برداشت زالزالک در خلخال آغاز شد


برداشت زالزالک در خلخال آغاز شد

اردبیل _ ایرنا _ مدیر جهاد کشاورزی خلخال از تولید و برداشت بیش از 120 تن زالزالک از مناطق مستعد زیر کشت این این محصول کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

بهبود علیزاده روز ‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت سردرختی زالزالک از درختان کوهی از اوایل مهرماه امسال در سطح مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فصل برداشت در مناطق سردسیری منطقه میزان تولید زالزالک به بیش از ۱۲۰ تن برسد.

وی میزان تولید این محصول را نسبت به سال زراعی گذشته مطلوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: با توجه به شرایط جوی مناسب بهار امسال و زمان گل‌دهی درختان زالزالک ، تولید این محصول نسبت به سال گذشته که تولیدات این میوه با سرمازدگی مواجه بود، از رشد مناسبی برخوردارخواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: درخت زالزالک در مناطق مختلف این شهرستان و در ارتفاع بیش از هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد قابل رشد و پرورش است.

وی با بیان اینکه در این شهرستان ۲ نوع میوه زالزالک سفید و قرمز تولید می‌شود، اضافه کرد: بخش زیادی از تولید زالزالک این بخش به دلیل مرغوبیت به سایر استان‌ها از جمله مرکز کشور ارسال می‌شود.

علیزاده با اشاره به ویژگی‌های درمانی این میوه، مصرف آن را در درمان تپش قلب، تنظیم فشار خون، پیشگیری از گرفتگی عروق و ناراحتی‌های ریوی مفید دانست.

به گفته کارشناسان تغذیه میوه زالزالک علاوه بر ویتامین‌های A ، B ، C دارای ماده تانن، کلسیم و مختصری ترشی و پکتین بوده و برای تقویت قلب و معده بسیار موثر است.

نوشیدن شربت این میوه با شکر سرخ برای رفع سردرد شدید فایده دارد و همچنین به دلیل مقدار قند بالایی که دارد به میزان ۱۰۰ گرم آن ۷۰ کالری انرژی تولید می‌کند و پزشکان توصیه می‌کنند افراد دچار اضافه وزن و بیماران قندی باید در مصرف این میوه باید مراقب باشند.

میوه زالزالک را مردم منطقه در زبان ترکی به نام "یمیشان" می‌شناسند. مناطق مختلف بخش‌های مرکزی ،شاهرود و خورش‌رستم خلخال برای رشد و پرورش درختان میوه زالزالک مستعد و مناسب است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا