انتقال ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک در باکتری ها


پژوهشگران استرالیایی در آخرین یافته های خود دریافتند که ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک ها حتی در محیط های بدون آنتی…

انتقال ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک در باکتری ها

پژوهشگران استرالیایی در آخرین یافته های خود دریافتند؛

انتقال ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک در باکتری ها
سیناپرس: پژوهشگران استرالیایی در آخرین یافته های خود دریافتند که ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک ها حتی در محیط های بدون آنتی بیوتیک نیز وجود دارد چون مقاومت آنتی بیوتیکی از طریق انتقال افقی ژن به وجود می آید.

امروزه مقاومت آنتی بیوتیکی را می توان یکی از تهدیدهای بالقوه و بسیار جدی بهداشت جهانی محسوب می شود. به تازگی گزارشی از سوی یک تیم تحقیقاتی در استرالیا منتشر شد که نشان می دهد چگونه باکتری ها می توانند با انتقال افقی ژن (HGT)، قوانین سیر تکاملی را ایجاد کرده و مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد کنند.

یک دیدگاه سنتی درباره تکامل ،شامل انتقال ژن از والدین به فرزندان است که به آن انتقال عمودی ژن (VGT) نیز می گویند. با این حال یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه موناش (Monash) استرالیا کشف کرده اند که باکتری ها قادر به انتقال ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک از طریق انتقال افقی ژن هستند. در حقیقت این موجودات میکروسکوپی حتی وقتی هیچ الزام زیست محیطی برای انجام این کار وجود نداشته باشد نیز با نادیده گرفتن قوانین انتخاب طبیعی ژن های مورد نظر خود را منتقل می کنند.

دکتر مایک مک دونالد (Mike McDonald) از محققان این تیم پژوهشی در توضیحاتش اعلام کرد: « پژوهش انجام شده توسط من و همکارانم به این دلیل انجام شد که محققان شاهد مقاومت آنتی بیوتیکی در مناطقی بودند که لزوماً نباید وجود داشته باشد. ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری هایی که در بیمارستان ها، فاضلاب ها و مزارع زندگی می کنند، رایج است زیرا در این مکان ها، به دلیل فعالیت های انسانی، آنتی بیوتیک وجود دارد.»

وی در ادامه توضیحات خود خاطرنشان کرد: با این حال، هنگامی که دانشمندان محیط های بدون آنتی بیوتیک همچون جنگل ها یا خورها را بررسی کردند، ژن های مقاومت به آنتی بیوتیک ها هنوز هم قابل تشخیص بودند.

این تیم تحقیقاتی برای به دست آوردن نتیجه لازم، رشد باکتری ها را بدون قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک کنترل کردند اما اجازه دادند تا انتقال افقی ژن را از باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک دریافت کند. وقتی محققان، آنتی بیوتیک را به باکتری های آزمایشی وارد کردند، دریافتند که میزان مقاومت به آنتی بیوتیک در این گروه از باکتری ها به میزان بیشتری نسبت به آنهایی که انتقال افقی ژن دریافت نکرده اند، وجود دارد.

دکتر مک دونالد در این رابطه گفت:« ما دریافتیم باکتری هایی که انتقال افقی ژن دریافت کرده اند، می توانند تحت درمان با آنتی بیوتیک زنده بمانند اما آنهایی که انتقال افقی ژن دریافت نکرده اند، زنده نمانده اند.» به گفته محققان، این موضوع نشان می دهد که ژن های مقاومت به آنتی بیوتیک می توانند در جمعیت هایی که انتخاب با آنتی بیوتیک را تجربه نمی کنند، گسترش پیدا کند.

دکتر مک دونالد تاکید کرد: «این نتایج همچنین می تواند توضیح دهد که چرا بیماران مدت ها پس از پایان درمان با آنتی بیوتیک هنوز باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک دارند و چرا باکتری ها حتی اگر قبلا در معرض آنتی بیوتیک قرار نگرفته باشد، به سرعت در برابر داروهای جدید آنتی بیوتیکی مقاومت می کند. علاوه بر این، نتایج مطالعات فوق نشان می دهند که اگر انتقال افقی ژن بتواند مقدار کافی از ژن را به جمعیت منتقل کند، می تواند نیرویی ایجاد کند که انتخاب طبیعی را عقب اندازد.»

مترجم: فاطمه کردی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس