چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی


چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا- آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های تولید و صنعت ایران در سال های اخیر، گام های خوبی در زمینه جلب و جذب سرمایه گذاری برداشته است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌شرقی با برخورداری از قابلیت های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و ارتباطات ریلی، هوایی و زمینی از قطب های مهم کشور برای سرمایه گذاری در این حوزه ها محسوب می شود و در سال های اخیر با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی در این استان همچنان رونق داشته است.

بر اساس اعلام مسوولان، حدود هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در این استان وجود دارد که عمده آن ها شامل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، صنایع نساجی و چرم، صنایع شیمیایی و سلولزی، صنایع کانی غیرفلزی، صنایع سنگین تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات و قطعه‌سازی، صنایع خودرو، نیرو محرکه و ریخته‌گری و صنایع بالادست نفت، فولاد و پتروشیمی است.

منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس به وسعت بیش از ۷۰ هزار هکتار، مناطق ویژه اقتصادی، ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی و شهرک اختصاصی سرمایه‏ گذاری خارجی در نقاط مختلف آذربایجان شرقی، نشان از شکوفایی اقتصادی استان و وجود زمینه های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ضرورتی انکارناپذیر است

استاندار آذربایجان شرقی، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش‌های مختلف را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: تمام مدیران استان، مکلف به همکاری ویژه با سرمایه‌گذاران و کاهش بروکراسی اداری در این زمینه هستند.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به ظرفیت‌های تبریز و آذربایجان در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، تولیدی و نیروی انسانی متخصص، اظهار داشت: تبریز، آذری تابناک در آسمان کشور است که از انقلاب مشروطیت تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نقش و وظیفه خود در برهه‌های حساس عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آذربایجان شرقی در دهه‌های گذشته، آن چنان که باید و شاید، توسعه نیافته و باید تلاش کنیم تا این استان را به جایگاه واقعی و لایق شأن آن برسانیم.

استاندار آذربایجان شرقی از این استان به عنوان دروازه دسترسی ایران به اروپا و بازار بزرگ آسیای مرکزی نام برد و گفت: فعالیت نزدیک به پنج هزار واحد صنعتی و تولیدی و وجود زیرساخت‌هایی مانند گمرک، خطوط ریلی و محورهای مواصلاتی تنها بخشی از ظرفیت‌های استان است؛ اما قانع به وضعیت موجود نبوده و برای بهبود و ارتقای زیرساخت‌ها تا رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده‌آل تلاش می‌کنیم.

پورمحمدی تأکید کرد: زیرساخت‌های ارتباطی ما نباید به بن‌بست برسد و با اتصال به کشورهای همسایه و دسترسی به بازارهای منطقه می‌توان بسیاری از نیازهای کشور را تأمین کرد.

وی به ظرفیت واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و گفت: بعد از شیوع کرونا، بسیاری از تولیدکنندگان ما با تغییر در خط تولید خود، اقدام به تولید مواد ضدعفونی‌کننده کردند و امروز نه تنها نیاز داخلی در این زمینه برطرف شده، بلکه به دنبال صادرات این محصولات هم هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پایین بودن نرخ بیکاری در استان نسبت به میانگین کشوری، اظهار داشت: گرچه این مطلب در ظاهر خبر خوبی است، اما با دقت نظر در آن و بررسی موضوعاتی همچون مهاجرفرستی استان روشن می‌شود که جوانان غیرتمند و جویای کار ما برای اشتغال و کسب روزی حلال به سایر نقاط کشور، مهاجرت می کنند که نتیجه آن، پایین آمدن نرخ بیکاری است.

وی اشتغال‌زایی برای جوانان را اولویت اصلی مدیریت ارشد استان عنوان کرد و گفت: از هر طرحی برای اشتغال‌زایی مناسب و پایدار برای جوانان، حمایت می‌کنیم و دستگاه‌های اجرایی نیز موظف به همکاری ویژه در این زمینه و پرهیز از بروکراسی‌ پیچیده و زمان‌گیر هستند.

پورمحمدی ، خواستار معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان بویژه در بخش معدن شد و افزود: در نقاط مختلف استان معادن بسیار غنی از انواع کانی‌ها داریم و از نظر بهره‌مندی از ذخایر مس، رتبه نخست کشور و ذخایر طلا، رتبه دوم کشور متعلق به آذربایجان شرقی است.

وی تأکید کرد: باید با اتخاذ تدابیر مناسب عملیاتی، زمینه برای بهره‌وری هرچه بیشتر بخش معدن در راستای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی استان فراهم شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین تولید 35 درصد قطعات مورد نیاز خودرو کشور در تبریز، کسب عنوان ملی پایتخت شیرینی و شکلات ایران و صادرات این محصولات به بیش از 80 کشور جهان و راه‌اندازی بزرگترین شهرک تخصصی کیف، کفش و چرم در تبریز را از دیگر ظرفیت‌های ارزشمند استان برشمرد.

وی، پروژه‌هایی مانند شهرک صنایع دستی، ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی تبریز، خط دو مترو، انتقال زندان تبریز و سرمایه‌گذاری در پهنه‌های حاشیه بزرگراه تبریز- سهند را از جمله پروژه‌های توجیه‌دار سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع دولتی برای اجرای پروژه‌های اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از منابع و ظرفیت‌های بالقوه استان را به پروژه‌های اشتغال‌زا تبدیل کند.

پورمحمدی، تحریم‌های اقتصادی را آخرین حربه دشمنان در مقابل ملت ایران دانست و گفت: ملت ایران در طول چهل سال گذشته، همواره تحت فشار و تحریم استکبار جهانی بوده و با روحیه مقاومت و تکیه بر توانمندی‌های داخل، توانسته است توطئه‌های دشمنان را بی‌اثر سازد.

چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی

سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی با تضمین برگشت سرمایه همراه است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به مرزی بودن استان و وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های راه و آب، اظهار داشت: تامین فایناس برای اجرای پروژه‌های مختلف در این دو بخش و همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی در هر یک از فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، امکان‌پذیر است.

جواد رحمتی به ظرفیت‌های ارزشمند شهر جدید سهند نیز اشاره کرد و با تبیین برنامه‌های مدیریت استان برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری متفاوت در حاشیه بزرگراه تبریز- سهند، گفت: سهند جزو یازده شهر جدید کشور محسوب می‌شود که با داشتن نرخ رشد 9.5 درصدی در آینده نزدیک به بزرگترین شهر استان پس از شهر تبریز تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در این منطقه، مطمئنا با تضمین برگشت سرمایه همراه خواهد بود و ما نیز آماده هرگونه همکاری با سرمایه‌گذاران هستیم.

چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی

۸۷ طرح سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری آذربایجان‌شرقی فعال است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر تعداد ۸۷ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۳ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در بخش گردشگری استان فعال است.

احمد حمزه زاده افزود: این حجم سرمایه گذاری در یک سال اخیر در استان عملیاتی شده که با توجه به شیوع ویروس کرونا، این میزان استقبال از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بسیار چشمگیر بوده است.

وی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همواره در راستای بسترسازی عمومی و تبیین اهمیت جایگاه گردشگری در بین افکار عمومی و تلاش برای ارایه تصویر واقعی و درست از آذربایجان شرقی در جوامع بین‌الملل وارد عرصه شده است که به دنبال آن طی سال گذشته و شش ماهه نخست امسال شاهد افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه گردشگری بوده‌ایم.

حمزه زاده با بیان اینکه در معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مهم گردشگری آذربایجان شرقی استفاده از روش‌های نوین و کارآمد گردشگری الکترونیکی نقش بسزایی دارد،گفت: با توجه به اهمیت بهره‌مندی از روش‌های نوین در توسعه گردشگری طی سال جاری برای تولید بیش از ۱۰۰ ویدئوکلیپ و ۳۰ تور مجازی ۳۶۰ درجه‌ای، تولید ۲۰ عنوان موشن گرافی و اینفوموشن، تهیه و تولید ۲۰۰ پوستر گرافیکی ویژه شبکه‌های اجتماعی، تهیه و پخش مستندهای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و طبیعی استان اقدام شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا برنامه‌های تلویزیونی "ایرانی که ندیده‌ایم" و "دیار من" از شبکه‌های اول و پنجم سیما و همچنین در شبکه‌های بین‌المللی نظیر العالم، سحر و جام جم درصدد معرفی جامع و تسهیل دسترسی گردشگران به اطلاعات گردشگری آذربایجان شرقی برای انتخاب هدفمند مقصد سفر برای ایام پسا کرونا پخش شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر لزوم افزایش کیفیت خدمات، ارتباط حرفه‌ای با دریافت‌کنندگان خدمات گردشگری، برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی ذینفعان این حوزه را یکی از راهکارهای مهم در این راستا عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت حوزه آموزش در توسعه گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی استان طی نیم سال دوم پارسال و نیم سال نخست امسال اقدام به برگزاری تعداد یازده دوره آموزشی کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت فعالیت تأسیسات گردشگری حرفه‌ای در توسعه صنعت گردشگری طی مدت زمان مذکور ، ۲۰ مورد مجوز فعالیت تأسیسات گردشگری اعم از هتل، هتل آپارتمان و بوم گردی نیز در آذربایجان شرقی صادر شده است.

حمزه زاده با اشاره به روند فعالیت فعالان حوزه گردشگری استان در ایام شیوع ویروس کرونا، گفت: با توجه به اینکه از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون با بحران شیوع ویروس کووید-۱۹ مواجه هستیم، لذا فعالیت تمامی تأسیسات گردشگری استان اعم از آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، واحدهای گردشگری و رستوران‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است.

وی اظهار داشت: میراث فرهنگی استان در راستای تسهیل روند فعالیت و استرداد هزینه‌های پرداختی دفاتر خدمات مسافرتی، رایزنی‌های لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط را برای فراهم کردن شرایط ویژه دریافت تسهیلات و امهال اقساط انجام داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی افزود: در ایام نوروز ۹۹، دوره‌های آموزشی مستمر در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تأسیسات گردشگری برگزار شد که به‌منظور نظارت بر عملکرد واحدهای فعال گردشگری نیز به ‌صورت شبانه‌روزی بیش ازیکهزار و

وی همچنین با تأکید بر اینکه کادر درمان طی بحران کرونا در صدر مبارزان با این ویروس قرار دارند، به برنامه‌های ویژه حمایتی میراث فرهنگی به منظور پاسداشت زحمات این قشر اشاره و اضافه کرد: بر همین اساس طبق رایزنی‌های انجام‌گرفته با تشکل‌های گردشگری استان، برای اعطای تسهیلات ویژه برای کادر درمان جهت سفر به آذربایجان شرقی با تخفیف ۵۰ درصدی در ایام پساکرونا تصمیم گرفته شده است.

حمزه زاده گفت: با توجه به شرایط ویژه شیوع کرونا و درخواست چند دفتر خدمات مسافرتی برای توقف فعالیت به دنبال شرایط حاکم، پس از بررسی‌های انجام‌شده توسط اعضای کمیته فنی گردشگری استان با درخواست تعطیلی ۵ دفتر خدمات مسافرتی موافقت شد.

چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی علی اصغر عباس زاده، دیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی

۱۱ طرح در آذربایجان‌شرقی آماده سرمایه‌گذاری است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۱ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۲هزار و ۵۰۰ نفر آماده ارایه به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

علی اصغر عباس زاده با بیان اینکه معرفی توانمندی ها، مزیت های سرمایه گذاری و اقتصادی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار برای جذب سرمایه گذاران است، اظهار کرد: امسال ۴۴۴ هزار دلار سرمایه گذاری در قالب ۲ طرح توسط سرمایه گذاران خارجی در استان انجام شده است.

وی افزود: یکی از این طرح ها به ارزش ۱۴ هزار دلار توسط سرمایه کذاری از ترکیه در زمینه تولید لوازم ورزشی و تفریحی با اشتغالزایی مستقیم ۲۰ تا ۳۰ نفر در منطقه آزاد ارس انجام شده است.

عباس زاده با اشاره به این که حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تولید زیره کفش توسط سرمایه گذار ترکیه ای با اعتبار ۴۳۰هزار دلار طرح دیگری است که در تبریز افتتاح شده است، این طرح موجب اشتغالزایی ۴۰ نفر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تبریز قطب تولید کفش ایران و زیره کفش نیز از اقلام واراداتی است، ایجاد کارخانه تولید زیره در این منطقه اهمیت مضاعفی دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی گفت: علاوه بر این عملیات اجرایی ۲ طرح تولید انواع شمش فولاد و تولید میلگرد با ۵۷ میلیون دلار توسط سرمایه گذاران خارجی در آذربایجان شرقی آغاز شده است.

وی یادآوری کرد: همچنین طرح مشارکتی تولید شمش فولاد ساده کربنی و آلیاژی توسط سرمایه گذاران چینی و ایرانی با اشتغالزایی مستقیم ۷۰ تا ۱۰۰ نفر در تبریز در حال انجام است.

عباس زاده اضافه کرد: در سال جاری طرح مشارکتی تولید میلگرد تیکمه داش بستان آباد توسط سرمایه گذار ترکیه ای با اشتغالزایی مستقیم ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر نیز در آذربایجان شرقی در حال اجراست.

وی با معرفی سایر طرح های یازده گانه آماده ارایه به سرمایه گذاران، گفت: طرح تولید انرژی از بیوگاز حاصل از تصفیه خانه تبریز، طرح تصفیه خانه فاضلاب هشترود، طرح باغ موزه آب در تصفیه خانه ایل گلی تبریز، ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۹۰ مگاواتی و ۵۰۰ مگاواتی انرژی تجدیدپذیر در شهرک های صنعتی یا اطراف دریاچه ارومیه، ساخت نیروگاه بادی ۴۰۰ مگاواتی و یک نیروگاه دیگر در تبریز و طرح سلامت با عنوان طرح تولید شبیه ساز پزشکی که فرآیند احیای قلب، ریه، زایمان بی درد، خونگیری شریانی، معاینه چشم و معاینه گوش توسط الکتروشوک از دیگر طرح‌هایی است که مطالعه و مکان یابی آنها انجام شده و آماده ارایه به سرمایه گذار داخلی و خارجی است.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: تولید ساعت مچی و دیواری توسط شرکت های دانش بنیان، طرح تولید «فر» آشپزخانه در حوزه لوازم خانگی بدون آلودگی زیست محیطی با قطعات و بدنه استیل که به عنوان اختراع جدید ثبت شده و طرح گردشگری و تفریحی سد قلعه چای عجب شیر از دیگر طرح های آماده ارایه جهت سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی است.

وی گفت: سال گذشته نیز آذربایجان شرقی با انجام پنج طرح سرمایه گذاری و جذب ۲۰ میلیون و ۴۵۳ هزار دلار سرمایه خارجی عملکرد مناسبی داشت.

عباس زاده گفت: تدوین و تهیه یک عنوان کتاب اقتصادی در خصوص کسب ‌و کار و وضعیت اقتصادی استان، تهیه بیش از ۲۵ عنوان گزارش اقتصادی و توسعه ای منطقه و ارائه به مسوولین استانی و کشوری، تهیه نماگر فصلی ۱ و ۴ نمایار ماهانه و ارائه به مراجع ذی‌صلاح و عضویت و شرکت در بیش از ۳۰ کارگروه و کمیته اقتصادی در سطح استان از جمله عملکرد معاونت اقتصادی در چهار ماهه سال ۱۳۹۹ می باشد.

وی کلید رفع مشکلات اقتصادی کشور را حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: با رفع مشکلات اقتصادی کشور می توانیم به سمت محیط کسب و کار حلال که لازمه یک حکومت اسلامی است حرکت کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با اشاره به این که بهبود فضای کسب و کار از جمله شاخص های تعیین کننده وضعیت اقتصادی هرکشور می باشد، گفت: محیط فضای کسب و کار کشور هر چه قدر شفاف تر و رقابتی تر باشد، منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشور، ورود سرمایه‌های داخلی و خارجی به بخش تولید و رونق فعالیت های مولد و کاهش انواع فعالیت های کاذب و واسطه گری می شود.

وی گفت: فضای کسب و کار از جمله شاخص های تعیین کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می توان بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت.

چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی مهرانگیز رحمانی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی

۱۰ نوع ماده معدنی آذربایجان‌شرقی دارای اهمیت ملی است

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ۵۲ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود شناخته شده در این استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۰ نوع ماده معدنی در سطح ملی مطرح بوده و در زمینه کانی های فلزی گرانبها نظیر مس، طلا، نقره و سیلیس دارای مزیت های ویژه است.

مهرانگیز رحمانی از تمایل فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در معادن فلزی استان بویژه مس و طلا خبر داد و گفت : با تسهیل قوانین در جهت رفع موانع، مساعدت دستگاه های ذیربط در این حوزه ارزآور و اشتغال زا و تأمین امنیت سرمایه شاهد رونق کسب و کار و افزایش سهم معادن استان در این بخش خواهیم بود.

وی با تاکید بر حمایت و برنامه ریزی برای تحقق توسعه معادن و رونق کسب و کارهای معدنی استان در سال جهش تولید، افزود: بر این اساس سازمان صمت استان در راستای برنامه های محوری وزارت متبوع در سال جهش تولید، برای توسعه معادن و صنایع معدنی و ایجاد اشتغال پایدار حرکت می کند تا از نعمت معادن استان بیشتر بهره مند شود.

رحمانی افزود : افزایش سهم معادن از کسب و کار استان و ایجاد واحدهای فرآوری با تکمیل زنجیره تولید در جهت ایجاد ارزش افزوده از جمله اقدامات مهم در این حوزه می باشد.

وی وجود مجموعه های معدنی فلزی و غیر فلزی و قرارگرفتن استان در چهارراه متالوژی دنیا به اعتقاد کارشناسان را فرصتی برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی به منظور توسعه استان برشمرد و اظهار کرد: از ۶۴۴ واحد معدنی موجود در استان تعداد ۴۱۱ معدن فعال بوده و با توجه به اولویت ها در مسیر رفع موانع تولید بهره برداران و بازگشت واحدهای راکد به چرخه فعالیت پیگیری های مستمر انجام می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: کاهش ریسک سرمایه گذاری، تأمین امنیت سرمایه، کشف پهنه های جدید معدنی و واگذاری از طریق مزایده های عمومی به بهره برداران دارای صلاحیت از دیگر اقدامات مهم در توسعه اقتصاد معدنی استان می باشد.

رحمانی بر ضرورت توجه دقیق به مفهوم خام فروشی در زنجیره تولید و فرآوری در معادن تأکید کرد و گفت : هر حلقه از فرایند فرآوری تکمیل کننده مرحله بعدی است و در استان به هیچ وجه خام فروشی نداریم و درتلاش برای تکمیل این زنجیره بزرگ به منظور ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید و تکمیل فرایند فرآوری هستیم.

وی دانش فنی و نقدینگی را دوعامل اساسی در تکمیل سبد تولید معدن دانست و افزود : به دلیل تحریم های ظالمانه توجه به توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی بیش از پیش در دستورکار قرار گرفته و بومی سازی دانش فنی با تلاش و مطالعات مجموعه های دانشگاهی و تعامل و هم سویی دستگاه های متولی به عنوان پشتیبان واحدهای دانش بنیان محقق خواهد شد.

وی از معادن به عنوان بهترین عرصه برای سرمایه گذاری یاد کرد و اظهار داشت : مسئولین استانی به صورت مستمر پیگیر حل مسائل و مشکلات پیرامون فعالین معدنی هستند و از طریق تعامل و هم افزایی و با رعایت تمامی ضوابط و دستورالعمل های قانونی می توان از منابع طبیعی خدادادی در جهت توسعه استان بهره برد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان در ادامه با تشریح بخشی از اقدامات انجام شده در معادن مس سونگون، انجرد و نفلین سینیت سراب، گفت : برنامه های فرآوری معدن مس سونگون همزمان با صدور پروانه های بهره برداری در دهه ۷۰ دنبال شده است و احداث فاز اول طی سال ۸۵ و فاز دوم طی سال ۹۵ با اشتغال ۴ هزار نفر محقق شده است و اخیرا بعد از تحریم های ظالمانه، احداث فازهای ۳ و ۴ کلنگ زنی شده و احداث مجموعه آهک هیدراته اهر که در آستانه افتتاح قرار دارد از جمله فعالیت های جانبی در این راستابوده و نشان از عملیاتی شدن روند فرآوری مس در استان است.

رحمانی مس سونگون را عامل توسعه همه جانبه منطقه ورزقان و استان دانست و افزود : با اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، شاهد اثرات مثبت توسعه ای و اشتغال پایدار حاصل از فعالیت این معدن بزرگ در منطقه خواهیم بود.

وی از سرمایه گذاران بخش معدن به عنوان مجاهدان اقتصادی یاد کرد و گفت : کارخانه معدن مس انجرد با سرمایه بخش خصوصی و ظرفیت تولید ۳۰ هزارتنی، حدود ۳ هزار تن کنسانتره مس تولید می کند و طرح توسعه بهره برداری در این معدن و افزایش تولید نیازمند رفع موانع از طریق اقدامات حمایتی هرچه بیشتر دستگاه های متولی است.

رحمانی از احداث و اجرای پروژه معدن نفلین سینیت سراب به جهت اهمیت تولید فلز استراتژیک آلومینیوم به عنوان یکی از اولویت های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد کرد و گفت : درسال جهش تولید معدن یاد شده از پروژه های کلان استانی است و طی دو دهه با مسائل و مشکلاتی در زمینه دانش فنی، اعمال تحریم ها و منابع مالی روبرو بوده است.

وی انعقاد توافق اولیه با سرمایه گذاری ایمیدرو و مشارکت قرار گاه خاتم الانبیاء را در راستای تحقق اجرای این پروژه دانست و افزود: با تعامل و مشارکت تمامی دستگاه های متولی و با اجرایی شدن مرحله نهایی این پروژه، فعالیت در ۳ فاز ۷۰ هزار تنی محقق خواهد شد.

چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی ایاز برنو، مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت سردخانه‌های جدید در آذربایجان‌شرقی

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: ۲۰ واحد سردخانه ای جدید در این استان با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.

ایاز برنو اظهار کرد: این ۲۰ واحد افزون بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با پایان آنها تعداد سردخانه های آذربایجان شرقی به ۱۳۵ واحد می رسد و به لحاظ ظرفیت ۱۰۰ هزار تن افزایش می یابد.

وی افزود: تعداد سردخانه های آذربایجان شرقی در سال گذشته ۱۱۵ واحد بود که با ظرفیت ۳۸هزار و ۵۰۰ تن بارگیری شد.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری برای ساخت این سردخانه ها بیش از هزار میلیارد تومان بوده است.

برنو ادامه داد: سردخانه های آذربایجان شرقی برای ۱۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۶۰۰ نفر دیگر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ۱۶ شهرستان استان دارای سردخانه هستند و مراغه، میانه، تبریز و اهر بیشترین تعداد این واحدها را دارند.

مدیر صنایع تبدیلی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: هوراند، ورزقان و کلیبر، خداافرین و جلفا سردخانه ندارند که در حال پی گیری برای سرمایه گذاری هستیم و شهرستان جلفا به زودی صاحب سردخانه می شود.

وی تاکید کرد: سردخانه ها یکی از مهمترین زیر ساخت های توسعه پایدار در اقتصاد کشاورزی است و بدون آنها توسعه کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی غیر ممکن است.

چرخش چرخ های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی سید امین جوادی، نائب‌رئیس هیأت مدیره گروه توسعه اقتصاد ملل

گروه توسعه اقتصاد ملل آماده سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی است

نائب‌رئیس هیأت مدیره گروه توسعه اقتصاد ملل و مدیرعامل موسسه اعتباری ملل نیز با بیان اینکه تبریز نقش بسیار مهمی در پیشرفت، استقلال و شکوفایی اقتصادی ایران اسلامی داشته است، گفت: تعصب و تخصص کاری در تمامی مدیران این استان مشهود است و امیدواریم بتوانیم با تعریف زمینه‌های همکاری مشترک، سرمایه‌گذاری‌های موفقی در استان داشته باشیم.

سیدامین جوادی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار مناسب در تبریز، سرمایه‌گذاری در این شهر را به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور ترجیح می‌دهیم و علاقه داریم که از تمامی ظرفیت خود برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی این منطقه استفاده کنیم.

وی گفت: در هر پروژه و طرحی که امکان کسب سودی هرچند کم برای این مجموعه وجود داشته باشد آماده سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک در آذربایجان شرقی هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی پرسپولیس را تحریم شد!