افزایش 70 درصدی تولید و توزیع بذر گندم در آذربایجان‌شرقی


افزایش 70 درصدی تولید و توزیع بذر گندم در آذربایجان‌شرقی

تبریز- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تولید و توزیع بذر گندم در استان در سال زراعی جاری با 70 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 17هزار تن رسید.

اکبر فتحی روز یکشنبه در جلسه ستاد عالی زراعت، افزود: سال گذشته ۱۰ هزار تن بذر گندام در آذربایجان شرقی تولید و در بین گندم کاران توزیع شده بود.

وی اظهار کرد: بذر تولیدی و توزیعی جهاد کشاورزی استان در بین کشاورزان در گندم دیم، شامل ارقام «باران»، «هما»، «هشترود» و «آذر ۲» بود؛ همچنین کشاورزان آذربایجان شرقی امسال در بخش گندم آبی، ارقام «پیشگام» و «میهن» و در بخش جو، ارقام «جلگه»، «انصار» و «آبیدر» را دریافت کردند.

وی همچنین با اشاره به انجام کشت گندم پائیزه گفت: پیش بینی می کنیم در سال زراعی جاری بیش از ۴۵۰ هزار و ۲۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم پائیزه برود.

فتحی با بیان اینکه از این میزان اراضی کشاورزی افزون بر ۳۸۳ هزار هکتار آن به زیر کشت گندم دیم می رود، گفت: بر اساس برنامه ابلاغی؛ از این میزان اراضی حدود ۶۷ هزار و ۲۷۳ هکتار گندم آبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶ هزار هکتار گندم آبی، معادل ۹ درصد مجموع آن، زیر کشت پاییزه رفته است، افزود: ۱۲۲ هزار هکتار نیز از سهمیه ابلاغی گندم دیم، حدود ۳۴ درصد، کشت شده است و پیش بینی می کنیم در سال زراعی جاری بیشتر از سهمیه ابلاغی معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی در بخش گندم دیم کشت داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به بارش ۲۱ میلی متری فصل زراعی در استان افزود: عمده کشت پاییزه صورت گرفته در شمال استان صورت پذیرفته است که به مرور قسمت های جنوبی استان را نیز دربر خواهد گرفت.

وی با اشاره مشکلات پرداخت تسهیلات کشت پاییزه و اینکه بانک های عامل معدل حساب کشاورزان را برای پرداخت تسهیلات کشت پاییزه لحاظ می کنند، ادامه داد: در خوشبینانه ترین شرایط به حدود ۱۰ درصد از کشاورزان امکان پرداخت تسهیلات کشت پاییزه وجود دارد که امیدوارم این مسئله به خود استان ها سپرده شود تا در این خصوص مشکلی نداشته باشیم.

فتحی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت کودهای شیمیایی، فرمول کودی جایگزین کود فسفات توسط مرکز تحقیقات کشاورزی ارائه شده است، ادامه داد: کشاورزان عزیز مختار به استفاده از هر ۲ نوع کود می باشند که خوشبختانه برای کل کارگزاری ها در شهرستان ها کود مورد نیاز کشاورزان تهیه و تامین شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه امسال افزایش قیمت خرید تضمینی باعث شد تا برخی از کشاورزان گندم بذری خود را نیز که هرساله به‌عنوان خودمصرفی نگه می‌داشتند، به کارخانجات بفروشند، افزود: این اتفاق موجب شده بذر خودمصرفی در اختیار کشاورزان کاهش یابد، لذا از کشاورزان عزیز انتظار داریم با سایر کشاورزان تبادل بذر داشته باشند و بذور خود مصرفی خود را قبل از کشت، بوجاری و ضد عفونی کنند.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت کلزا می رود، ادامه داد: تاکنون بیش از پنج هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان برای کشت کلزا مکان یابی شده است که از این میزان ۲ هزار و ۵۵ هکتار آن کشت و آبیاری اولیه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی