تور صیادان مازندرانی در تمامی پهنه ساحلی خزر پهن شد


تور صیادان مازندرانی در تمامی پهنه ساحلی خزر پهن شد

ساری - ایرنا - پنج روز پس از آغاز رسمی صید ماهیان استخوانی توسط ماهیگران شرق مازندران ، از صبح امروز تور تمامی صیادان عضو شرکت‌های پره در پهنه مازندرانی خزر پهن شده است.

به گزارش ایرنا ، کمیته مدیریت صید شیلات ایران امسال دو زمان مختلف را برای شروع فصل صید در مازندران تعیین نمود و بر همین اساس هم صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در شرق مازندران از ۱۵ مهر ماه تورهایشان را در دریا پهن کردند. دومین زمان تعیین شده این کمیته امروز بیستم مهر ماه بود که صیادان ۴۱ شرکت پره باقی مانده برای صیادی وارد دریا شدند.

سازمان شیلات ایران هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند. این سازمان از سال گذشته برای شروع فصل صید در مازندران دو مقطع زمانی را مشخص می کند. علت این کار فرصت دادن بیشتر به صیادان شرق مازندران به خاطر غنای کمتر منطقه از نظر در دسترس قرار گرفتن ماهی سفید است.

به دلیل نبود رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل منطقه شرقی خزر برای رها سازی بچه ماهی سفید ، این منطقه کفال خیز است و به همین دلیل هم کمیته صیادی شیلات ایران امسال هم مانند پارسال اجازه داده است تا تعاونی های مستقر در منطقه ماهیگیری را زودتر شروع کنند.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند. کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران به روش پره انجام می شود. در این روش تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهی به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود ، شرایط مناسب آب و هوایی و مواج نبودن دریا یکی از مهم ترین عامل در پهن شدن تور در دریا است.
چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در استان فعال هستند.

صیادان مازندران پارسال هفت هزار تن انواع ماهی را به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر صید کردند، آماری که نسبت به فصل صید سال ۹۶-۹۷ دستکم ۲۰۰ درصد افزایش نشان می دهد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس