرون ایتالیا توسط استاد محمد علی ودود از نظر می گذرد.
محمد علی ودود از هنرهای چوبی می گوید
محمد علی ودود از هنرهای چوبی می گوید
محمد علی ودود از هنرهای چوبی می گوید

آقای ودود اثر قلب جنگل با هنر معرق نقش بندی ساخته شده و به این مسابقات فرستادید سوال من در مورد معرق با تکنیک نقش بندی است لطفا توضیحی در مورد این نوع تکنیک بیان می کنید؟
باید اینگونه بیان کنم که تکنیک های که تاکنون در هنر معرق چوب پدید آمده مختصات خاص خود را پیدا کرده­اند و عمدتا وابسته و محدود به یک تصویر یا نقشه از پیش مشخص شده است و ظرفیت چندانی برای بروز آن هنر و تغییر جهت بر اساس احساس هنرمند ندارد.

اما در اینجا باید در رابطه با سوال شما که چه تفاوتی در معرق با تکنیک های گذشته و حتی امروزی با معرق نقش بندی وجود دارد اینگونه پاسخ بدهم که معرق نقش بندی بدلیل ارائه تکنیک های خاص اجرایی و نگرش متنی بر خواص 9 گانه طبیعی چوب امکان خلاقیت و بروز و ثبت اتفاقات آنی حاصل از تعامل هنرمند و اثر را میسر می نماید. یا با نگاه دیگر معرق نقش بندی با استخراج و ارائه قابلیت های شگفت انگیز و خارق العاده طبیعی چوب در تصویرسازی و بیان بصری بدون ایجاد تغییرات تصنعی بیننده را با دیگر با فطرت طبیعت دوستانه اش روبه رو می کند. یا با نگرش کلی معرق نقش بندی دعوت انسان امروز برای جهت گیری به سوی هماهنگی با ذات طبیعت است بدون تلاش برای دگرگون ساختن آن با نگاهی قالب یا بی تفاوتی به طبیعت با نگاهی مقلوب است.

در پایان آقای ودود به نظر شما در ایران امکان برگزاری همچنین رویدادهای وجود دارد؟
یکی از آرزوهای من تشکیل فدراسیون هنرهای سنتی با گرایش های مختلف است که البته این پیشنهاد را به مدیریت Adesignaward و در مراسمی دیگر در فرهنگستان هنر آن را هم پیشنهاد دادم. البته در پلنی که آماده کرده­ام هنرهای چوبی اولین رشته و بعنوان پایلوت در نظر گرفته شده و ایمان دارم که منشا تحول بزرگی در انگیزش و متمرکز شدن فعالیت های هنری خواهد شد. و در نهایت آرزو می کنم کشور ایران مبدا تشکیل فدراسیونهای هنری در زمینه هنرهای سنتی باشد که به نظر من همه چیز برای آن آماده است فقط تنها همدلی و هم فکری لازم است.

مصاحبه و گزارش از: محمد امرایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟