طرز تهیه شله‌زرد | نکات کلیدی پخت این نذری خوشمزه


طرز تهیه شله‌زرد | نکات کلیدی پخت این نذری خوشمزه

شله‌زرد یکی از محبوب‌ترین دسرهای ایرانی است که در ایام محرم و صفر به عنوان نذری هم پخته می‌شود. در این مطلب طرز تهیه و فوت‌وفن شله‌زرد نذری خوشمزه و خوشرنگ آموزش داده شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، شله‌زرد یکی از محبوب‌ترین دسرهای ایرانی است که مواد اصلی آن برنج، شکر و زعفران هستند. در تهیه شله‌زرد بهتر است از برنج نیم‌دانه یا همان برنج خرد شده استفاده کرد. اما در صورتی که برنج نیم‌دانه در دسترستان نیست می‌توانید برنج ایرانی معمولی را از شب قبل خیس کنید تا موقع طبخ کمی نرم شده باشد.

در تهیه شله زرد معمولاً مقدار شکر بیشتر از برنج انتخاب می‌شود اما این بستگی به ذائقه شما دارد. در اینجا به ازای ۲ پیمانه برنج از ۳ پیمانه شکر استفاده شده که شیرینی متوسطی به شله‌زرد شما می‌دهد. می‌توانید برای کم‌شیرین شدن از ۲ پیمانه و برای شیرینی بیشتر از ۴ پیمانه شکر استفاده کنید.

برای تزئین شله‌زرد نذری از دارچین، خلال بادام، خلال یا پودر پسته و حتی غنچه‌های گل محمدی می‌توان استفاده کرد. در ادامه طرز تهیه و فوت‌وفن شله‌زرد نذری خوشمزه و خوشرنگ را خواهید دید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله‌زرد ساده خانگی | خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین دسر ایرانی

مواد لازم برای شله‌زرد

برنج ۲ لیوان
شکر ۳ لیوان
گلاب نصف لیوان
کره ۲۵ گرم
زعفران ساییده یک قاشق چای‌خوری
خلال بادام نصف لیوان
دارچین به مقدار دلخواه

طرز تهیه شله‌زرد | نکات کلیدی پخت این نذری خوشمزه

طرز تهیه شله‌زرد

► مرحله اول

برنج را از شب قبل چند بار بشویید بگذارید با ۳ پیمانه آب و نصف پیمانه گلاب تا صبح خیس بخورد.

► مرحله دوم

در ابتدای کار، ۸ لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج مخلوط با گلاب را اضافه کرده و هم بزنید تا بجوشد. کف روی آن را با کفگیر بردارید و مرتب برنج را به هم بزنید تا ته نگیرد. شعله را ملایم کنید تا برنج بپزد. بسته به نوع برنج ممکن است این مرحله نیم‌ساعت تا یک ساعت طول بکشد.

► مرحله سوم

شکر را پس از این‌که برنج پخته و به اصطلاح شکفته شد اضافه کنید. پس از اضافه کردن شکر باید مرتب هم بزنید چون شله‌زرد معمولاً زود ته می‌گیرد، اگر آب آن کشیده شده و سفت شده است می‌توانید کمی آب جوش اضافه کنید.

► مرحله چهارم

زعفران ساییده را با دو سه قاشق آب جوش دم کنید و آن را به بقیه مواد اضافه کنید.

► مرحله پنجم

پس از این‌که شکر حل شد خلال بادام را به شله زرد اضافه نمایید. خوب هم بزنید تا غلیظ شود.

► مرحله ششم

در پایان کره را اضافه کنید و هم بزنید تا ذوب شود. شعله را کاملا کم کنید و ۲۰ دقیقه درب قابلمه را بگذارید. برای رفع شلی شله‌زرد می‌توانید این زمان را کمی بیشتر کنید.

شله‌زرد آماده شده را در کاسه بریزید. پس از ۱۰ دقیقه سطح آن را به دلخواه تزیین کنید و بگذارید سرد شود.

طرز تهیه شله‌زرد | نکات کلیدی پخت این نذری خوشمزه

نکات کلیدی تهیه شله‌زرد

► برای این‌که شله‌زرد آب نیندازد بهتر است روی حرارت ملایم اجاق یا شعله‌پخش‌کن قرار دهید و بگذارید یک ساعت دیگر بعد از جا افتادن روی حرارت باقی بماند تا آب اضافه آن تبخیر شود.

► می‌توانید خلال بادام را از یک ساعت قبل در گلاب خیس کنید تا خوش‌عطر شود.

► فراموش نکنید بعد از اضافه کردن شکر مرتب شله‌زرد را هم بزنید تا ته نگیرد.

► علاوه بر گلاب می‌توانید از هل هم برای عطر بیشتر استفاده کنید. می‌توانید دانه‌های هل را بکوبید. پودر هل را در دستمالی بپیچید و یک ساعت در استکان حاوی آب جوش در بسته قرار دهید. سپس پارچه را فشار دهید. بگذارید اگر چیزی از هل وارد مایع شده ته‌نشین شود. سپس مایع خوش‌عطر را همراه گلاب اضافه کنید.

► برای رفع سفت شدن شله‌زرد می‌توانید کمی آب جوش اضافه کنید و بگذارید چند قل دیگر بخورد.

► رفع شیرینی زیاد شله‌زرد کار ساده‌ای نیست. می‌توانید با اضافه کردن آب جوش کمی از شیرینی آن کم کنید. اما بهتر است از ابتدا با دقت شکر بریزید تا دچار این مشکل نشوید.

منبع: ایران‌کوک

کد خبر 555568

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس