ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو


ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو

تبریز - ایرنا - آذربایجان‌شرقی از جمله نخستین استان‌های کشور محسوب می‌شود که کارخانه‌های تولید قطعات خودرو در آن از قبیل ایدم، چرخشگر، بلبرینگ سازی و موتوژن حدود پنج دهه قبل تاسیس شد، اما ظرفیت‌های این خطه برای داخلی‌سازی صنعت قطعه‌سازی در دهه‌های اخیر مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، در روزگاری که کارخانه های تولید قطعات خودرو در منطقه صنعتی غرب تبریز، متشکل از ایدم، چرخشگر و موتوژن، با شرکت های معتبر خودروسازی دنیا از آلمان و سوئد همکاری می کردند، بسیاری از استان های کشور که امروزه به قطب اصلی صنعت ایران زمین تبدیل شده اند، هنوز با صنعت بیگانه بودند.

در آن سال ها، تبریز، قطب نخست قطعه سازی برای صنعت نوپای خودرو در ایران بود و تراکتورسازی نیز با نمایش توانمندی های فرزندان ایران زمین در حوزه صنعت، موفق شده بود انگلیسی ها را ناگزیر از تلاش برای جلب همکاری این شرکت معظم با کارخانه تراکتورسازی معتبر «مسی فرگوسن» کند.

اما در دهه های اخیر سرمایه گذاری های دولتی و حمایت دولتی از واحدهای قطعه ساز آذربایجان شرقی مانند دیگر شاخه های صنعتی این خطه کمرنگ بوده و بخش خصوصی این استان با اتکا به سرمایه های خُرد خود چرخ های صنعت باسابقه قطعه سازی را سرپا نگه داشته است.

فعالان صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی شعبه های کارخانه های ایران خودرو و سایپا در برخی از شهرهای کوچک مناطق مختلف کشورمان، بدون داشتن زیرساخت قطعه سازی، با سرمایه شرکت مادر و منوط کردن تحقق این امر در استان ما به آورده های بخش خصوصی، این گونه سوگیری ها را موجب مغفول ماندن از ظرفیت های بالای قطعه سازی این خطه می دانند.

آنان با اشاره به انحصار صنعت قطعه سازی خودرو در دست عده ای مشخص و الزام کارخانه های خودروسازی به تامین قطعه خودرو، ولو بی کیفیت، از منطقه مشخصی در کشور، می گویند که این قبیل اقدامات منافی منافع صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه سازی ایران زمین در بلندمدت است و موجب نابودی تجربه زیستی ۵۰ ساله قطعه سازان آذربایجان شرقی می شود.

با این همه، صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی با تکیه بر تجربه طولانی مدت خود و برخورداری از نیروهای فنی متخصص و کارکُشته همچنان آتش زیرخاکستر است و می تواند در شرایط تحریم های غیرقانونی آمریکا و متحدانش، بستری برای داخلی سازی قطعات خودرویی و جهش در این زمینه باشد.

هر چند تعداد واحدهای قطعه ساز آذربایجان شرقی در سال های اخیر به دلیل ضعف حمایت های لازم، اعم از تسهیلاتی و مشارکت دادن آنها در تامین قطعه صنعت خودرویی، از ۵۰۰ مورد به کمتر از ۳۰۰ مورد کاهش یافته است، اما این بخش همچنان ظرفیت های بالایی برای تولید ثروت از طریق ایجاد فناوری های جدید و اشتغالزایی دارد.

ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی

راه اندازی قطب سوم خودرو در آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز راه اندازی قطب سوم خودرو را مهم‌ترین اولویت صنعتی استان برشمرد و بر همکاری مشترک قطعه سازان، شرکت‌های خودرویی و سایر بخش‌های دولتی و غیردولتی برای تحقق این مهم تاکید کرد.

علی جهانگیری گفت: تحریم های ظالمانه و خصمانه آمریکا و غرب، نه تنها تولیدکنندگان ما را دلسرد نکرده بلکه هم افزایی و همکاری های مشترک برای توجه ویژه به تولید داخل در صنعت خودروسازی را رونق بخشیده است.

وی افزود: آذربایجان شرقی با داشتن قطعه سازان متخصص و کاربلد از جمله استان‌های بسیار مستعد برای توسعه سرمایه گذاری در صنایع خودروسازی به شمار می آید.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم و مشکلات مربوط به حوزه ارز، همت تولیدکنندگان صنعت خودروسازی، مانع خروج ارز از کشور شده و برای جوانان کشور، اشتغال زایی مناسبی را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به سوابق درخشان قطعه سازان استان در همکاری مشترک با خودروسازان بزرگ کشور، اظهار داشت: راه اندازی قطب سوم خودرو در استان یکی از اولویت های اصلی مدیریت ارشد استان برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان در سال جهش تولید است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی بر انعقاد تفاهم نامه مشترک میان قطعه سازان و شرکت های خودروسازی استان تاکید کرد و افزود: امیدواریم نتیجه این اقدام مشترک، تولید خودروهای باکیفیت سنگین و کشنده های قدرتمند با برند آذربایجان شرقی باشد.

وی در همین راستا اضافه کرد: انتظار داریم وزارت صمت نیز نهایت همکاری لازم را برای تحقق این موضوع داشته و با صدور ابلاغیه های اعتباری بلندمدت، قطعه سازان را به همکاری هرچه بیشتر و مشترک با یکدیگر ترغیب کند.

جهانگیری همچنین از آمادگی مدیریت ارشد استان برای حمایت از تکمیل زنجیره ارزش خودروسازی در استان خبر داد.

وی با اشاره به عزم جدی استان و ضرورت برای تولید و بومی‌سازی قطعات خودرو، گفت: با همکاری مجموعه‌های بزرگ قطعه‌سازی و دانشگاه‌ها قطعات خودرو در این استان تولید می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: در صورت ارتباط سازنده بین جامعه علمی و صنعتی استان می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ظرفیت تولید داخلی را ارتقا دهیم.

وی، تعامل و ارتباط دانشگاه و صنعت را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان دانست و ادامه داد: استفاده همه‌جانبه از ظرفیت بخش تولید و دانشگاه‌های استان، به طور قطع در حوزه‌های مختلف همچون تولید و بومی‌سازی قطعات وارداتی خودرو، مؤثر خواهد بود.

ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو حبیب امین زاده، رییس صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی

خودکفایی خودروسازی ایران با قطعه سازی در تبریز

رییس صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز استان را سرآمد منطقه و کشور در صنعت قطعه سازی دانست و گفت: استان ما یکی از قطب‌های تولید قطعات خودرو در کشور است.

حبیب امین زاده افزود: تعداد قطعه سازان استان حدود ۶۰۰ واحد با اشتغالزایی افزون بر ۲۵ هزار نفر است که ظرفیت تولید بیش از ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز خودرو را داراست و عنوان اولی کشور در سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت خودروسازی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن قطعات خودرو در این استان تولید می شود، افزود: واحدهای بزرگ و متوسط قطعه سازی ، طراحی و ساخت انواع قطعات خودرو و وسایل نقلیه سبک و سنگین را بر عهده دارند.

امین زاده گفت: قطعه‌سازان استان در کمترین سطح از تولید، توان تامین ۳۰ درصد از قطعات خودرویی منطقه و کشور را دارند.

وی با بیان اینکه خودروسازی در کشور صنعتی استراتژیک بشمار می‌رود، گفت: بنیان بسیاری از واحدهای تولیدی بر اساس قطعه‌سازی و خودروسازی استوار بوده و بر همین اساس این استان توان تولید ۷۰ درصدی قطعات مورد نیاز خودرو در کشور را داراست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به راهکارهای متنوع حمایت از تولید داخل گفت: عدم واردات، افزایش تعرفه واردات و عدم ثبت سفارش کالاهای مشابه ساخت داخل از جمله این راهکارهاست.

وی همچنین با اشاره به فعالیت سه هزار و ٨٠٠ واحد تولیدی صنعتی و رتبه چهارم کشوری استان از این نظر، گفت: در سال گذشته و در راستای رفع موانع تولید و با اقدامات صورت گرفته، ۱۰۵ واحد راکد صنعتی در استان فعالیت خود را دوباره آغاز کرده و به مدار تولید بازگشتند.

امین زاده اظهار کرد: همچنین در سال گذشته مشکلات یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در زمینه های تسهیلات بانکی، بدهی های قبلی و تقسیط رفع شد و به چرخه تولید بازگشتند.

وی در سال جهش تولید به افزایش ظرفیت تولید واحدهای استان اشاره کرد و گفت: افزایش ۲۵ درصدی صادرات غیرنفتی و رسیدن به رقم سه میلیارد دلار از مهمترین برنامه های سال جاری است که امیدواریم با برنامه ریزی و حمایت های عملی از واحدها این موضوع تحقق یابد.

ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو موسی نیرومند، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

توسعه و پیشرفت قطعه سازی خودرو

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی نیز گفت: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد قطعات خودروی کشور در تبریز طراحی می شود و در سراسر کشور به تولید می رسد.

موسی نیرومند افزود : نخستین شهرک فناوری قطعات خوردو به وسعت حدود ۲۵ هکتار از سال ۱۳۸۳در تبریز احداث شده است و با فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد تخصصی ،به عنوان تنها شهرک موجود در کشور برای حمایت نرم ‌افزاری و فن آورانه از واحدهای قطعه سازی ، ارائه خدمات آزمایشگاهی، طراحی و مهندسی و خدمات مشاوره ای برای صنایع قطعه سازی کشور عمل می کند.

وی ادامه داد: برخی قطعه سازان توانمند تبریز با راه اندازی خطوط تولید جدید بر مبنای فناوری روز دنیا، نیازهای کشور را البته با بهترین کیفیت محصولات تامین کرده اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی همچنین اظهار کرد: چهار کنسرسیوم صادراتی در استان وجود دارد که بزرگترین کنسرسیوم صادرات کشور، کنسرسیوم صادراتی قطعات خودرو تبریز است.

وی افزود: با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی زمینه گسترش، توسعه فعالیت و صادرات واحدهای تولیدی صنعتی کوچک و متوسط، درآمدزایی با کیفیت بالا تولید را فراهم خواهد کرد.

نیرومند با بیان اینکه کنسرسیوم صادراتی قطعات خودرو تبریز بزرگترین کنسرسیوم صادراتی کشور است، گفت: آمادگی کامل جهت تحقق برنامه‌های کنسرسیوم قطعات خودرو تبریز را داریم.

ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو رضا عین الله زاده، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی

نهضت ساخت داخل با رویکرد تولید قطعات صنعتی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی نیز اظهار کرد: به رغم شیوع بیماری کرونا، واحدهای صنعتی استان با تمام توان فعالند و در سه ماهه اول سال جهش تولید بسیاری از برنامه‌های پیش‌بینی شده تحقق یافته است.

رضا عین الله زاده با اشاره به حمایت دولت از صنعتگران در سال جهش تولید، از فعالان بخش خصوصی به عنوان بازوی توانمند استان در تحقق توسعه یاد کرد.

وی با اشاره به توان و ظرفیت بخش خصوصی استان در حوزه صنعت از فعالیت حدود چهار هزار واحد صنعتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی مستقر در شهرک های صنعتی خبر داد.

عین الله زاده با تشریح بخشی از اقدامات وزارت صمت در جلوگیری از واردات کالاهای صنعتی و توجه روزافزون به بحث داخلی سازی در سال جهش تولید، گفت: برش استانی این مبحث تهیه و مقرر شده ۱۰۰ میلیون دلار کالاهایی که بصورت قطعات صنعتی وارداتی بوده از طریق ظرفیت داخلی صنایع استان تولید و تأمین شود .

وی از شناسایی قطعاتی که توان تولید داخلی آن وجود دارد خبر داد و افزود: طی جلسات تخصصی متعدد با انجمن قطعه سازان و صنعتگران استان تمهیدات لازم در احصای نیازمندی و توان تولید واحدهای بومی انجام شد و ۲۲ قطعه راهبردی از جمله قطعات سرچاهی ، پمپ ، خودرویی با صرفه جویی ارزی در حال تولید است و براساس پیش بینی ها طی چهار ماه آینده اولین نمونه این نوع از قطعات ساخت داخل رونمایی خواهد شد.

ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو علی نواداد، قایم‌مقام شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز

قائم‌مقام بلبرینگ‌سازی تبریز: ظرفیت تولید امسال به ۲ میلیون قطعه می‌رسد

قایم‌مقام شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز با اشاره به احیای این کارخانه مادر پس از چند سال رکود گفت: تلاش می کنیم امسال ظرفیت تولید شرکت را به ۲ میلیون قطعه بلبرینگ برسانیم.

علی نواداد افزود: ما شرکت بلبرینگ سازی را اواخر مهر پارسال از تشکیلات قضایی آذربایجان شرقی تحویل گرفتیم و ۶ ماه تمام مشغول بازسازی خطوط تولید بودیم که به مدت چند سال تعطیل و رها شده بودند.

وی اظهار کرد: در این مدت ماهانه حدود ۱.۱ میلیارد تومان برای راه اندازی مجدد و احیای خطوط تولید هزینه کردیم و علاوه بر اینکه ۱۶۰ کارگر قبلی بیکار را به سر کار برگرداندیم، ۶۰ نفر نیروی انسانی جدید نیز جذب کردیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون روند جذب ۳۰ نفری نیروی انسانی دیگر نیز در شرکت بلبرینگ سازی تبریز در جریان است.

قایم مقام شرکت بلبرینگ سازی تبریز یادآوری کرد: این شرکت که تا حدود یک سال قبل از پرداخت حقوق کارگران خود ناتوان بود، در این مدت نه تنها احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است، بلکه ۹۰ فرصت شغلی مستقیم جدید نیز در آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به هزینه های جاری حدود ۲ میلیارد تومانی شرکت در هر ماه گفت: با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «سال جهش تولید» نامگذاری شده است، انتظار می رود سازمان های مسوول گام های عملی در راستای حمایت و پشتیبانی از حوزه تولید بردارند.

وی به معطلی ۷۰ روزه ۷۵ تن ماده اولیه شرکت بلبرینگ سازی تبریز در بندرعباس نیز اشاره کرد و افزود: این امر به معنای توقف ۷۰ روزه تولید در این واحد بود که خوشبختانه در نهایت حل شد.

نواداد اضافه کرد: اگر خواستار تحقق شعار «سال جهش تولید» هستیم، باید پشتیبانی از حوزه تولید برای فعالان این حوزه عملی و ملموس شود و نباید اجازه داد که این قبیل اتفاقات برای واحدهای تولیدی روی دهد، زیرا مدیریت توقف تولید در وضعیت شکننده فعلی بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه تولیدات شرکت بلبریگ سازی تبریز تحت لیسانس کارخانه معتبر «اس.کا.اف» سوئد انجام می شود، یادآوری کرد: این شرکت تنها تولیدکننده بلبرینگ در ایران است که صفر تا ۱۰۰ تولید محصول در آن انجام می شود و در بقیه جاها بلبریگ ها مونتاژ یا به شکل «سی.بی.یو» به بازار عرضه می شوند.

وی اظهار کرد: ظرفیت اسمی بلبرینگ سازی تبریز ۵.۲ میلیون قطعه در سال است، اما تاکنون تنها یک بار در قالب سه نوبت کاری، میزان تولید آن به چهار میلیون قطعه در سال رسیده است.

ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو تولید موتوروهای ۴۵۷ و ۳۵۵ مربوط به خوروهای سنگین در تبریز

تولید موتورهای خوروهای سنگین در تبریز

مدیرعامل شرکت ایدم تبریز گفت: امسال ۲ نوع موتور ۳۵۵ برای اولین بار در کشور در حد یورو ۵ برای خودروهای سنگین و ۴۵۷ که موتور بین المللی بوده و در کل دنیا استفاده می شود در حد یورو ۴ تولید و تجاری می شود.

محمد رستم نژاد، افزود: موتور ۴۵۷ در حد یورو ۲ حدود ۸ سال قبل در ایدم تبریز تولید می شد که خط تولید آن متوقف شده بود و با تلاش متخصصان داخلی این موتور در حد یورو۴ تولید و تا ۲ ماه آینده روانه بازار می شود و تحول بزرگی در عرصه خودروهای تجاری و بین شهری و اتوبوسرانی ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار داشت: این خودروها در راستای محیط زیست سبز با استفاده از توان و تلاش مهندسان داخلی در سطح انبوه تولید و وارد بازار مصرف می شود تا از میزان آلایندگی زیست محیطی موتورهای دیزلی بکاهند.

ظرفیت‌های مغفول آذربایجان‌شرقی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو کاهش ارزبری با داخلی سازی قطعات خودرو

کاهش ارزبری با داخلی سازی قطعات خودرو

مدیرعامل سایپا آذربایجان نیز با اشاره به اینکه گروه سایپا آذربایجان قطعات مهم مورد نیاز پراید، تیبا، ساینا، کوییک، زامیاد و وانت نیسان را در تبریز تولید می کند، اظهار داشت: ۲۰ درصد قطعاتی که برای خودروها در این شرکت تولید می‌شود، داخلی سازی شدند و باید تا پایان شهریور این رقم را به ۵۰ درصد برسانیم.

روح الله زینالی،با بیان اینکه سایپا آذربایجان به دنبال تنوع محصولات با ارزش افزوده بالا و افزودن به سبد محصولات صادراتی است، افزود: جهش تولید از فروردین ماه آغاز شد که به افزایش کیفی و کمی سبد محصولات منجر شد و علی رغم وجود کرونا، در ماه های آینده از برنامه پیشبینی جهش تولید پیش خواهیم افتاد.

وی با بیان اینکه، میزان فروش این شرکت در سال ۹۷ حدود ۵۳ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به ۱۱۰ میلیارد رسید و در سال ۹۹ به ۲۵۰ میلیارد خواهد رسید، خاطر نشان کرد: با افزایش داخلی سازی قطعات و صادرات قطعه با برند سایپا آذربایجان به دنبال تحقق هدف جهش تولید و فروش و اشتغال است.

زینالی اغلب مشتریان داخلی قطعات تولیدی شرکت را مگاموتورز و زامیاد عنوان کرد و گفت: امسال تعداد مشتریان داخلی با تنوع بخشی به قطعات، افزایش ملموسی خواهد داشت و اولین محصول صادراتی سایپای آذربایجان هم در اسفند ۹۸ به عراق صادرات شد اما به دلیل کرونا، بخشی از هدف صادراتی محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت زیرمجموعه سایپا و مگاموتورز با بیان اینکه برنامه‌ریزی امسال ما صادرات ۵ میلیون دلاری به عراق است، تاکید کرد: کرونا برنامه‌ها را تحت الشعاع قرار داد ولی تلاش می کنیم بازار عراق و سوریه را برای صادرات قطعات از دست ندهیم.

وی داخلی‌سازی قطعات خودرو را موجب کاهش ارزبری دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر داخلی سازی قطعات خودرو، داخلی سازی ابزار آلات خط تولید را هم پیگیری می کنیم و ۲۰ درصد ماشین آلات تولید را داخلی سازی کردیم.

وی ارتباط قطعه سازان با سایپا آذربایجان را یادآور شد و گفت: بیش از ۹۰ درصد قطعات و قطعات اولیه ما از داخل استان تولید می‌شود.

خط تولید گیربکس سمند در تبریز راه اندازی شد

خط تولید جدید شرکت چرخشگر، به منظور تولید (مونتاژ) گیربکس‎های خودرو سمند با موتور ملی پایه گازسوز EF۷ نیز در تبریز راه اندازی شده است.

این گیربکس از نوع گیربکس های دستی پنج سرعته به همراه مجموعه دیفرانسیل، می باشد .

استفاده از جدیدترین تجهیزات و ابزار آلات و سطح اتوماسیون بالا ، انجام ۱۰۰ درصدی تستهایی نظیر تست نشتی و عملکرد با بروزترین روش ها از جمله ویژگیهای خط تولید جدید است .

ظرفیت تولید این خط ۲۰۰ هزار دستگاه در هر سال و مونتاژ اغلب گیربکس های دستی خانواده پژو از دیگر قابلیتهای آن محسوب می شود .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر