میزان تبادلات تجاری یک ماهه از مرز سرخس به ترکمنستان 187 تریلی بوده است


میزان تبادلات تجاری یک ماهه از مرز سرخس به ترکمنستان 187 تریلی بوده است

مشهد- ایرنا- رییس اداره ترانزیت اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با بازگشایی مرز زمینی سرخس با ترکمنستان در تاریخ 17 شهریور ماه، مجموع تبادلات تجاری از این تاریخ تا 17 مهر ماه جاری 187 دستگاه تریلی بوده است.

حمید محمدی فاز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ناوگان سه دستگاه حامل بار صادراتی و بقیه کالای ترانزیتی بوده است که ۹۰ درصد این میزان نیز شامل خودروهای سواری بارگیری شده از مبدا بنادر جنوبی کشور به ترکمنستان بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس توافقات بین دو کشور کامیونهای باری با عبور از پل مرزی مشترک در عمق ۱۰۰ متری خاک ترکمنستان، بار خود را تحویل کشنده‌های کشور ترکمنستان می دهند تا آنان بار را به مقصد مورد نظر در خاک ترکمنستان یا مرز کشور ثالث تحویل دهند.

رییس اداره ترانزیت اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت : در حال حاضر ترکمنستان در قالب همین روش تبادلات تجاری زمینی خود با دیگر کشورهای همسایه از جمله ازبکستان را انجام می‌دهد.

پیشتر رییس انجمن ‌صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: پس از تعطیلی ۶.۵ ماهه مبادلات تجاری ناشی از شیوع کرونا در مرز سرخس، ترکمنستان فرایندی آزمایشی را برای راه اندازی این مرز به اجرا درآورد که ادامه آن زمینه حضور رانندگان و ناوگان ایرانی در خاک ترکمنستان را از بین برد.

احمد زمانیان یزدی افزود: ترکمنستان تاکنون سه دوره آزمایشی سه، ۱۰ و ۲۰ روزه را برای این نوع مبادلات به اجرا درآورده و اعلام نکرده است که چه زمانی این رویه آزمایشی را پایان می‌دهد و نتیجه این شیوه آزمایشی را نیز اعلام نکرده است.

رییس انجمن ‌صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اگر این روند به یک رویه همیشگی تبدیل شود زمینه حضور رانندگان و ناوگان ایرانی در خاک ترکمنستان از بین می‌رود.

زمانیان افزود: از سوی دیگر هیچ راننده‌ای حاضر به پذیرش این شیوه نیست زیرا بار توسط راننده دیگری به مقصد تحویل داده می‌شود لذا راننده ایرانی نمی‌تواند تبعات صدمه احتمالی به تریلی و نقص و آسیب وارده به کالای ترانزیتی را با این شیوه بر عهده بگیرد.

وی از ارسال نامه انتقادی این انجمن به نهادهای متولی در استان و وزارتخانه های خارجه و راه و شهرسازی در این زمینه خبر داد و گفت: امیدواریم مسوولان اجرایی کشور برای رفع این مشکلات در مرز سرخس گام جدی بردارند.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا هر دو مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اینکه مسیر ریلی این گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشایی گردید.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی با ایران است که پس از شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی، فقط تبادلات تجاری از طریق دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون در استانهای خراسان رضوی و گلستان انجام می‌شود همچنین یک ماه است تجارت زمینی به صورت محدود از مرز سرخس از سر گرفته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو