بیش از 50 تن سنجد در خلخال تولید شد


بیش از 50 تن سنجد در خلخال تولید شد

اردبیل _ ایرنا _ مدیر جهاد کشاورزی خلخال از تولید بیش از 50 تن سنجد از باغ‌های زیرکشت در این شهرستان خبر داد.

بهبود علیزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال جاری بیش از ۳۰ هکتار از باغ‌های میوه این شهرستان به تولید و پرورش محصول کشاورزی سنجد اختصاص یافت.

او با بیان اینکه سنجد تولید شده در این منطقه از ارقام‌ اصلاح شده حاج حسینی ، دروار. و ارقام بومی است اظهارداشت: با توجه به افزایش چندین برابری قیمت سنجد در بازار در سال‌های اخیر رغبت باغداران و کشاورزان این شهرستان به توسعه و پرورش سنجد در مناطق مختلف افزایش یافته و با بارور شدن درختان کاشت شده سال‌های اخیر میزان تولید سنجد در سال‌های آینده به چند برابر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سنجد به طور عمده در کنار نهرها و به صورت پراکنده در باغ‌ها کاشته می‌شود و در مواقعی به عنوان بادشکن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: این محصول بدلیل شناسایی بیشتر خواص دارویی متعددی که دارد مورد توجه کشاورزان و صنایع دارویی قرار گرفته و تقاضا برای احداث باغ‌های سنجد رو به افزایش است.

علیزاده بیان کرد: همچنین بدلیل کم آب بر بودن محصول سنجد هرگونه کاشت درخت و توسعه این محصول در سطح اراضی کشاورزی و باغی منطقه نیز مورد حمایت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خلخال می‌باشد.

وی با اشاره به کاربردهای میوه سنجد گفت: میوه سنجد هم به صورت غذایی و هم به صورت دارویی استفاده می‌شود که این میوه دارای انواع پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، چربی‌ها و قندها مثل فروکتوز و دارای خواص دارویی بسیاری بوده و پاک‌کننده معده و روده می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه این میوه همچنین صفرا را کنترل کرده و برای درمان اسهال خونی مفید است، ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر دارویی این میوه کاهش درد استخوان و آرتروز می‌باشد.

ستفاده از اسانس گل سنجد که به تازگی خیلی رایج شده است، اثرات آرام بخش، ضددرد، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضدعفونی داشته و در درمان و پیشگیری سرطان و بیماری ام اس نیز بسیار موثر است.

از چوب درخت سنجد در صنایع چوب اعم از صنایع خاتم سازی، تهیه روکش های نقش دار و حتی تهیه عصا و چوب دستی و مجسمه های چوبی نیز استفاده می شود.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403