مشکلات ارتباطی در خانواده از کجا آب می‌خورد؟


مشکلات ارتباطی در خانواده از کجا آب می‌خورد؟

مشاور خانواده درباره علت اصلی مشکلات ارتباطی در خانواده‌ها و روش‌های حل آن توضیح داد.

مشکلات ارتباطی در خانواده از کجا آب می‌خورد؟

وجیهه پیل بالا کارشناسی ارشد مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه خانواده درمانی، اظهار کرد: یکی از دلایلی که افراد را درگیر مشکلات ارتباطی می کند و اجازه تفکر منطقی به آنها نمی‌دهد می تواند به دلیل خودمتمایزسازی پایین آن ها باشد. خود متمایزسازی یکی از مفاهیم اصلی نظریه خانواده درمانی بوئن است که فرد به یک هویت مستقل دسترسی پیدا کرده و تعریفی از خود داشته باشد تا بتواند بین عقل و هیجان تعادل ایجاد کند و رفتارهای افراط و تفریطی نداشته باشد.

بن بست عاطفی؛ نتیجه دیر اقدام کردن برای درمان

او افزود: درواقع فردی که تمایزیافتگی بالا داشته باشد درگیر مشکلات هیجانی نمی شود و درونیات خود را کنترل می کند . گاهی اوقات در خانواده مشاهده می‌کنیم اعضای آن به دنبال آن هستند که تایید شوند و اگر حس تنهایی داشته باشند سعی می‌کنند یکی از اعضای خانواده را با خود همراه کنند. عضوی که درگیر این بازی هیجانی و درگیر مثلث سازی می شود از تمایزیافتگی پایینی برخوردار است .

پیل بالا ادامه داد: مثلث سازی هیجانی درواقع به این معنی است که یک عضو آسیب دیده در رابطه با عضوی که تمایزیافتگی پایین دارد متحد می شود تا علیه فرد آسیب زننده حرکت تهاجمی داشته باشد و این بازی همچنان ادامه پیدا می کند که اگر مداخله درمانی صورت نگیرد فرسودگی رابطه را مشاهده خواهیم کرد و افراد به بن بست عاطفی می رسند .

کارشناسی ارشد مشاور خانواده گفت: از جهتی گاهی بعضی مثلث سازی ها جنبه درمانی دارد برای مثال یک نفر وارد رابطه دو نفره می‌شود تا تعادل برقرار شود و تا زمانی که مثلث سازی حالت بیمارگونه و طولانی پیدا نکند می تواند مفید باشد در غیر اینصورت باز هم بن بست عاطفی را ایجاد می کند.

درمان خانواده درمان جامعه است

او افزود: تمایز یافتگی هر چقدر در افراد بالاتر برود و به عنوان یک مهارت به افراد آموزش داده شود رشد یافتگی و پختگی را در فرد ارتقا می‌بخشد و احتمال آسیب دیدن را طبق نتایج تحقیقات مرتبط با این نظریه ، پایین می آورد. هر فردی شاهد بحران های مختلفی در مراحل رشدی خود است برای مثال ممکن است فوت یک عزیز، طلاق والدین یا درگیری و طلاق عاطفی و ... اتفاق بیفتد. زمانی که فرد بیاموزد چگونه روی هیجانات خود کنترل داشته باشد و آن ها را گسترده کند، رشد مهارت های ارتباطی در او شکل می‌گیرد.

پیل بالا بیان کرد: محققان، روانشناسان، مشاوران و... پیشنهاد می‌کنند که در زمینه مفهوم (خودمتمایزسازی) باید آموزش های لازم را در نظر گرفت تا بتوان مشکلات هیجانی را کاهش داده و آسیب های اجتماعی را رفع کرد.

بیشتر بخوانید

چگونه در روزهای کرونایی حالمان را خوب نگه داریم؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت