مردم روستاهای بوانات فارس چشم‌ انتظار بهره‌مندی از اینترنت


مردم روستاهای بوانات فارس چشم‌ انتظار بهره‌مندی از اینترنت

شیراز-ایرنا- مردم روستاهای دو راه، سمادجان و فنجان از توابع بخش مرکزی شهرستان بوانات در شمال استان فارس اعلام کردند: چشم‌انتظار بهره‌مندی از خدمات اینترنت هستند.

با گسترش روزافزون تکنولوژی‌های ارتباطی و نیاز بیش از پیش به بهره‌گیری از اینترنت به خصوص در دوران کرونا، مطالبات مردم برای بهره‌مندی از خدمات بهتر این حوزه بیشتر شده و دسترسی به اینترنت جزو نیازهای ضروری مردم بحساب می آید.
از ابتدای دولت تدبیر و امید تلاش برای بهره مندی روستاها و نقاط محروم کشور و استان فارس به اینترنت در دستور کار قرار داشته و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان فارس از این ظرفیت برخوردار هستند.
اما هنوز هم روستاهایی در گوشه و کنار استان فارس وجود دارند که از اینترنت بی بهره اند که از جمله این روستا ها می‌توان به روستای دوراه، سمادجان و فنجان از توابع بخش مرکزی شهرستان بوانات اشاره کرد.

مشکل اینترنت چالشی پیش روی مردم است
حسین سپهری دهیار روستای دو راه شهرستان بوانات در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل اساسی در حل مشکل تلفن ثابت و سیار و اینترنت روستای دوراه کندکار کردن مسوولان مخابرات شهرستان است.
وی افزود: نزدیک سه سال است که با همکاری دهیاری یک دستگاه کافو برای پایداری در ارتباط تلفن ثابت نصب شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایستگاهBTS نصب شده در روستا جوابگوی نیاز روستاییان نیست قرار بود بود سرعت این ایستگاه ۴G شود و تامین اعتبار لازم در این زمینه صورت گرفت اما به بهانه تامین نشدن تجهیزات این مساله محقق نشد.
دهیار روستای دوراه گفت: با راه اندازی دستگاه کافو مقرر شد اینترنت ۲۰۲۰ در روستا راه اندازی شود اما با مشکل پهنای باند مواجه هستیم و از طرفی پورتی که قرار است ایجاد شود جوابگوی مردم نیست و نمی تواند پاسخگوی نیاز یک روستای ۱۲۲ خانواری باشد.
سپهری با بیان اینکه مشکل اینترنت چالشی پیش روی مردم این روستا است، افزود: با شیوع ویروس کرونا دانش آموزان باید آنلاین تحصیل کنند اما به دلیل نداشتن اینترنت مجبور به رفت و آمد به مرکز شهرستان هستند که این رفت و آمد به دلیل وجود گردنه های زیاد خطرناک است.
وی ادامه داد: از زمان شیوع ویروس کرونا دانش آموزان روستای دوراه به دلیل همین مشکل یک ماه هم تحصیل نکردند.
وی اضافه کرد: همچنین کسبه و بازاریان روستا که قصد فروش محصولاتشان را دارند نمی توانند از دستگاه کارت خوان استفاده کنند و مجبور هستند شماره کارت به مشتریان ارایه کنند تا بعد پول محصول را به حسابشان واریز کنند که گاهی این پول پرداخت نمی شود.

یکی از اهالی روستای فنجان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: روستاهای دوراه، سمادجان و فنجان فاقد هرگونه پوشش اینترنت همراه هستند؛ در زمینه تلفن ثابت هم سالهای زیادی است که مشکل وجود دارد حتی بعضی خطوط تلفن ثابت سالهاست که قطع است.
وی ادامه داد: اینترنت مخابرات چندسالی وصل شده ولی با مشکلات بسیاری روبرو هست که گاه با قطعی های طولانی مواجه می شود که اقداماتی هم انجام شده ولی هنوز مشکلات حل نشده و مخابرات نیز پاسخ درستی به ما نمی دهد.
این شهروند روستایی گفت: با وجود اینکه مدارس به صورت آنلاین برگزار می شود نبود اینترنت مشکلاتی برای خانواده ها و دانش آموزان به وجود آورده است.

کمبود پورت اینترنت خانگی و پایین بودن سرعت اینترنت، ۲ مشکل پیش روی مردم
علی ایزدی بخشدار مرکزی شهرستان بوانات نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل تلفن ثابت این روستاها در حال حل شدن است.
وی افزود: مشکل اصلی در روستاهای دوراه، سمادجان و فنجان سرعت اینترنت است که پیگیر هستیم تا این مشکل هم حل شود.
وی ادامه داد: تعداد کم پورت های اینترنت خانگی و پایین بودن سرعت پهنای باند مشکل مردم در این روستاها است که پیگیر حل آن هستیم.

در تلاش هستیم تا مشکل را حل کنیم
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در ارتباط با ارتقای سایت های ارتباطی در دهستان سیمکان و روستاهای دوراه، سمادجان و فنجان شهرستان بوانات یکسری ابلاغیه هایی وجود دارد که اعتبار لازم نیز برای آن تامین و به اپراتورها اعلام شده تا کار را انجام دهند.
مهرداد سهرابی افزود: اما قبل از اینکه بخواهند سایت را ارتقا دهند نیاز به پهنای باند دارند که در این زمینه یک کار زیربنایی باید انجام شود و نیاز به نصب تجهیزات دارد و به همین دلیل زمانبر است.
وی ادامه داد: افزایش تعداد پورت اینترنت خانگی در این روستاها از مخابرات پیگیری شده که این موضوع در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: اپراتورها یکسری محدودیت هایی در تامین تجهیزات دارند و از طرفی نیز به دلیل شرایط سخت پیش آمده در دوران کرونا پیمانکاران حاضر به پذیرش پروژه نیستند یا درخواست تعدیل قیمت دارند که این مساله کار را سخت کرده است.
سهرابی افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم مشکلات موجود در این روستاها را رفع کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۰.۷۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان فارس اینترنت پر سرعت ثابت یا سیار دسترسی دارند.
وی اضافه کرد: بر اساس دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال آن هستیم تا اینترنت پر سرعت را به ۱۰۰ درصد روستاهای استان ارائه دهیم.

بوانات از شهرستان های شمال فارس است که فاصله مرکز آن با شیراز حدود ۲۵۰ کیلومتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟