نماینده یزد در مجلس: فعالیت‌های روزانه نباید به دلیل کرونا تعطیل شود


نماینده یزد در مجلس: فعالیت‌های روزانه نباید به دلیل کرونا تعطیل شود

یزد- ایرنا- نماینده شهرستان‌های یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید فعالیت‌های روزمره به دلیل شیوع کرونا تعطیل شود بلکه شهروندان با رعایت آیین نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به سمت همزیستی مسالمت آمیز با این ویروس حرکت کنند، زیرا فعالیت‌های اجتماعی تعطیل‌شدنی نیست.

به گزارش ایرنا، محمدصالح جوکار روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود در گفت و گو با خبرنگاران در سال جاری پس از انتخاب به این سمت، افزود: هنوز در جهان زمان مشخصی برای پایان این ویروس اعلام نشده است ، تنها پس از کشف واکسن و یا تولید داروی مورد نیاز، مردم در برابر بیماری کووید- ۱۹ واکسینه خواهند شد، و در حال حاضر پایانی هم برای آن متصور نیست.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی ، نباید فعالیت‌ها را تعطیل کرد و برخی ها همه فعالیت‌ها را تعطیل کرده اند، این کار سیاست درستی نیست باید با رعایت آیین نامه‌ها و دستورهای بهداشتی کارها انجام شود و شرایط را مطابق با برنامه‌های مقابله با کرونا تغییر دهیم.

جوکار در پاسخ به سووالی در مورد دعوت نکردن از خبرنگاران در نشست‌های ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان ، گفت: باید همه چیز برای مردم شفاف بیان شود و نمایندگان رسانه‌ها هم باشند و موضوع را بررسی می کنم که چرا خبرنگاران در نشست عوت نمی‌شوند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در ادامه با اشاره به اینکه آب، مهمترین مساله استان است و همه وظیفه داریم این اولویت را پیگیری کنیم، گفت: نیاکان ما با وجود اینکه امکانات امروز را در اختیار نداشتند با وسایل اولیه ، کیلومترها دورتر آب را با حفر قنات به یزد منتقل کردند، اکنون پذیرفته نیست با این همه امکانات این اقدام را پیگری نکنیم در حالیکه یزد نیازمند آب است و باید برای انتقال و تامین آب پایدار اقدام شود.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: در یکی از دوره ها که به عنوان نماینده یزد در مجلس حضور داشت، خط دوم انتقال آب پیگیری شد و مبلغی ارز برای این خط که ۶۰ کیلومتر آن اجرایی شد تخصیص یافت اما با تغییر دولت و نماینده مجلس، این مبلغ به خط انتقالی خلیج فارس به یزد اختصاص یافت و خط دوم تعطیل شد.

جوکار افزود: تفاوت دیدگاه‌ها باعث شد که این جابه جایی‌ها صورت گیرد لذا وظیفه ما تامین آب دایم برای یزد است و اگر فکری نشود زندگی مردم در آینده تحت تاثیر کمبود آب قرار می گیرد .

وی در پاسخ به پرسشی در مورد پروژه‌های نیمه تمام هم گفت: هم اکنون با بیش از ۷۰۰ پروژه نیمه تمام روبرو هستیم و در دوره‌های مختلف با حضور مسوولان اجرایی عملیات اجرایی(کلنگ زنی) این پروژه ها آغاز شد و تصاویر آن در رسانه ها موجود است.

وی ادامه داد: هم اکنون تعدادی از این پروژه‌ها با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد و حتی ۹۰ درصد دوباره افتتاح شد و پدیده کلنگ زنی و با افتتاح این قبیل پروژه ها روبرو هستیم و نباید طرح‌های نیمه کاره رها شود .

نماینده مردم یزد و اشکذر و بخش ندوشن در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد نبود فایده برخی معادن هم گفت: در حال حاضر تعدادی معادن بزرگ در یزد وجود دارد و برخی واحدهای صنعتی به دلیل کمبود مواد اولیه با مشکل روبروست، در حالی که برداشت از این معادن ارزش افزوده‌ای برای استان ندارد و صنایع مرتبط آن هم ایجاد نشده است.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: باید در استان حفاظت از محیط زیست در اولویت امور باشد، ما با عملکرد خود در برخی موارد محیط زیست را از بین بردیم، باید با ایجاد فناوری‌های نوین و صنایع پاک به سمت اشتغال‌زایی بیشتر برای دانش آموختگان دانشگاهی حرکت کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل افزایش نیافتن تعداد نمایندگان استان در مجلس گفت: طبق قانون هر ۱۰ سال یکبار تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه کشور بررسی و در صورت تایید افزایش می‌یابد که در این زمینه سهم یزد بر اساس جمعیت سه نماینده بود در حالی که بیش از دو، سوم جمعیت استان در شهرستان یزد ساکن هستند اما از چهار نماینده فعلی فقط یک نماینده مربوط به این حوزه است.

جوکار افزود: ۲۰ سال گذشته بنابر دلایل مختلف این اقدام انجام نشد و در دوره گذشته که طرح آن به مجلس ارایه شد به دلیل تضاد منافعی که گاهی وجود دارد، برخی از نمایندگان به آن رای ندادند و مورد موافقت قرار نگرفت، اگر هم موافقت می‌شد نیز امکان داشت با مخالفت شورای نگهبان به دلیل بار مالی که برای دولت دارد مواجه می‌شد ،در هر حال پیگیر این مساله هستیم .

وی در پاسخ به سووالی در مورد گلایه مردم از حضور شهروندان خارجی غیرمجاز در استان گفت: در یزد هیچ گونه برنامه ریزی جدی در این سال‌ها برای ساماندهی حضور اتباع خارجی صورت نگرفته و با توجه به اینکه یزد در مرکز کشور قرار دارد و همچنین نجابت و مهمان نوازی مردم باعث شده، تعداد بیشتری از آنها حضور داشته باشند و وجود صنایعی که به کارگر ساده نیاز دارد و مهاجرت‌هایی که از دیگر نقاط کشور صورت می‌گیرد، این مساله را بیشتر کرده است.

جوکار ادامه داد: به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در برخی از مشاغل همچون نساجی، گلخانه ها، نانوایی ها و دیگر مشاغل نشان از نبود نظارت دستگاه‌های اجرایی است ، هر چند اخیرا فعالیت‌هایی برای برخورد با این واحدها و پلمب صورت گرفته است اما ما نیز همچون مردم نگران مسایل امنیتی و فرهنگی این پدیده هستیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در ادامه گفت: حاصل ازدواج‌ برخی مهاجران خارجی با شهروندان ، تولد فرزندان بدون شناسنامه است که این موضوع پدیده خطرناکی است و باید برای آنها نیز برنامه ریزی شود و مردم و اداره های دولتی و به ویژه اداره تعان، کار و رفاه اجتماعی باید کمتر با جذب نیروهای خارجی موافقت کند، متاسفانه در مشاغل ممنوع نیز شاهد فعالیت اتباع هستیم حتی در برخی از موارد مشاهده شده اتباع ایرانی تحت نظارت یک تبعه خارجی فعالیت دارد.

جوکار با اشاره به مهاجرت نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از شهر یزد به خارج یا دیگر نقاط کشور هم گفت: متاسفانه صنایع ایجاد شده در استان به گونه ای هدف گذاری شده که فقط نیروی کار ساده مورد نیاز آنهاست و حتی در یکی از شهرستان ها بیش ار ۴۰ درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی بومی نیستند، لذا با ایجاد صنایع پاک و جدید به سمت اشتغالزایی برای نخبگان و تحصیل کردگان خود گام برداریم و قطعا این گونه فعالیت اتباع و یا مهاجران بر فرهنگ یزد تاثیر منفی دارد و تا زمانی که مسیر راه توسعه استان و صنایع ایجاد شده را تغییر ندهیم، وضعیت به همین گونه خواهد بود .

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس همچنین در پاسخ به سووالی در مورد جابه جایی ایستگاه قطار از شهر یزد و برچیده شدن ریل راه آهن گفت: با توجه به گلایه مردم و عبور راه آهن در شهر برخی ناهنجاری‌هایی را در ارایه خدمات به وجود آورده است.

وی ادامه داد: لذا در نشستی که با مدیرعامل راه آهن داشتیم مقرر شد نسبت به جابه جایی مسیر خط قطار باربری از داخل شهر به طرف شرق یزد برنامه ریزی شود اما در حال حاضر امکان جابه جایی قطار شهری وجود ندارد اما پیگیر آن خواهیم بود.

جوکار در مورد سرانجام قطار شهری یزد و آخرین پیگیری‌ها هم گفت: طرح قطار شهری طی برنامه ریزی انجام شده از مسیر مهریز تا عقدا اردکان اجرا می‌شود که بخش زیادی از نیروی کار در این مسیر جابه جا می‌شود ، لذا نقش مهمی در جابه جایی و کاهش وسایل نقلیه دارد اما به دلیل کمبود بودجه فعلا طرح متوقف شده ولی می‌توان با مشارکت بانک‌ها و یا صنایع و از طریق ماده ۵۶ و پیگیری تضمین سازمان برنامه و بودجه این اقدام ادامه یابد که پیگیر آن هستیم.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس افزود:با توجه به اینکه بیش از چهار ماه از مسوولیت او در مجلس می‌گذرد لذا نشستی با اصحاب رسانه و جهت اطلاع رسانی به موکلان خود امروز برگزار کرد .

به گفته وی به جز کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی و فراکسیون معدن و صنایع معدنی که نمایندگان یزد در آن عضویت دارند، در ۲۹ طرح قانونی مشارکت و چهار طرح قانونی را شخصا ارایه کرد.

وی همچنین ۱۴ سووال از وزیران مربوطه و نشست‌هایی با ۱۰ وزیر و مسوولان کشوری را برای بررسی مشکلات استان بخشی از اقدامات خود در این مدت ذکر کرد.

جوکار اظهار کرد: نسبت به دوره قبلی حضورش در مجلس تعداد مراجعه مردم به دفتر او افزایش یافته و عمده درخواست ها در زمینه اشتغال و معیشت است و مشکلات اداری و قضایی در درجه بعد قرار دارد و در این چهار ماه ۶۷۵ مورد مراجعه مردمی به دفترش ثبت شد.

به گفته وی در این مدت هزار و ۶۲۵ مورد مکاتبه برای رفع مشکلات کلان استان و یا مردم، چهار مورد بازدید با حضور مدیران در محله هایی که مشکل بیشتری داشت و بازدید از ۲۴ روستا و چهار بخش و همچنین ۱۴ مورد بازدید از کارگاه و معادن مختلف نیز انجام شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک