غریبانه‌ترین اربعین


غریبانه‌ترین اربعین

ارومیه- ایرنا- اربعین امسال یکی از غریبانه‌ترین آیین‌های اربعین در پس سوگواری های میلیونی سال‌های گذشته است و بسیاری از آنانی که به آن عزاداری میلیونی عادت کرده بودند، امسال را در غربت اربعین سر کردند و نوای حزن انگیز را در چاردیواری منازل سر دادند.

به گزارش ایرنا، اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به یاد سوگواری جابر و یاران ایشان در سال ۶۱ هجری و حضور اندوهگین زینب کبری (س)، امام سجاد (ع) و کاروان بازگشته از شام، همواره با رونقی خاص در تاریخ چندصد ساله گذشته برگزار می شد.

طی سال های اخیر نیز با راه افتادن کاروان های کربلایی در مسیر ایران به عراق، نجف به کربلا و مسیرهای دیگر منتهی به کربلا، میلیون های زائر دم به دم یکدیگر در مسیر رسیدن به بارگاه ملکوتی سیدالشهدا (ع) عزاداری می کردند.

این حضور در حالی بود که بسیاری از مردم ایران به آن عادت کرده و اربعین را همیشه میهمان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در صحرای کربلا می انگاشتند.

اما امسال، بارهای سفر دلدادگان حسینی به کربلا در مبدا باقی ماند و مشتاقان حضور در پیاده روی اربعین سرور و سالار شهیدان، به اجبار در خانه های خود ماندند تا این بار نوای غربت را سر دهند.

امسال حتی با شیوع بیشتر بیماری کرونا، عزاداری های خیابانی مردم و حضور در دسته های عزاداری نیز بسیار محدود شد و حضور در حسینیه های خانگی، تنها گزینه پیش روی دلدادگان حسینی در سوگواری اربعین شهدای دشت کربلا بود.

"زهرا صباحی" از کسانی که سال گذشته میهمان کربلای امام حسین (ع) بود، در حالی که اشک پهنه صورت او را گرفته بود، در این باره گفت: کسی که یک بار، به دیدار بارگاه امام حسین (ع) برود، دیگر نمی تواند دوری را تحمل کند.

وی اضافه کرد: روزهای بعد از عاشورا، همواره خدا خدا می کردم تا اربعین امسال، وضع کرونا آرامتر شود و من بتوانم باز کوله بار سفر به کربلا ببندم ولی رخصت نشد.

وی با کف دست خود، اشک هایش را از گونه پاک کرد و گفت: البته شاید این، قضای ما باشد تا بیشتر مشتاق آن بارگاه شویم و این امر، مسیری برای بندگی بهتر باشد.

اسماعیل عدالتی، دیگر شهروند ارومیه ای نیز که با لباس سیاه و ریش هایی سپید و سیاه در حال گذر از مسیر برای رسیدن به خانه بود، در برابر سوال خبرنگار ایرنا که آیا شما نیز پیشتر به کربلا مشرف شده اید، گفت: من هفت بار، میهمان امام حسین بودم و هر بار که بازگشتم دوباره عزم سفر کرده ام و هنوز هم از این اشتیاق کم نشده است.

وی اضافه کرد: ما هرچه داریم از محبت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است و نمی توانیم در فراق آنان در خانه بنشینیم.

وی بیان کرد: امسال به دختر کوچکم قول داده بودم که باهم به کربلا برویم ولی این امکان میسر نشد ولی به محض بازشدن راه کربلا، قولم را قضا خواهم کرد.

این شهروند ارومیه ای گفت: به همه دنیا بگویید که ملت ایران امسال بزرگترین کاروان ها را برای حضور در کربلا اعزام می کردند ولی امسال اگر به خواست الهی نشد، سال آینده طوفانی از حضور ایرانی ها در پیاده روی اربعین خواهند دید که در تاریخ ثبت می شود.

همه این ابراز ارادت ها و گریه ها و مرثیه سرایی ها در رثای امام حسین (ع)، حضرت زینب کبری (س) و کاروان کربلا نشانه عشق خالصانه مردم به خاندان عصمت و طهارت (ع) است که همواره شعله ور بوده و تا قرن ها نیز شعله آن خاموش نخواهد شد؛ حتی اگر اربعین ها و عاشوراها و تاسوعاها در غم غربت سپری شوند.

امسال به علت شیوع بیماری کرونا، امکان حضور کاروان های ایرانی در کربلا و پیاده روی اربعین وجود نداشت.

سال گذشته بیش از سه میلیون ایرانی در آیین پیاده روی اربعین شرکت کرده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا