گستره کشت گلخانه‌ای در جوین خراسان رضوی پنج برابر شد


گستره کشت گلخانه‌ای در جوین خراسان رضوی پنج برابر شد

سبزوار- ایرنا- سرپرست اداره جهاد کشاورزی جوین گفت: گستره سطح کشت به روش گلخانه‌ای در این شهرستان واقع در غرب خراسان رضوی ظرف هفت سال اخیر پنج برابر بیشتر شده است.

علی اکبر قارزی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای برنامه‌ها و تلاش دولت تدبیر و امید، گستره سطح کشت به روش گلخانه‌ای در جوین را که سال ۱۳۹۳ در حدود پنج هزار مترمربع بود هم‌اینک به ۲۵ هزار مترمربع افزایش داده است.

وی توسعه کشت گلخانه‌ای را موجب افزایش بهره‌وری در اقتصاد کشاورزی و مدیریت راهبردی آب ذکر و بیان کرد: استفاده از این روش زراعت موجب افزایش کمی و کیفی محصولات می‌شود بطوری که حجم تولید را در فضای کشت کوچک به چندین برابر می‌رساند.

سرپرست جهاد کشاورزی جوین ادامه داد: "گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، انواع سبزیجات و آلوئه‌ورا" عمده محصولاتی هستند که هم‌اینک در گستره ۲۵ هزار مترمربعی واحدهای گلخانه‌ای جوین تولید می‌شوند.
وی گفت: همچنین امسال نخستین گلخانه تولید محصولات سبزی و صیفی، مجهز به سامانه گرمایشی در جوین مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

قارزی افزود: این "سامانه گرمایشی از کف گلخانه" به مساحت هزار و ۲۰۰ مترمربع بخاطر قابلیت کنترل دما و گرمای یکنواخت، امکان برداشت سالانه محصول را در سه نوبت مجزا ایجاد کرده است.
جوین ۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و زیربخشهای باغداری، دامپروری و طیور دارد.
شغل عمده اهالی این شهرستان کشاورزی، دامداری و مرغداری است.

۴۱ هزار هکتار زمین کشاورزی جوین بطور عمده به کشت گندم، جو، هندوانه، خربزه، چغندرقند، یونجه، زیره و کنجد اختصاص دارد.
این شهرستان در بخش دامداری نیز ۱۷ هزار و ۴۰۰ راس دام سنگین، ۱۲۰ هزار راس دام سبک و ۱۷ واحد مرغداری را در اختیار دارد.
نقاب، مرکز شهرستان ۵۴ هزار نفری جوین در فاصله ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

این شهرستان با دو بخش "مرکزی و عطاملک" دارای چهار دهستان و ۵۳ روستا است. ۴۰ هزار نفر از جمعیت جوین ساکن روستاهای این شهرستان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022