اضطراب کودکان در شرایط کرونایی افزایش یافت


اضطراب کودکان در شرایط کرونایی افزایش یافت

اصفهان - ایرنا - رییس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کودکان در دوران شیوع بیماری کرونا دچار سردرگمی و اضطراب بسیاری شدند که ارتباط متقابل و دو طرفه والدین آن را کاهش می‌دهد.

مریم کاظمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، تعطیلی کلاس‌های مختلف درس و ورزش، دوری از دوستان و همسالان و کاهش بازی باعث پریشانی، اضطراب و بروز بد رفتاری‌هایی مانند جیغ زدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و پنهان شدن در بین کودکان شده است که والدین باید این اضطراب را مدیریت و با برقراری ارتباط مناسب متقابل و دو طرفه آن را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه والدین در هر روز باید حداقل ۲۰ دقیقه را برای ارتباط دوطرفه با کودک خود در نظر بگیرند، اظهارداشت: والدین می‌توانند ساعت مشخصی را برای کار در نظر بگیرند و به کودک خود اجازه دهند که نحوه سپری شدن این وقت را انتخاب کنند.

کاظمی با بیان اینکه در این فرصت می‌توان کتابخوانی، باغبانی، داستان‌گویی، شعرخوانی، آموزش آنلاین یا برخی کارهای خانه را همراه با کودکان انجام داد، تصریح کرد: بازی و نشاط در کاهش اضطراب کودکان تاثیر بسزایی دارد که والدین می‌توانند با مراجعه به منابع معتبر یا مشاوران روانشناس در مراکز بهداشت و کلینیک‌ها در این زمینه آموزش لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان نباید به حال خود در خانه رها شوند و باید به احساسات و نیازهای آنها توجه شود، ادامه داد: والدین می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اوقاتی را نیز برای پیاده‌روی با کودکان خود در فضای خلوت و بدون تجمع در نظر بگیرند و در این فرصت با فرزندانشان به بازی و اجرای حرکات شادی‌آور بپردازند.

وی درباره خانواده‌های تک فرزند اظهارداشت: این کودکان نیاز به توجه بیشتری دارند و والدین باید نیازهای آنها را به خوبی شناسایی کرده و ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنند.

رییس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه والدین باید ابتدا اضطرابی را که خودشان بدلیل دوران شیوع بیماری کرونا دارند مدیریت کرده و با دید مثبت با کودکان خود روابط عاطفی ایجاد کنند.

کاظمی اضافه کرد: افرادی‌که خودشان دچار اضطراب باشند، آسیب‌پذیری بالایی دارند و نمی‌توانند به خوبی شرایط موجود را مدیریت کنند.

وی درباره چگونگی آگاه‌سازی کودکان از بیماری کرونا توضیح داد: والدین باید اطلاعات متناسب با سن کودکان را به آنها انتقال داده و با گفتن حقیقت به زبان ساده، فرزندانشان را در جریان شرایط موجود قرار دهند که این کار نباید بصورت باشد که در کودکان ایجاد وحشت کند.

این کارشناس تاکید کرد که رفتار والدین بهترین الگو برای کودکان در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و اگر این کار به درستی انجام شود آنها نیز آموزش پذیری خوبی خواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه برخی والدین بدلایل مختلف وسایلی مانند رایانه، بازی‌های دیجیتالی و گوشی در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند و آنها بیش از حد از این وسایل استفاده می‌کنند، تصریح کرد: این کار باعث ورود کودکان به فضایی می‌شود که اطلاعات را بصورت یک طرفه دریافت کرده و احساس سرکوب شخصیت پیدا می‌کنند.

کاظمی، آموزش والدین را برای کاهش اضطراب در خانواده بویژه کودکان در دوران شیوع کرونا، ضروری خواند و گفت: مرکز بهداشت استان اصفهان برنامه‌هایی را در این جهت اجرا می‌کند اما لازم است رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها نیز بیش از پیش در این زمینه کار کنند.

وی اضافه کرد: آموزش باید برای همه اقشار جامعه و در بین لایه‌های مختلف با استفاده از ابزاری مانند فیلم‌های کوتاه صورت گیرد و راهکارهایی برای عموم جامعه، اطلاع‌رسانی و آموزش داده شود.

کاظمی با اشاره به اینکه گروه سلامت نوزادان و کودکان مرکز بهداشت اصفهان در صدد تهیه برنامه آموزشی برای معرفی بازی‌های خانگی مناسب در دوران شیوع بیماری کرونا برای تکامل حرکتی، ذهنی، ارتباطی، اجتماعی و هیجانی کودکان است، خاطرنشان کرد: کارشناسان و مشاوران سلامت روان مستقر در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت نیز آماده ارایه مشاوره به والدین بصورت حضوری یا مجازی در این زمینه هستند.

به گفته کارشناسان، کودکان زیر ۲ سال نباید در معرض صفحه‌های دیجیتال مانند تلویزیون، رایانه و گوشی هوشمند باشند و بین ۲ تا ۴ سال حداکثر ۲ ساعت می‌توانند از آنها استفاده کنند اما پس از شیوع بیماری کرونا و ایجاد محدودیت‌های بسیار، میزان استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی بدلیل ماندن در خانه افزایش یافته که این امر باید کنترل و مدیریت شود.

تاکنون ۵۰۰ هزار نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از ۲۸ هزار نفر رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول