از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها


از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

با نزدیکتر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاهد تغییر و تحولات زیادی در عرصه سیاسی این کشور هستیم. دونالد ترامپ بار دیگر ادعای مذاکره با ایران را مطرح کرده و این درحالی است که در نظرسنجی‌ها برتری محسوس رقیب دموکرات خود، جو بایدن را می‌بیند.

از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

به گزارش ایکنا، این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تحت تأثیر مسائل بسیاری قرار دارد که این رقابت را به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل کرده است. نگاهی داریم به مهمترین اخبار انتخابات آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته.

ادعای واهی ترامپ: نخستین تماس پس از پیروزی من از ایران است

رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین ادعای خود به خروج از برجام افتخار کرد و گفت: نخستین تماسی که پس از پیروزی من در انتخابات دریافت کنم، از ایران خواهد بود.

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود پس از ابتلا به کرونا در حالی که هیچ ماسکی به صورت نداشت و برخی از طرفداران وی از جمله فرماندار سابق نیوجرسی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده است هم بدون ماسک حضور یافته بود، این ادعا را مطرح کرد.

وی در این گردهمایی که در فلوریدا برگزار شد، افزود: ما ابوبکر البغدادی رهبر داعش را که سال‌ها در پی او بودند، کشتیم.

رئیس جمهوری آمریکا که بارها به صراحت از دستور خود برای ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت کرده است، بار دیگر مدعی شد: ما نفر نخست تروریست در جهان و کشنده نیروهای بسیار آمریکایی و مردم بسیاری در سراسر جهان را از صحنه حذف کردیم. قاسم سلیمانی دیگر از بین رفته است.

از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

ترامپ اظهار کرد: من از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار دولت گذشته با ایران خارج شدم. رئیس جمهوری اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار به آنها داد و به ازای آن چیزی به ما ندادند، او ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد داد. آن وقت بود که فهمیدم ریاست جمهوری چقدر قدرتمند است که شما می‌توانید چنین کاری انجام دهید، چه معامله وحشتناکی است.

ترامپ در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود همچنین ادعا کرد: اما من آن توافق را شکستم و به شما خواهم گفت تقریباً نخستین تماس خارجی با من پس از پیروزی در انتخابات از ایران خواهد بود که برای رسیدن به یک توافق دارند می‌میرند.

بایدن، رقیب برتر در ۲۰ دوره انتخابات آمریکا به روایت نظرسنجی‌ها

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نظرسنجی‌ها موقعیت بهتری را در مقایسه با هر رقیب دیگری در دوره‌های مختلف انتخابات برای رؤسای جمهوری آمریکا از سال ۱۹۳۶ تاکنون داشته است.

به گزارش سی ان ان، بایدن در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها برتری قابل توجهی بر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دارد. البته انتخابات برگزار نشده و ترامپ هنوز شانس غیرقابل اغماضی برای برد و پیروزی دارد.

با این حال، نگاهی به تاریخ آمریکا نشان می‌دهد که بایدن در موقعیت بهتری در مقایسه با هر رقیبی از سال ۱۹۳۶ برای رؤسای جمهوری آمریکا بوده است، زمانی که اولین نظرسنجی علمی در جریان کارزار انتخاباتی تهیه شد.

از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و شبکه ای بی سی نیوز که روز یکشنبه منتشر شد، تازه‌ترین نظرسنجی بود که نشان از برتری بایدن مقابل رقیب خود دارد.

طبق این نظرسنجی، بایدن با کسب ۵۵ درصد آرا در مقابل ترامپ با کسب ۴۳ درصد آرا پیشتاز بوده است. این نظرسنجی، سومین نظرسنجی ملی با کیفیت بالا بود که در طول یک هفته منتشر شد و مشخص کرد که بایدن به میزان دست کم ۱۰ امتیاز از رقیب خود جلو است و بیش از ۵۰ درصد آرا را تصاحب کرده است.

این جایگاهی بی‌سابقه برای نامزدی است که حدود سه هفته تا روز انتخابات فاصله دارد. در ۲۱ انتخابات ریاست جمهوری قبلی آمریکا از سال ۱۹۳۶، تنها پنج رقیب بودند که در این زمان، برتری داشتند.

هراس رهبران پوپولیست جهان از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به‌ دقت زیر ذره‌بین رهبران جهان قرار دارد، به‌ویژه از جانب نزدیک‌ترین هم‌پیمانان مستاجر کنونی کاخ سفید و کسانی که از سر لطف و دوستی به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور می‌نگرند و در منش سیاسی وی سهیم هستند.

کارشناسان سیاسی معتقدند در صورت شکست ترامپ در انتخابات، دیگران رهبرانی چون ماتئو سالوینی رهبر حزب ضد مهاجرتی «لگا» ایتالیا و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند که از سیاست‌های پوپولیستی مشابه ترامپ حمایت می‌کنند، ممکن است سرنوشت سیاسی‌شان را در معرض تغییر ببینند و موج پوپولیستی که چنین رهبران رادیکالی همچون رئیس جمهوری آمریکا را به قدرت رسانده است، کمرنگ شود.

از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

«ارین کریستین جنی» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه اروپای مرکزی وین گفت: ترامپ به عنوان رهبر پوپولیست آمریکا، بزرگترین متحد پوپولیستی است که کسی می‌تواند داشته باشد و شکست احتمالی وی در انتخابات ریاست جمهوری قطعا ضربه بزرگی به دولت‌های پوپولیست سراسر جهان که به حمایت آشکار یا ضمنی دولت ترامپ متکی هستند، وارد می‌کند.

وی افزود: رهبران پوپولیست با به چالش کشیدن محدودیت‌های سیستمی، به دنبال تغییر وضعیت موجود کشورهایشان در نظم جهانی هستند و برای این کار به متحدانی نیاز دارند.

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی در این خصوص نوشت: از برگزیت گرفته تا انتخاب «ژائیر بولسونارو» به عنوان رئیس جمهوری برزیل، سیاستمداران و احزاب پوپولیست در سراسر جهان در ویژگی‌های مشترکی با سیاست ترامپ سهیم هستند؛ اینکه به راست تمایل دارند، ملی‌گرایی، سیاست‌های ضد تشکیلاتی و ضد مهاجرتی را ترویج می‌دهند و نسبت به جهانی سازی به دیده شک و تردید می‌نگرند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا: ترامپ به تقلب و آشوب در انتخابات فکر می‌کند

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از «مادلین آلبرایت» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با ادعای احتمال تقلب در انتخابات، زمینه هرج و مرج را در کشورش ایجاد می‌کند.

این رسانه در گزارشی به قلم «مادلین آلبرایت» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نوشت: دموکراسی آمریکایی به طرز مشهودی تضعیف شده است. با دیدن مناظره نخست رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن این احساس به من دست داد که در داخل یک آتشفشان در حال فوران با یک سگ زوزه‌کش گیر افتاده‌ام. رئیس جمهوری که مدعی است نماینده اجرای نظم و قانون است، از مقررات مناظره‌ای که کارزار انتخاباتی‌اش آن را تأیید کرده است، خودداری می‌کند.

از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

وی همچنین از محکوم کردن نیروهای متعصب نژادی و یا وعده تبعیت از نتیجه انتخابات خودداری کرد. با توجه به سابقه رئیس جمهور، هیچ یک از این‌ها عجیب نبود.

پیام ترامپ درباره این که کسی نباید از ویروس بترسد با توجه به یک میلیون جان باخته کرونا در جهان رد می‌شود.

اکنون آمریکایی‌ها رئیس جمهوری چهار سال آینده خود را تعیین می‌کنند. اما نمایش دموکراتیک عالی در این انتخابات دیده نمی‌شود که به دلیل احتمال اختلال فاجعه‌بار در آن است. دلایل چنین اختلالی شامل مواردی از قبیل سلامت انتخابات در دوران همه‌گیری، فشار لجستیکی ناشی از نحوه مدیریت ارسال برخی از آرای انتخاباتی به صورت غیابی، احتمال نفوذ عوامل داخلی خارجی با انتشار اکاذیب و تلاش‌های شخص رئیس جمهور در تضعیف اعتماد عمومی به نهادهای دموکراتیک است.

ترامپ خود با ادعای تقلب در انتخابات عمدا بذر آشوب و هرج و مرج از جمله رویارویی خشونت آمیز را در روز انتخابات می‌پاشد. اگر نتایج به هم نزدیک باشد ممکن است از سوی یکی از طرف‌ها رد شود.

هیچ انتخاباتی بدون نقص نیست ولی این بار رئیس جمهوری می‌خواهد هر نقص کوچکی را توطئه‌ای بزرگ نشان دهد.

در نهایت این جنجال ممکن است در دیوان عالی حل شود که برای حامیان بایدن ناراحت کننده خواهد بود.

باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم و سه واقعیت را نباید فراموش کرد: اولا فرایند رأی‌دهی طی سالیان متمادی توسعه یافته و از راهنمایی های متخصصان غیرحزبی بهره برده است: تقلب گسترده بسیار بعید است و تشخیص آن نسبتاً آسان است. دوم، چند اشکال اجتناب‌ناپذیر است اما قابل جبران است و نباید کل روند را بی‌اعتبار کند. سوم، صرف نظر از شمارش آرا صادقانه و کارآمد، مطمئنا اتهامات تقلب در شبکه‌های اجتماعی و عناصر حزبی رسانه‌ها ظاهر می‌شود. با وجود آتش‌سوزی واقعی یا نبود آن، دود زیادی وجود خواهد داشت. این موضوع به رهبران مسئول در هر دو حزب و متخصصان حقوق، دانشگاه و روزنامه‌نگاری بستگی دارد که به شهروندان کمک کنند واقعیت‌ها را از اغراق و دروغ تفکیک کنند.

پزشک کاخ سفید: آزمایش کرونای ترامپ منفی است

شان کانلی» پزشک کاخ سفید اعلام کرد که نتیجه آزمایش کرونای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا منفی شده است.

به گزارش تارنمای هیل، کانلی دوشنبه به وقت محلی آمریکا در یادداشتی اعلام کرد که آزمایش آنتی‌ژن Abbott و دستورالعمل‌های «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها» برای مشخص شدن ناقل نبودن ترامپ مورد استفاده قرار گرفت.

از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تا پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها

وی روز شنبه نیز اعلام کرده بود که ترامپ دیگر ناقل کرونا نیست اما از اظهارنظر درباره منفی بودن آزمایش رئیس جمهوری آمریکا خودداری کرده بود.

کاخ سفید معمولاً از تست‌های آنتی‌ژن برای تشخیص کرونا استفاده می‌کند اما این آزمایش‌ها در مقایسه با تست‌های مولکولی همچون PCR دقیق نیست.

ترامپ ۱۳ روز پیش اعلام کرد که بر اساس نتایج آزمایش آنتی‌ژن، کرونای وی مثبت شده و سپس نتایج آزمایش PCR ابتلای وی به این ویروس را تأیید کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا