تاریخ 180 ساله تمبرهای پستی در موزه حرم رضوی به نمایش در آمده است


تاریخ 180 ساله تمبرهای پستی در موزه حرم رضوی به نمایش در آمده است

مشهد-ایرنا- مسوول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی گفت: اقلام پستی در این گنجینه از ایران و 240 کشور و مستعمرات سابق جهان در 180 سال گذشته است و گنجینه تمبر آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین موزه‌های تمبر ایران به شمار می‌رود.

محمدحسین یزدی نژاد روز جمعه همزمان با روز جهانی پست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به قدمت ۳۰ ساله گنجینه تمبر موزه حرم امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: این گنجینه نخستین گنجینه تخصصی تمبر، تاریخچه و اقلام پستی در کشور است که در سال ۱۳۶۹ افتتاح شد و هم اینک یک میلیون تمبر، پاکت نامه، پاکت مهر روز، کارت پستال و دیگر اقلام پستی را در اختیار دارد.

وی افزود: اتحادیه جهانی پست از نظر قدمت، دومین سازمان بین‌المللی در جهان است و در حال حاضر ۱۹۲ کشور عضو دارد و ایران نیز در عهد سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و در تاریخ اوّل سپتامبر ۱۸۷۷ میلادی یا دهم شهریور ماه ۱۲۵۶ خورشیدی به عضویت آن در آمد.

مسوول گنجینه تمبر و تاریخچه پستی، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی با اشاره به نمایش نخستین تمبر پستی جهان در این گنجینه اظهار داشت: نخستین تمبر پستی جهان معروف به "پنی سیاه" در تاریخ ۶ مه ۱۸۴۰ میلادی در انگلستان منتشر شد. واژه پنی روی این تمبر و رنگ سیاه آن موجب شد این تمبر به پنی سیاه (Penny Black) مشهور شود.

یزدی نژاد افزود: حدود سه دهه بعد در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و در سال ۱۲۴۸ خورشیدی، نخستین تمبرهای پستی ایران بدون دندانه و در چهار رنگ بنفش (یک شاهی)، سبز (۲ شاهی)، آبی خاکستری (چهار شاهی) و قرمز شنگرفی (هشت شاهی) در تهران و بر انواع گوناگونی از کاغذ به چاپ رسیدند.

وی ادامه داد: نخستین سری تمبر با تصویر ناصرالدین شاه قاجار، معروف به "سری ناصری چهارجور"، تمبرهای موقتی مشهد معروف به تمبرهای "ویکتور کاستین"، تمبرهای ویژه مالیات پستی مطبوعات در دوران محمّدعلی شاه قاجار، تمبرهای تاج‌گذاری احمدشاه قاجار با روچاپ "۱۲ جمادی‌الاخری ۱۳۳۹" به مناسبت کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ خورشیدی، تمبرهای پست انقلابی ایران در گیلان، تمبرهای مخصوص تجسم ترقیات مملکت، سری تمبر با موضوع "یادگار جشن هزار ساله ابن سینا"، سری تمبر با موضوع "کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی» از جمله برترین تمبرهای به نمایش گذاشته شده در موزه رضوی به شمار می‌روند که همگی توسط واقفان و اهداءکنندگان به این گنجینه هدیه شدند.

نهم اکتبر برابر با هجدهم مهرماه ۱۳۹۹ در تقویم رسمی کشور، روز جهانی پست نام گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند