مسجدی برقرار در منطقه تجاری امین‌حضور/ از فعالیت‌های قرض‌الحسنه تا همکاری با مدافعان سلامت


مسجدی برقرار در منطقه تجاری امین‌حضور/ از فعالیت‌های  قرض‌الحسنه تا همکاری با مدافعان سلامت

مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) به دلیل قرار داشتن در منطقه تجاری امیرکبیر و ایران و فعالیت صندوق قرض‌الحسنه والفجر و اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»، جزو مساجد برقرار در جنوب شهر تهران است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) (واقع در تهران، خیابان ایران، خیابان گوته) جزو مساجد دارای معماری سنتی است که به همین دلیل نام آن به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده و البته نام آن در گذر زمان از معزالدوله به سیدالشهدا (ع) تغییر یافته است.

مسجدی که آب انبار و سقاخانه داشته است

مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) بنا بر گفته حجت الاسلام والمسلمین مهدی معزی، فرزند حجت الاسلام والمسلمین هادی معزی، امام جماعت این مسجد، دارای سابقه 113 ساله است و میرزا اسماعیل معزالدوله، بانی ساختمان این مسجد بود که البته خانم فرخ ‌لقا، همسر میرزا معزالدوله، بانی این وقف شد. در کتبیه ای که در شبستان زنانه این مسجد موجود است، مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) دارای شبستان، پنج باب دکاکین (مغازه)، آب انبار و سقاخانه بود.

این مسجد که در منطقه تجاری خیابان ایران و سه راه امین حضور واقع شده، نسل اندر نسل امام جماعتی از خاندان معزالدوله به خود دیده است. مهدی معزی در این باره به خبرنگار شبستان گفت: آیت الله باقر معزالدوله ای، استاد حوزه علمیه مروی تهران، اولین امام جماعت این مسجد بود که جلسات درس نیز در این مسجد برگزار می کرد و معروف است که سخنرانی های وی که بسیار پرمخاطب نیز بوده، کاملا مستند و با خواندن از روی کتاب صورت می گرفت.

همواره معزالدولهایها امام جماعت این مسجد بودهاند

امام جماعت نائب مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) افزود: حجت الاسلام والملسمین احمد معزالدوله ای، پس از درگذشت آیت الله باقر معزالدوله ای، برای چند سال امام جماعت این مسجد شد و پس از ایشان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی معزالدوله ای که به «تهرانی رفیعا» نیز شهرت داشت به مدت 60 سال روحانی این خانه خدا بود. حجت الاسلام والمسلمین هادی معزی که پدر بنده است پس از درگذشت، حاج آقا مهدی در سال 1360، تا سال گذشته، امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) بود و در پی کسالت ایشان، بنده حدود یک سال است که اقامه نماز جماعت در این مسجد را بر عهده دارم ولی هنوز حاج آقا هادی، امام جماعت راتب این خانه خدا است.

مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) به دلیل قرار داشتن در منطقه تجاری، به جز ایام محرم و در برخی از مناسبت های دیگر مذهبی، دو نوبت نماز جماعت در آن اقامه می شود. مهدی معزی در این باره توضیح داد: به دلیل اینکه اکثر نمازگزاران این مسجد از کسبه خیابان ایران و سه راه امین حضور هستند و طبیعتا این افراد، زودتر از ساعت 8 صبح در محل کارشان حاضر نمی شوند، نماز جماعت در این مسجد اقامه نمی شود مگر در برخی از مناسبت های مذهبی به ویژه در ماه محرم.

ساخت زیرگذر امیرکبیر موجب تعطیلی نماز جماعت صبح مسجد شد

حجت الاسلام والمسلمین معزی در این باره گفت: وقتی زیر گذر امیرکبیر را می ساختند خانه خادم مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) را خراب کردند و این موضوع و دور بودن خانه شخصی خادم از این مسجد، از عوامل دیگر در برگزار نشدن نماز جماعت در این خانه خدا است. در حال رایزنی با اداره اوقاف و شهرداری هستیم تا فضایی در اختیار این مسجد برای ساخت خانه خادم قرار دهند تا مهم ترین شرط برگزاری نماز جماعت صبح، یعنی حضور خادم، محقق شود.

عوامل برقرار بودن مسجد حضرت سیدالشهدا (ع)

با وجود برگزار نشدن نماز جماعت صبح در مسجد حضرت سیدالشهدا (ع)، در این خانه همه روزه از یک ساعت مانده به اذان ظهر تا یکی دو ساعت پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء باز است و به این صورت می توان این خانه خدا را جزو مساجد برقرار در جنوب شهر تهران دانست.

یکی از عواملی که موجب برقرار شدن مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) شده فعالیت صندوق قرض الحسنه والفجر طی ساعات 16 تا 19 است که به دلیل واقع شدن این صندوق در محوطه داخلی این مسجد، طبیعتا در این خانه خدا برای عموم مردم، هم برای استفاده از خدمات این صندوق و هم برای اقامه نماز و استراحت باز است.

صندوق قرض الحسنه والفجر با چند دهه سابقه فعالیت علاوه بر اعطای وامی با مبالغ متفاوت و البته معمولا (در زمان تهیه این گزارش) یک میلیون تومان، به متقاضیان، در کمک مومنانه به نیازمندان نیز یاری گر کارگزاران مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) است. البته به گفته معزی به دلیل شروع بازسازی بخشی از این مسجد از واسط سال 1398، اهالی این مسجد متاسفانه نتوانستند همچون اکثریت مساجد کشور در اجرای رزمایش مواسات و همدلی موفق باشند و بیشتر تمرکزشان متوجه به پایان رساندن کار باسازی بود که الحمدلله با مشارکت چند خیر و هیئت امنا و نمازگزاران این خانه خدا، به سرعت انجام گرفت.

اقدامات اهالی مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) در دوره کرونا

توزیع ماسک و دستکش میان نمازگزاران و مدافعان سلامت و خریداری یک دستگاه تولید مواد ضد عفونی کننده و تلاش برای ضد عفونی کردن مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) و بخشی از محدوده خیابان های ایران و گوته و سه راه امین حضور، مهم ترین اقدامات اهالی این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا بوده است. پایگاه بسیج شهید خراسانی این مسجد علاوه بر مشارکت در مقابله با ویروس کرونا، در آماده سازی فضای این مسجد برای اقامه نماز جماعت و برگزاری سایر برنامه های مذهبی و فرهنگی مشارکت خوبی دارد.

ائمه جماعات مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) همیشه احکام شرعی به ویژه در حوزه کسب و کار را برای مردم بیان می کردند و این کار از سال 1360 تاکنون در روزهای پنج شنبه انجام می گیرد. یکی دیگر از برنامه های این مسجد، اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» است که طی آن آقای سبحانی، با سابقه 15 سال قضاوت، علاوه بر عهده دار بودن امور حقوقی مسجد حضرت سیدالشهدا (ع)، مشاوره های قضایی و حقوقی به نمازگزاران و کسبه منطقه ایران و امین حضور ارائه می کند. سبحانی که استاد حوزه علمیه امام حسن عسکری (ع) و امام صادق (ع) تهران است، قرار است هفته ای یکی دو بار بعد از نماز ظهر و عصر مسائلی پیرامون مباحث فقهی مربوط به تجارت را بیان کند.

همکاری مدارس علمیه دارالمبلغین فلسفی و امام حسن عسکری (ع) در برگزاری برنامههای تابستانه

برگزاری برنامه های غنی سازی اوقات فراغت ویژه دانش آموزان و دانش جویان از مهم ترین برنامه های مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) در فصل تابستان است که عمدتا شامل آموزش قرآن، معارف دینی و احکام شرعی و برگزاری نشست های آموزش سبک زندگی دینی است که به گفته معزی از طلاب مدرسه علمیه دارالمبلغین فلسفی و امام حسن عسکری (ع) در برگزاری این برنامه ها استفاده می شود.

سخن آخر اینکه، مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) به دلیل قرار داشتن در منطقه تجاری امیرکبیر و ایران و فعالیت صندوق قرض الحسنه والفجر و اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان، جزو مساجد برقرار در جنوب شهر تهران است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !