کاشت نیشکر یا قطع درختان! | تفاله‌ نیشکر؛ دورریزی که کاغذ شد


کاشت نیشکر یا قطع درختان! | تفاله‌ نیشکر؛ دورریزی که کاغذ شد

کاغذ از سالیان دور از قطع کردن درختان تولید می‌شد اما با پیشرفت فناوری تفاله‌های نیشکر جایگزین تنه‌های درخت شدند و به فریاد ریه‌های سبز طبیعت رسیدند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، براساس اطلاعات مرکز آمار و سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، ٢٢ درصد از جنگل‌های ایران طی ۴۰ سال گذشته از بین رفته است، اما چه ماده جایگزینی می‌تواند از قطع سالانه ۶ میلیون اصله درخت جلوگیری کند، در این میان نیشکر که گیاهی جادویی محسوب می‌شود به فریاد درختان بی‌گناه آمد و کابوس قطع شدن را از آنها گرفت. تفاله نیشکر یا باگاس که شاید زمانی دورریز به شمار می‌رفت، سال‌های زیادی است که در تولید محصولات مختلف از جمله کاغذ طرفداران زیادی پیدا کرده است و دیگر دور ریخته نمی‌شود، بلکه به محصولاتی با ارزش و اقتصادی تبدیل می‌گردد.

راه‌اندازی کارخانه کاغذ و جلوگیری از مرگ ۶ میلیون درخت

باگاس ماده اولیه برخی از کارخانه‌های کاغذسازی است که از واحدهای نیشکر در جنوب خوزستان تامین می‌شود. باگاس نیشکر ماده مناسبی برای جایگزینی چوب است، با استفاده از باگاس یا تفاله نیشکر که در صنعت نیشکر تولید می‌شود، می‌توانیم از قطع درختان جنگل جلوگیری کنیم و کاغذ با کیفیت تولید کرده و نیاز بازار را تامین نماییم. نیشکر تنها محصولی است که دورریز ندارد، باگاس باقیمانده فیبری از ساقه نیشکر پس از استحصال شکر است و از این ماده ارزشمند صنایع زیادی را می‌توان ایجاد کرد که از آن جمله می‌توان به تولید کاغذ، ام دی اف، خمیر کاغذ، نئوپان و خوراک دام اشاره کرد و یکی از مزایای این محصولات را مقرون به صرفه بودن در مقایسه با نمونه‌های تولید شده از چوب و سایر مواد وموجود در طبیعت عنوان کرد.

کاشت نیشکر یا قطع درختان! | تفاله‌ نیشکر؛ دورریزی که کاغذ شد

کاشت نیشکر یا قطع درختان! | تفاله‌ نیشکر؛ دورریزی که کاغذ شدخمیر باگاس

استفاده از ضایعات نیشکر علاوه بر مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی، سبب صرفه‌جویی ارزی برای کشور می‌شود، ضمن اینکه ضایعات این گیاه جادویی پتانسیل تولید حدود ۲۸ محصول در صنایع جانبی و استفاده بهینه از آنها را دارد و در نتیجه هر محصول فرعی نیشکر به عنوان یک محصول اصلی برای صنعتی دیگر تبدیل می‌شود که از آن جمله می‌توان به تولید کاغذ اشاره کرد.

کد خبر 556014

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید