بزرگترین شهرک شیلاتی کشور در شهرستان گناوه 85درصد پیشرفت دارد


بزرگترین شهرک شیلاتی کشور در شهرستان گناوه 85درصد پیشرفت دارد

بوشهر- ایرنا- مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی شعبه استان بوشهر گفت:بزرگترین شهرک شیلاتی کشور به مساحت سه هزار و 611 هکتار در قالب 52 قطعه 50 هکتاری در منطقه رود شور بندر ریگ شهرستان گناوه با 85درصد پیشرفت فیزیکی دردست اجراست.

محسن شریفی شایگان روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه شهرک شیلاتی بندر ریگ تا پایان سال تکمیل می شود افزود: شهرک شیلاتی رود شور بندر ریگ نخستین شهرک شیلاتی است که از محل منابع بخش خصوصی در حال اجراست و مشکلات اقتصادی موجود مانع از اجرای این پروژه نشده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی گردش مالی در این شهرک شیلاتی ۶۰۵ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: هزینه هر قطعه ۵۰ هکتاری به طور تقریبی ۱۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۶ میلیارد تومان تسهیلات و مابقی سهم آورده متقاضی است براین اساس امسال باید ۳۱۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.

شریفی شایگان گفت: پیش بینی شده در شهرک شیلاتی رود شور بندر ریگ گناوه برای ۲هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شود.

وی ادامه داد: در این شهرک شیلاتی زنجیره تولید شامل واحدهای تکثیر، فرآوری، خوراک و بسته بندی پیش بینی شده است.

این مقام مسوول یادآورشد:رونق شهرک‌های کشاورزی گامی مهم در توسعه و رونق بخش کشاورزی‌(گلخانه ای و شیلاتی) به شمار می‌رود و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی گفت: یکی از هدف‌های راه اندازی شرکت‌های شهرک‌های کشاورزی کمک به ارز آوری و صادارات غیر نفتی است و طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده دراین شهرک‌ها سازه‌های گلخانه ای و دریایی، صنایع جانبی، واحد بسته بندی و سالن‌های کنترل کیفیت محصول پیش بینی شده و به این وسیله تولید شناسنامه دار و به عنوان یک برند تبدیل و زمینه صادرات و فروش داخلی فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت شهرک‌های کشاورزی باعث ارتقای توان تولید و راهکاری برای مقابله با تحریم‌هاست که باید از این فرصت استفاده کرد.

روان سازی در ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی ضروری است

وی بیان کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی، شرکتی دولتی است و همه دستگاه‌ها با توجه به تفاهم نامه کشوری ملزم هستند برای راه اندازی زیرساخت‌های شهرک ها همکاری لازم را در زمینه تخصیص زمین و حامل‌های انرژی از جمله آب، برق و گاز داشته باشند.

شریفی شایگان تاخیر در پرداخت تسهیلات را از جمله مشکلات شرکت شهرک‌های کشاورزی عنوان کرد و برضرورت ایجاد خط ویژه اعتباری برای شرکت‌های کشاورزی، شیلاتی و دامی تاکید کرد.

وی ادامه داد: برخی از این شرکت‌های کشاورزی وابسته به توان بخش خصوصی است و با وجود تورم نگران کننده ایجاد شده اما این پروژه‌ها متوقف نشده و در حال فعالیت است.

شریفی شایگان همچنین بر ضرورت همکاری نهادهای نظارتی و تعریف ساز و کارهای مشخص برای رفع معارض محلی و بومی تاکید کرد.

بزرگترین شهرک شیلاتی کشور در شهرستان گناوه 85درصد پیشرفت دارد

پرورش آرتیمیا در شهرک شیلاتی رود شور بندر ریگ

وی ادامه داد: براساس طراحی انجام شده تمام زهکش ‌های این سایت وارد یک حوضچه ۹۰ هکتاری و بعد از یک استراحت وارد دریا می‌شود که از این حوضچه برای پرورش آرتیمیا استفاده می‌شود.

شریفی شایگان گفت: در زمان حاضر به طور تقریبی۳۷ بهره بردار از طرف اداره کل شیلات مشخص شده و اقدام به تشکیل یک شرکت تعاونی کرده‌اند.

احداث ۲ مجتمع گلخانه‌ای در دشتی و تنگستان

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی شعبه استان بوشهر گفت: مجتمع چاهگاه دشتی به مساحت ۱۴ هکتار است که هشت هکتار آن مفید و براساس برنامه ریزی انجام شده تا ۷ماه آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری پیش بینی شده برای این شهرک گلخانه‌ای ۶۲ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۲ میلیارد تومان سهم آورده و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده؛ اعتبار این پروژه در کمیته ملی اعتبارات به تصویب رسیده و انتظار می‌رود با تزریق اعتبارات این پروژه تا مهر آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

شریفی شایگان در خصوص گلخانه منطقه اشکالی شهرستان تنگستان نیز گفت: این گلخانه نیز در زمینی به وسعت ۱۲ هکتار طراحی شده که ۶ هکتار آن مفید و برای اجرای این طرح ۴۲ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

بزرگترین شهرک شیلاتی کشور در شهرستان گناوه 85درصد پیشرفت دارد

وی بیان کرد: با اجرای این پروژه ۱۳۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در استان بوشهر فراهم می‌شود.

شریفی شایگان گفت: افزون براین یک شهرک گلخانه ای با پنل های خورشیدی در منطقه تنگستان طراحی شده که کار مستند سازی آن انجام و سرمایه گذار وارد کار شده و با تولید برق از بستر آب علاوه برتامین برق شهرک گلخانه ای برق مازاد نیز به شبکه اصلی تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: شهرک ۱۲۰ هکتاری گلخانه بویری در دشتستان و دیر از جمله دیگر طرح‌های در دست اجرای این شرکت است.

شریفی شایگان گفت: یکی از راهبردهای مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مهمترین اولویت برنامه توسعه بخش کشاورزی در سال جهش تولید، ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی است.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی به جهت ارتقاء بهره‌وری از منابع محدود موجود، یادآور شد: امکان کنترل تنش‌های محیطی، ایجاد ارزش زنجیره ارزش، اشتغال مولد و پایدار، تنظیم بازار داخلی محصولات کشاورزی، توسعه، صادرات و ارزآوری از دیگر هدف‌های توسعه شهرک‌های کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی‌های متوالی تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی و انتقال کشت از فضای رو باز به فضای سربسته ضروری است.

شریفی شایگان اظهارکرد: با ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی و شیرین سازی آب دریا امکان استفاده از آب‌های نامتعارف (آب دریا) در استان بوشهر وجود دارد و به این وسیله امکان تقویت آبهای زیرزمینی وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان