عرض ارادت خبرنگاران ایرنا به سلطان کربلا


عرض ارادت خبرنگاران ایرنا به سلطان کربلا

استان‌ها- ایرنا- هر سال چند روز به اربعین حسینی مانده غوغایی به پا بود و هر کس در هر شغل و کسوتی برای پیاده روی برنامه ریزی می کرد اما امسال با وجود ویروس کرونا، سکوتی غم‌بار در نقاط مختلف کشور حکمفرماست.

این سکوت را مردمان نقاط مرزنشین در روزهای گذشته به خوبی لمس کرده اند آنانکه هر سال زائران حسینی را با پذیرایی و دود کردن اسفند بدرقه سرزمین عشق می کردند و چه دلتنگ هستند روستاها و شهرهایی که فرش قرمز زوار می شدند.

البته عاشقان دیار دلدادگی با همه سختی ها و مشکلاتی که این روزها به واسطه میهمان ناخوانده گریبانگیر همگان شده آرام ننشسته اند و هر کس در خانه و محل زندگی خود در حد جمعی کوچک، مجلس عزایی به پا کرده تا از راه دور این ابراز ارادت را به دست سالار شهیدان و یارانشان برسانند.

شاید هر سال مجالس و محافل عزاداری به صورت یکنواخت و کارهای روتین برگزار می شد اما امسال رنگ و بوی عزاداری ها به گونه متفاوتی شده و گویی این تغییر، عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را بیشتر مدهوش کرده و جلوه دیگری از معرفت به واقعه عاشورا و اربعین حسینی نمایان شده است.

خبرنگاران ایرنا در سراسر کشور که هر سال چند روز مانده به اربعین تلاش می کردند تا صحنه های زیبایی از شور و شعور حسینی را در جای جای ایران به تصویر کشیده و یا روایت کنند امروز و در اربعین سالار عاشقان از دلتنگی فراغ و دوری از بین الحرمین نوشته اند و با قلم‌فرسایی سعی کرده اند سهمی از عزای حسینی داشته باشند.

با مروری بر خبرها و گزارش های مراکز استانی ایرنا می توان عرض ارادت مردم را به خوبی درک کرد، عزادارانی که ثابت کرده اند عزای حسین (ع) حد و مرز نمی شناسد و از راه دور هم می توان دل ها را روانه کربلا کرد.

اما در میان گزارش ها و خبرهای مختلفی که توسط خبرنگاران ایرنا منتشر شده، مطلب مرکز ایلام که از دلتنگی مردم این دیار از نبود زائران و سکوت می گوید، خواندنی است و البته تصویری از نگاه پر از غم یک زائر که به دوردست ها می نگرد، بر غنای این گزارش افزوده است.

ایلام با این تیتر مهران؛ شاهراه عشق و دلدادگی، دلتنگ زائران حسین(ع) شروع کرده و از همان ابتدا دل ها را روانه این شاهراه دیار عشق می کند. در بخشی از مقدمه این مطلب خبرنگار ایرنا اینگونه دلتنگی های مردم این خطه را به رشته تحریر درآورده است: "اربعین آمد اما از زوار حسینی که همه ساله با شور و شعور در همایش بزرگ پیاده روی اربعین حضور می یافتند خبری نیست و در پس این بی خبری دلتنگی بزرگی است که کسی را توان وصفش نیست، به‌واسطه کرونا همه منع رفتن شده اند و این ممانعت عجب دل آزار است.

به گزارش ایرنا، ما مانده ایم و دلتنگی و دنیایی به این بزرگی و حرمی شش گوشه که دور است و شوق زیارتش و ندیدن کاروان پرشور زوارش وجودمان را پر از غم می کند.

دیدن آنهمه شور و اشتیاق زوار و مسافرانی که مشتاق از شهرمان راهی کربلا می شدند و ما از دیدن شادمانیشان برای لذت شوق زیارت شادمان می شدیم، چه دل انگیز بود.

دیدن کاروان ها و زواری که با پرچم هایی در دست و کوله باری سبک و سربندهای یاحسین با شور و اشتیاق از مرز مهران راهی کربلا بودند و اینجا شاهراه عشق و دلدادگی شده بود و حالا سکوت و تاریکی جاده و مرزی بسته به روی زوار چه غم انگیز شده است.

آقا جانم راستی این همه مشتاقانت چگونه سالهای سال فراقت را تاب آورده اند که حالا تنها با یک سال محروم شدن از زیارتت اینگونه بی تاب شده اند.

کربلا رفتن سخت است و مسیرش را شوق و اشتیاق زیارتت آسان می کند اما کربلا رفته ها می دانند که یکبار رفتن برای همیشه مبتلا و گرفتارت می کند و نرفتن دوباره حکم مرگ دارد.

خدا جان، امسال بدجور، دلتنگیم برای دیدن حرم ارباب، دلتنگیم برای خواندن زیارت عاشورا در حرم ارباب، دلتنگیم برای اشک شوق از دیدن حرم ارباب.

آقا جانم، نمی دانی این درد دوری و این فراق اجباری چگونه وجودمان را مالامال از غم کرده است."

عرض ارادت خبرنگاران ایرنا به سلطان کربلا

اربعینی پرشور و متفاوت در سوگ حسین (ع) عنوان گزارش دیگری از خبرنگاران ایرنا در مرکز البرز است که ارادت خود را به سالار شهیدان اینگونه ابراز کرده اند: اربعین دیگر از راه رسید، بوی شهادت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش در همه جا به مشام می رسد، دل ها مملو از شور حسینی است حتی کرونا با وجود شدت و در برگیری جهانی هم نتوانسته ذره ای از ارادات و دلبستگی مردم ایران و البرز به خاندان عصمت و طهارت (ع ) را کم کند.

۲۰ ماه صفر همزمان با چهلمین روز شهادت جانگذار حضرت سید الشهدا، امام حسین (ع) و ۷۲تن از یاران باوفایش به دست یزیدیان است که در تقویم شیعه به نام «اربعین» به ثبت رسیده است.

اربعین نگاه دوباره به عاشورا و مرور مضامین بلند به خصوص خطبه های آتشین عقیله بنی هاشم، حضرت زینب (س) و اسیر آزادی بخش، امام سجاد (ع) است.

عرض ارادت خبرنگاران ایرنا به سلطان کربلا

شهرری از دیگر نقاطی است که در روزهای محرم و صفر در جوار حرم عبدالعظیم حسنی غوغایی برپاست اما امسال به دلیل درگیری با کرونا نتوانسته پذیرای عاشقان اباعبدالله (ع) باشد به همین دلیل خبرنگار ایرنا در گزارشی با عنوان تلالو شور و شعور حسینی از خانه‌های مردم شهرری حال و هوای مردم این شهر مذهبی را اینگونه توصیف کرده است: "امسال اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن حال و هوای دیگری دارد و تلالو شور و شعور حسینی از درون بسیاری از خانه‌های عزاداران شهرری به چشم می‌خورد.

نصب پرچم‌های سیاه «یا حسین(ع)»، «یا زهرا (س)»، «یا رقیه (س)» و «یا زینب(س)» بر سر در این خانه‌ها و کوچه‌ها در کربلای ایران نشان از عشق و ارادتی دیرینه به سالار شهیدان دارد و ساکنان ری همچون گذشته دل به عشق امام سپرده‌اند.

ویروس کرونا اگر چه باعث شد تا راهپیمایی اربعین و حضور عاشقان حسینی در کربلای ایران و حرکت به سمت عبدالعظیم حسنی ممنوع شود اما عشق به فرزند زهرای مرضیه فراموش شدنی نیست و هرکس در خانه خود به سوگواری می پردازد تا اربعین ضمن توجه به سلامت مورد توجه قرار گیرد."

عرض ارادت خبرنگاران ایرنا به سلطان کربلا

به تو از دور سلام عنوان گزارشی است از مرکز ایرنا در تهران، عبارتی که این روزها در مداحی های بسیار به گوش می رسد و دل ها را روانه کربلا می کند.

خبرنگار ایرنا در گزارش خود از برنامه هایی که مردم مناطق مختلف تهران با رعایت موارد بهداشتی برای مراسم اربعین حسینی تدارک دیده اند، نوشته است که در مقدمه آن آمده است: "مردم مناطق مختلف تهران در شرایط کرونا برنامه‌هایی را در تعزیت اربعین سالار شهیدان و زنده نگه داشتن عاشورا - حماسه هماره تاریخ - برگزار می‌کنند تا از دور ارادت خود را محضر سالار شهیدان اعلام کنند.

مردم تهران امروز را که اوج درک عاشورای حسینی است، بدون برگزاری راهپیمایی و مراسمی در قالب دسته‌جات عزاداری و در برنامه‌ای جامع با عنوان «به تو از دور سلام» در بزرگداشت حماسه عاشورا برگزار می‌کنند و چهارپایه خوانی، توزیع بسته‌های بهداشتی در موکب‌ها، پخش زیارت اربعین، حرکت خودروهای عزاداری و سیاهپوش کردن دیوارهای شهر از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های آن به شمار می‌رود."

عرض ارادت خبرنگاران ایرنا به سلطان کربلا

اربعین و زیارتی با پای دل از خاک تا افلاک این مطلب گزارشی است از مرکز لرستان که خبرنگار غم و ماتم دوری از راهپیمایی امسال اربعین حسینی را اینگونه به رشته تحریر در آورده است: "برگزاری مناسبت‌های مذهبی و سنتی با شیوع بیماری کرونا رنگ دیگری به خود گرفت و امروز همزمان با اربعین حسینی به اوج رسید تا داغداران حسین زهرا، چلهم شهادتش را با پای دل به زیارت بروند.

امروز در اربعین که داغ حسین (ع) بر دل رنجور زینب (س) پس از ۴۰ روز جانکاه تازه شده و غمی سنگین بر دل عاشقان کربلا نشسته است، دل هایی که سال های گذشته در این زمان جامانده کربلا نبوده اند.

اربعین ۹۹ با عزاداری متفاوت جاماندگان کربلا به یادگار می ماند و خانه هر یک از ایرانی ها به حسینیه ای برای عزای چهلم حسین (ع) و علمدار کربلا تبدیل شده است تا اینگونه با دختر داغدار علی (ع) عزاداری کنند و اوج اندوهشان را از خاک تا افلاک به نمایش بگذارند.

هر چند اربعین امسال تنها تصاویری از راهپیمایی سال های قبل را مرور می کنیم و فرش زمین از عبور عزاداران حسین به خود نمی بالد اما دل عاشق محبان اهل بیت هنوز هم به یاد مظلومیت شهدای کربلا تازه می شود و دلتنگیشان برای دل تنگ اهل بیت (ع) با محرومیت از راهپیمایی اربعین گره خورده است.

جای موکب ها و چایی استکان های کمرباریک خالی است، عطر اسپند در مسیر نمی پیچد، خبری از سینی های بزرگ نذری بر دستان کوچک دختران و پسران نیست اما باز هم دل ها به یاد حسین (ع) می تپد و اینگونه است که بار دیگر معجزه عشق سالار شهدا در دل هویدا می شود."

اما بشنوید از حرم مطهر رضوی و بارگاه ملکوتی امام هشتم که چه غریبانه به عزای سالار شهیدان نشسته است و خبرنگار ایرنا این سکوت و غم را با گزارش چله غم عاشورا در اربعین حسینی

اینگونه روایت کرده است که "اربعین، چله غم برای سیاه ترین واقعه تاریخ و جوشش خون در صحرای کربلاست، خونی که در غریبانه ترین لحظات بر خاک رسواترین سرزمین ریخت و حقیقت را در سرهای بر نیزه، بدن‌های تکه تکه و کاروان اسرای تشنه و غم‌زده عریان ساخت.

اربعین هنگامه افراشته شدن بیرق مظلومیت خاندان پیامبر (ص) و در عین حال حقانیت کاروانی است که با هفتاد و دو پرچم، حقیقت پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل را به منصه ظهور رساندند و خبر بزرگترین فاجعه انسانی در سرزمین نینوا را به گوش عالمیان رساندند که تا قیامت بر تارک تاریخ ثبت شود."

در این گزارش همچنین آمده است که امسال نیز عزاداری دهه پایانی صفر همزمان با شب اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی به دلیل شرایط خاص شیوع کرونا، با محدودیت اما با همان شور و شیفتگی سال های گذشته برگزار شد و هم‌زمان با دهه پایانی ماه صفر، با هدف فراهم آوردن بستر زیارت از راه دور برای شیفتگان اهل‌ بیت (ع)، ۲۷ شبکه ملی و بین‌المللی به انعکاس برنامه‌های دهه آخر صفر از حرم مطهر رضوی می‌پردازند.

عرض ارادت خبرنگاران ایرنا به سلطان کربلا

چه فراقی... یک عنوان کوتاه اما پرمحتوا از مرکز کردستان که دلتنگی های عاشقان سالار شهیدان را در فضای مجازی بازگو کرده و برخی از جملات کاربران را بازخوانی کرده است تا همه عزاداران بهره مند شوند . در بخشی از این مطلب می خوانیم: "پارسال این روزها در تدارک رفتن بود، تلخی چای عراقی بهانه‌ای بود تا به شیرینی زیارتی از جنس جابر و عطیه برسد، امسال اما پای رفتنش لنگ زد.

امسال اما حسرت رفتن بر دل تک‌تک آنها ماند، هفت ماه است که کرونا دنیا را فرا گرفته و هر جا که اجتماعی باشد بسرعت خودش را می‌رساند.

فضای مجازی جایی شد که عقده‌های اربعین نرفته‌ها سرباز کند و دلنوشته‌هایی از جنس فراق بر صفحه اربعین ۱۴۴۲ جاری شود.

یکی نوشت: «سربندهای هم را که می بستند، زمزمه می‌کردند: بر مشام می‌رسد هر لحظه بوی کربلا... حالا حالشان را خوب می‌فهمم».

دیگری نوشته بود: «من ایرانم، تو عراقی، چه فراقی».
و یکی هم از حسرتی گفته بود که کربلا نرفته‌ها دانند."

عرض ارادت خبرنگاران ایرنا به سلطان کربلا

تجلی شور حسینی در اربعین متفاوت گلستانی‌ها، اربعین، حکایت دلدادگی و داغ دوری مردم قزوین از سفر، عزای اربعین حسینی در کرمان، نذر سلامت جهاد و جلوه‌ای دیگر از شور اربعین حسینی در اصفهان، عناوین دیگر مطالب از خبرنگاران ایرنا در استان های مختلف است که خواندن آنها خالی از لطف نیست زیرا با حس و حال مردم در اربعین حسینی بیشتر آشنا می شوید و دل های خسته از وجود ویروس کرونا و دور مانده از راهپیمایی سفر عشق اندکی تسکین می یابد.

در پایان این گزارش شما زائران دل سوخته را دعوت می کنم به دیدن تصاویری زیبا از عزاداری مردم در جوار حرم مطهر شهچراغ و سید علاالدین حسین (ع) در شیراز تا در جریان حال و هوای مردم این شهر در اربعین حسینی قرار بگیرید:

مراسم لاله‌گردانی خادمان حرمین مطهر شاهچراغ و سید علاالدین حسین (ع)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور